بجنورد/

سه سد جدید درخراسان شمالی ساخته می شود

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: کار ساخت سه سد جدید در خراسان شمالی با اعتبار یک هزار و 460 میلیارد ریال در دهه فجر آغاز می شود.

  

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ، علیرضا عامری گفت : با اجرای این سه سد توان تنظیم سد های استان به بیش از 188 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت.

وی افزود: این طرح ها شامل سد بش قارداش، سد گراتی و سد گلمندره و شبکه آبیاری و زهکشی آن است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان کنترل سیلاب ورودی به جنگل گلستان ، بهبود وضعیت کشاورزی و تامین آب حقابه بران اراضی پایاب سد رونق اقتصادی و افزایش جذابیتهای گردشگری و احیای چشمه قدیمی بش قارداش را از مهمترین اهداف ساخت این سد ها یاد کرد.

سد بش قارداش

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: این طرح شامل بند انحرافی، یک ایستگاه پمپاژ و خط انتقال است.

وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای این سد را 160 میلیارد ریال بیان کرد و گفت: طول تاج آن 412 متر و عرض تاج 8 متر می باشد و توان تنظیم یک میلیون 840 هزار متر مکعب آب را دارد.

عامری گفت: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است وبا هدف تامین و گردش آب در تفرجگاه بش قارداش ، تامین آب مورد نیاز فضای سبز تفرجگاه ، تامین آب بخشی از زمین های کشاورزی پایین دست ، ایجاد و کسترش ورزشهای آبی و افزایش جذابیتهای طبیعی پارک توریستی بش قارداش ساخته می شود.

سد گراتی

وی هدف از ساخت سد گراتی را ذخیره سازی سیلابها و روانابها ی سطحی ، تنظیم جریان رودخانه گراتی و استفاده بهینه از منابع آبی و توسعه کشاورزی ذکر کرد و گفت: سد گراتی توان تنظیم هفت میلیون و 760هزار متر مکعب آب را دارد

وی حجم مخزن سد را 15 میلیون و 300 هزار متر مکعب اعلام و تصریح کرد: این سد با اعتبار 350 میلیارد ریال در شهر اسفراین ساخته خواهد شد.

سد گلمندره و شبکه آبیاری و زهکشی

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعتبار مورد نیاز برای اجرای سد و شبکه گلمندره را 950 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: طول تاج این سد 670 متر، حجم مخزن آن بیست و سه میلیون هفتصدو پنجاه هزار متر مکعب و توان تنظیم آب آن، سالانه 15 میلیون متر مکعب است

وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته رسی است و با هدف کنترل سیلاب وودی به جنگل گلتان ، بهبود وضعیت کشاورزی اراضی پایاب سد ، کاهش سیلاب مسیر جنگل گلستان ، افزایش عمر مفید سدهای گلستان و بوستان در استان گلستان و رونق اقتصادی منطقه ساخته می شود/س

برچسب ها: ساخت ، سد ، خراسان شمالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.