آغاز هفته وحدت، حفر اولین چاه نفت جهان درامریکا، برگزاری انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز  است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

آغاز هفته وحدت

دراین هفته، رسالتمدار بزرگ، حضرت محمد بن عبدالله (ص) دیده به جهان گشود تا نعمت خدا، بربندگان تکمیل شود، راه از چاه باز شناخته گردد و مردم در سایه نبوتش، از ضلالت به هدایت، از ظلمت به نور و از تفرقه به وحدت برسند.

ادامه اجتماعات مردمی ضد رژیم طاغوت (1357 ش)
با وجود این که عوامل رژیم شاه، اجتماع بیش از دو نفر را در اکثر شهرهای ایران منع کرده بودند، قشرهای مختلف مردم، بدون اعتنا به هشدارهای حکومت نظامی، به راه‌پیمایی و تظاهرات علیه رژیم ادامه دادند و مزدوران شاه، علی رغم توسل به شدیدترین شیوه‌های سرکوب، موفق به کنترل مردم نشدند. در این میان برخوردهای خشونت‌آمیز مأموران حکومتی با مردم، منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم در شهرهای مختلف کشور شد.

رحلت فقیه و زاهد بزرگوار، آیت اللَّه «میرزا جمال الدین کرباسی» (1310 ش)
آیت‌اللَّه میرزاجمال‌الدین کرباسی (کلباسی) در اصفهان به دنیا آمد. وی در ابتدا مقدمات و سطح را نزد پدر فاضلش به اتمام رساند و سپس برای ادامه تحصیل عازم نجف اشرف گردید. میرزا جمال‌الدین در نجف از محضر عالمان نامداری همچون آخوند خراسانی بهره برد و پس از سالیان دراز اقامت در آن حوزه و کسب مدارج عالی علمی، به اصفهان بازگشت. زندگی آیت اللَّه کرباسی در کمال قناعت و سادگی و زهد سپری شد و به تعلقات دنیوی اسیر نگردید. از ایشان آثاری بر جای مانده که تلخیصُ الهیئه در علم نجوم و کتابی در اصول فقه از آن جمله است. میرزا جمال‌الدین کلباسی سرانجام در پنجم بهمن 1310 ش در اصفهان وفات یافت و در تخت فولاد مدفون شد.

ارتحال عالم ربانی آیت اللَّه «ملاعبداللَّه مدرس گرجی» (1363 ش)
آیت‌اللَّه ملاعبداللَّه مدرس گُرجی در سال 1274 ش در کردستان به دنیا آمد. پس از اتمام مقدمات در زادگاه خود از محضر ملاعبدالعظیم مجتهد و چند تن از علمای کردستان استفاده کرد و اجازه اجتهاد گرفت. او تا پایان عمر مرتباً به تدریس و تحشیه، تألیف، مطالعه و یادداشت نکات علمی و ادبی و نیز ارشاد و امامت مردم سنندج مشغول بود. ملاعبداللَّه مدرس در تمام رشته‌های علمی و ادبی و دینی از قبیل صرف، نحو، منطق، کلام، تفسیر و حدیث متبحّر بود و آن‌ها را تدریس می‌کرد. کشف الغوایه، حساب و جبر، تَحقیقُ النَّسخ و... از تألیفات ایشان است. این عالم ربانی سرانجام در 89 سالگی در سنندج درگذشت.

حفر اولین چاه نفت جهان در ایالت پنسیلوانیای امریکا (1859 م)
تا قبل از حفر نخستین چاه نفتی به کمک وسایل جدید حفاری، این ماده مهم فقط از چشمه‌های سطحی نفت، یا چاه‌های کم عمق که به وسیله دستْ حفر می‌شد استخراج می‌گردید و موارد استفاده از نفت خام نیز محدود بود. با این حال در 24 ژانویه سال 1859 م برای اولین بار یک چاه که به منظور استخراج نفت حفر شده بود، به طور محدود به نفت رسید و بدین ترتیب برای نخستین بار در تاریخ، این ماده حیاتی از اعماق زمین بیرون آورده شد. این چاه توسط «ادوین لورنتین دریک» در ایالت پنسیلوانیای امریکا حفر گردید.

اما در واقع، آغاز عصر نفت از روز 27 اوت 1859 م است که پس از حفر یک چاه عمیق 230 متری، انسان به نفت دست یافت. کشف نفت به عنوان مهم‌ترین کشف نیمه دوم قرن نوزدهم، تاثیر شگرفی در توسعه صنایع و وسایل حمل و نقل برجای گذاشت و در سال‌های بعد، به یکی از مهم‌ترین منابع انرژی تبدیل شد که حتی بر سیاست‌های جهانی نیز تاثیر می‌نهاد. دکل و سایر آلات حفاری مربوط به این چاه هنوز به عنوان سمبلی از پیدایش صنعت نفت در جهان، در موزه‌ای درنگهداری می‌شود.

ولادت رسول خاتم، پیامبر اکرم (ص) بنابر قول اهل سُنَّت (سال عام الفیل)
ولادت رسول اکرم را در عام الفیل معادل سال 570 میلادی گفته‌اند. روز ولادت ایشان 17 ربیع الاول بود. در روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که ابلیس در آسمان‌های هفتگانه رفت و آمد می‌کرد وقتی عیسی (ع) متولد شد ابلیس از سه آسمان محروم گردید، و در چهار آسمان دیگر آمد و شد داشت و با تولد پیامبر اکرم (ص) از رفت و آمد هفت آسمان محروم و ممنوع گردید و ستارگان آسمان، شیطان را از آسمان می‌راندند. حوادثی نیز در زمین رخ داد. از جمله آنها به لرزه درآمدن ایوان کسری و فرو ریختن چهارده کنگره آن، خاموش شدن آتشکده فارس، خشک شدن دریاچه ساوه، سرنگون شدن بت‌ها و اتفاقات دیگری که در کتب تاریخ اسلام به تفصیل بیان شده است.

درگذشت احمد بن حنبل، پیشوای مذهب حنبلی‌ها (241 ق)
احمد بن‌حنبل بن‌هلال در ربیع الاول سال 164 ه. ق در بغداد متولد شد. وی از اصحاب امام شافعی بود و هزاران حدیث می‌دانست. عده‌ای از جمله محمد بن اسماعیل بخاری و مسلم بن حجاج نیشابوری از وی اخذ حدیث کردند. از جمله آثار احمد بن حنبل می‌توان کتاب العلل، کتاب التفسیر، کتاب الزهد و کتاب الایمان را نام برد. وی بنیان‌گذار مذهب حنبلیه از مذاهب چهارگانه‌ی اهل سنت است. احمد بن حنبل در صبح روز جمعه 12 ربیع‌الاول سال 241 ق در 77 سالگی در بغداد درگذشت. گویند: اُبُهت تشییع جنازه‌ی وی چنان بود که در آن روز، 20 هزار تن از نصاری، یهود و مجوس به دین اسلام گرویدند.

تولد عالم و عارف بزرگ «شریعت‌اصفهانی» فقیه برجسته و مرجع کبیر (1266 ق)
ملافتح اللَّه بن محمدجواد اصفهانی، معروف به شیخ الشریعه‌ی اصفهانی فقیه، حکیم و متکلم بود. او در ابتدا در حوزه‌ی علمیه‌ی اصفهان به تحصیل مشغول شد و پس از مدتی اقامت در حوزه‌ی مشهد، در سال 1295 ق، راهی حوزه عظیم نجف اشرف گردید و از محضر آیات عظام نصراللَّه مدرس، ملااحمد سبزواری، شیخ محمدتقی هِرَوی، شیخ محمد حسین کاظمینی و میرزا حبیب‌اللَّه رشتی شرکت جُست. از آن پس حلقه‌ی درس خود را تشکیل داد و صدها نفر از طلاب علوم دینی در جلسات درس ایشان شرکت می‌کردند که بعدها هر کدام، پشتوانه‌ای عظیم برای فرهنگ اسلامی و شیعی شدند. شیخ الشریعه اصفهانی دارای آثار متعددی می‌باشد که اِصالةُ الصِّحَه و قاعده‌ی لاضَرَر از آن جمله است.

رحلت فقیه، مفسر و محدث بزرگ «سید مهدی قزوینی» (1400 ق)
آیت‌اللّه سید مهدی بن‌سیدحسن قزوینی در محضر شیخ مرتضی انصاری و میرزای شیرازی به فراگیری علوم دینی پرداخت و در 20 سالگی به اجتهاد رسید. سیدمهدی علاوه بر تبحُّری که در فقه، اصول، کلام، تفسیر و حدیث داشت در کمالات نفسانی نیز کم نظیر بود. این عالم بزرگوار علاوه بر تدریس و تألیف، مردمان بسیاری از اهالی حِلّه را به مذهب شیعه دعوت کرد و به هدایت و ارشاد آنان همت گماشت. همچنین کُتبِ آیاتُ المُتِوَسِّمین و المُهَذَّب از جمله آثار اوست. سید مهدی قزوینی پس از فوت، در نجف اشرف مدفون گردید.

امضای معاهده «به ردا» بین هلند و انگلیس (1667 م)
جنگ‌های بین انگلستان و هلند، پس از سال‌ها رقابت و بحران در روابط دو کشور، در نیمه قرن شانزدهم آغاز شد که چندین مرحله به طول انجامید و هربار پس از شکست یکی از طرفین، قرارداد صلحی به امضا رسید. یکی از این جنگ‌ها در سال 1664 م روی داد که در آن، نیروهای انگلیسی به متصرفات افریقایی هلند حمله کردند و در سال بعد، رسماً به این کشور، اعلان جنگ دادند. در این میان، وقوع بیماری طاعون و آتش‌سوزی‌های بزرگ در انگلستان باعث شد تا این کشور درخواست صلح نماید.
در نتیجه در 24 ژانویه 1667 م قرارداد صلحی میان کشورهای انگلستان، هلند، فرانسه و دانمارک در منطقه به ردا واقع در جنوب غربی هلند به امضا رسید که بر اساس آن، هلند که توانایی حفظ مستعمرات خود را در قاره تازه کشف شده امریکا نداشت، آن‌ها را به انگلیس واگذار کرد. مهم‌ترین منطقه‌ای که به موجب معاهده «به ردا» به انگلیس واگذار شد، ایالت فعلی نیویورک درشرق امریکا بود. انگلستان در ازای سرزمین‌هایی که از هلند دریافت کرد، منطقه سورینام یا گویان در امریکای جنوبی را به این کشور استعماری، واگذار نمود و در قوانین تجاری انگلیس، تعدیلاتی به نفع هلند صورت پذیرفت.

برگزاری انتخابات اولین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران (1358 ش)
به دنبال استعفای دولت موقت به دلیل تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران توسط دانشجویان پیرو خط امام، شورای انقلاب به دستور حضرت امام خمینی (ره)، مدیریت اجرایی کشور را برعهده گرفت و پس از چندی اولین انتخابات ریاست جمهوری در پنجم بهمن 1358 ش برگزار گردید. در این انتخابات ابوالحسن بنی صدر که پس از اقامت پانزده ساله در فرانسه به ایران بازگشته و با تظاهر به وفاداری به انقلاب، نظام، مردم و رهبری توانسته بود به پست‌های حساسی دست یابد با کسب 76 درصد آرا به ریاست جمهوری برگزیده شد. همسویی و همکاری بنی صدر با گروه منافقین موسوم به سازمان مجاهدین خلق و ... در نهایت باعث شد تا طرح عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس شورای اسلامی مورد بحث قرار بگیرد.

سرانجام و با رأی عدم کفایت سیاسی بنی صدر در مجلس، حضرت امام، این عنصر توطئه‌گر و فریب‌کار را در اول تیرماه 1360 از ریاست جمهوری عزل کردند. از این زمان اتحاد بیشتر بنی‌صدر و گروه منافقین باعث به شهادت رساندن تعداد زیادی از مسؤولان عالی‌رتبه نظام گردید، تا این که وی به همراه سرکرده مجاهدین خلق در هفتم مرداد 1360 با چهره‌ای مبدل و زنانه از کشور گریخت و مقیم فرانسه شد. پس از فرار مفتضحانه بنی صدر، مردم انقلابی و مسلمان ایران با حضور در پای صندوق‌های رأی، برادر محمد علی رجایی را با آراء قاطع خود به ریاست جمهوری انتخاب کرده و بر حضور خود فروختگان و خودباختگان در مسؤولیت‌های بالای نظام خاتمه دادند.

برخی از رویدادهای 24 ژانویه
1265: پارلمان انگلستان که 20 ژانویه نخستین جلسه اولین دوره خودرا تشکیل داده بود از این روز وارد کار قانونگذاری شد. نخستین جلسه جنبه تشریفاتی داشت.
1942: درجریان جنگ جهانی دوم، تایلند [متحد ژاپن] به امریکا و انگلستان اعلان جنگ داد.
1943: هیتلر به افسران آلمانی که در استالینگراد با روس‌ها خانه به خانه می‌جنگیدند دستور داد که تسلیم نشوند و تا جان دارند به جنگ ادامه دهند که این دستور او رعایت نشد و صدها هزار سرباز المانی زنده ماندن را انتخاب کردند و تسلیم شدند.
1965: وینستون چرچیل نخست انگلستان در زمان جنگ جهانی دوم و نیز در زمان ملی شدن نفت ایران که اصرار به برکناری دکتر مصدق داشت در گذشت. وی بیش از 90 سال عمر کرد.
1966: یک جت بوئینگ 707 ایرایندیا برفرار قله مون بلان (آلپ) سقوط کرد و 117 مسافر آن ازجمله جهانگیر بابا دانشمند اتمی هند کشته شدند. جهانگیر بابا از پارسیان (ایرانی تبارها) هند بود.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار