مديرعامل شرکت آب منطقه اي خراسان رضوی از کاهش 78 درصدی آب سدهای این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، محمدحسين جعفري با اعلام این خبر افزود : از بین 15 سد استان در سال جاري فقط سد تبارک شهرستان قوچان است که از 8.2 ميليون مترمکعب آب ذخيره در سال قبل در حال حاضر به 9.9 ميليون مترمکعب افزايش يافته است که اين افزايش مرهون بارندگي بيش از ۲۰۰ ميلي متر بارندگي در اين منطقه بوده است.

وی تصریح کرد : و این در حالي است  که خراسان رضوي سال هاست با پديده خشکسالي حاد وشديد دست و پنجه نرم مي کند و اين خطر وجود دارد که مردم شهرها و روستاها و بخش هاي کشاورزي و صنعتي استان با کمبود آب مواجه شوند و اين مشکل به يک بحران جدي مبدل شود.

در اين ميان مديريت مصرف آب توسط مردم و مسئولان در همه بخش ها تا حدودي مي تواند به عنوان مسکن موقت عمل کند ولي با توجه به اين که ۹۰درصد آب توليدي استان صرف بخش کشاورزي مي شود جايگزين آبياري تحت فشار در مزارع و باغات به جاي آبياري قرقابي امري اجتناب ناپذير و ضروري است در اين گزارش به بررسي وضعيت ذخيره آب سدهاي استان و مقايسه آن با سال هاي قبل پرداخته ايم.

با اشاره به اين که ۶۷ درصد از مخزن آب اين سد پر است افزود: اين در حالي است که سال قبل حدود ۹۵ درصد مخزن آب سددوستي پر بوده است.وي وضعيت آب پشت سد شهيد يعقوبي را  6.47 ميليون مترمکعب اعلام کرد و گفت: سال قبل اين ميزان ۱۱ ميليون مترمکعب بوده است. به گفته وي سد تبارک قوچان سال قبل 8.2 ميليون مترمکعب آب ذخيره داشته که در حال حاضر به 9.9 ميليون مترمکعب افزايش يافته و وضعيت بهتر است.


وي از کاهش بيش از ۲ميليون مترمکعبي آب سد طرق خبر داد و افزود: حجم روان آب  همه رودخانه ها نسبت به متوسط درازمدت ۶۵درصد کاهش يافته که تاثير شديد خود را روي حجم آب سدها گذاشته است.

مهندس جعفري با اشاره به وضعيت سفره هاي آب زيرزميني ۳۶ دشت استان که ۳۳ دشت وضعيت بحراني و ممنوعه دارند، افزود: با توجه به خشکسالي هاي پي در پي و بهره برداري هاي بي رويه وضعيت آب دشت هاي استان مطلوب نيست به جز در دشت سرخس که تحت تاثير آب سددوستي قرار گرفته و سطح آب زيرزميني 1.5 متر بالا آمده است.

وي کسري مخازن سفره هاي زيرزميني استان را بيش از يک ميليارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر آب منطقه اي براي تعادل بخشي سفره هاي آب زيرزميني طرح تغذيه مصنوعي سفره هاي آب زيرزميني براي ۱۱پروژه در استان تعريف شده است.وي تصريح کرد: در کنار اقدامات بازدارنده براي مديريت منابع آبي استان بايد خود کشاورزان و مردم هم در اين امر مشارکت کنند و با کمک بهره برداران کسر مخازن آب را جبران کنيم/س 

 

برچسب ها: کاهش ، آب ، سد ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.