زلزله 5.5 ریشتری سیرچِ کرمان تا این لحظه 8 پس لرزه را بدنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان :

به درستی مشخص نیست که چرا زلزله بوجود می‌آید اما آنچه که از نظر علمی ثابت شده ، این است که تجمع انرژی در درون زمین از یک طرف و افزایش نیروی زیاد در درون زمین و عدم تحمل طبقات زمین برای نگهداری این انرژی از طرف دیگر موجب شکسته شدن زمین در بعضی نقاط آن وبدنبال آن آزاد انرژی از محل آن و در نتیجه وقوع زلزله می شود.

آنچه که برای افراد سخت و نگران کننده است ، آسیب های ایجاد شده توسط این حادثه ی طبیعیست.

محسن صالحی ، مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان در خصوص وقوع زلزله ی دیشب در سیرچ می گوید: بدنبال زلزله‌ی شب گذشته ی سیرچ که به بزرگی 5.5 ریشتر ساعت 23 و 18 دقیقه و 57 ثانیه دوشنبه منطقه سیرچ کرمان را لرزاند ، کوهِ بعد از تونل سیرچ ریزش کرد.

وی می افزاید: نیروهای راهداری که با تجهیزات در محل وقوع حادثه حضور داشتند ، ظرف مدت 5 دقیقه جاده محل ریزش را پاکسازی کردند.

هم اکنون اکیپهای بنیاد مسکن در حال بررسی میزان برآورد خسارات به مناطق زلزله زده می باشند

صالحی با اشاره به اینکه این زلزله خسارت جانی نداشته است ، خاطرنشان می کند: هم اکنون 2 اکیپ از بنیاد مسکن استان در حال بررسی میزان برآورد خسارات به روستاهای این منطقه هستند.

وی تصریح می کند: با توجه به تماس‌هایی که با دو اکیپ مستقر در این مناطق گرفته شده است، تاکنون خسارت مالی چشمگیری از این زمین‌لرزه گزارش نشده است.

تاکنون استان کرمان شاهد 12پس لرزه بوده است.

صالحی با بیان اینکه تاکنون در جای جای استان کرمان 12پس لرزه رخ داده ، خاطرنشان می کند: پس از زلزله ی دیشب ، زلزله های دیگری در فاریاب ، خانوک و ارزوئیه بین 2 تا 3 ریشتر رخ داد.

گسل گلباف (گوک) ، یکه تاز گسل های کرمان

این گسل برای اولین بار در سال 1351 توسط زمین شناسان یوگسلاوی به نام گسل سروستان معرفی شد ، این گسل داری روند شمال غربی ، جنوب شرقی از جنوب غرب دشت بم تا غرب شهداد ادامه می یابد.

گسل گلباف یکی از فعال ترین و لرزه خیزترین گسل های استان کرمان می باشد.

اگر صفحات تاریخ را هم ورق بزنیم آثاری از تکانهای شدید این گسل را به وضوع خواهیم دید.

زلزله های تاریخی منطقه :

ـ زلزله سال 1255 با بزرگی حدود 6/5

ـ زلزله 5 آبان 1288 جوشان

ـ زلزله 12 شهریور 1348 سیرچ با بزرگی 3/5 ریشتر

ـ زلزله 6 مرداد 1360 سیرچ با بزرگی 1/7 ریشتر

ـ زلزله 28 آبان 1377 شهداد با بزرگی 6/5 ریشتر

*زلزله 6 مرداد 1360 سیرچ با بزرگی 1/7 ریشتر:

این زلزله شدیدترین زلزله کرمان و یکی از شدیدترین زلزله های ایران محسوب می شود که حدود هزار و 300 نفر کشته و 915 نفر زخمی و 25 هزار نفر بی خانمان شدند ، در سیرچ 85 درصد خانه ها بصورت کامل تخریب شدند.

این زلزله به علت مسدود کردن رودخانه ، یک دریاچه در ابتدای دره خفتان ایجاد کرده است.

تعداد زیادی از واحدهای مسکونی بعد از زلزله سال 1360 بازسازی شده که در حال حاضر آمار آن موجود نیست.

مشخصات آخرین زلزله رخ داده در این منطقه :

ساعت وقوع: 23:18:57 دوشنبه 2 بهمن 1391

بزرگی : 5/5 ریشتر

عمق زلزله : 10 کیلومتر

مکان زلزله : 22 کیلومتری سیرچ ، 24 کیلومتری شهداد ، 38 کیلومتری کرمان

با توجه به اینکه این منطقه یکی از مناطق لرزه خیز استان کرمان بوده ، همواره طی سالهای متمادی خسارات زیادی به این منطقه وارد شده است ، خصوصاً در زلزله سال 1360 که بلافاصله پس از آن بازسازی منطقه انجام شد.

نقش مقاوم سازی در کاهش خسارت انسانی

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان می گوید: با بازسازی و بهسازی که در سنوات اخیر توسط بنیاد مسکن استان در منطقه انجام شده بود خوشبختانه زلزله ی شب گذشته تلفات انسانی بدنبال نداشت که این موضوع می تواند نقش مقاوم سازی در کاهش خسارت انسانی را نشان دهد.

صالحی می افزاید: در زمین لرزه بم که در 5 ی ماه سال 1382 رخ داد بیش از 33 هزار نفر از مردم کشته شدند ولی بعد از بازسازی و فرهنگ سازی که در مردم منطقه و شهرستانهای همجوار بم بوجود آمد باعث شد که مردم سایر مناطق کار بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی خود را که توسط دولت خدمتگذار تسهیلات و کمکهای بلاعوض در اختیارشان گذاشته بود به اتمام برسانند.

وی خاطرنشان می کند: همین امر سبب شد در زمین لرزه مورخ 29 آذرماه 89 که با بزرگی 5/6 ریشتر ( معادل زمین لرزه بم ) در ریگان رخ داد تعداد کشته ها به 4 نفر محدود شود که آنها نیز در واحدهای سنگی عشایری غیرمقاوم زندگی می کردند.

زلزله از مهمترین حوادث طبیعیست که انسانها در ایجاد میزان آسیب های وارده در طی آن نقش زیادی دارند ، به امید آنکه مقاوم سازی که خود تنها راه پیشگری از ایجاد تلفات جانی و مالیست در نقطه نقطه ی جوامع نهادینه شود./س

گزارش از : مریم بهادری

برچسب ها: گزارش ، وقوع زلزله ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.