نارسایی کلیه ها را جدی بگیرید!

یک متخصص بیماری های کلیوی گفت: آمار نشان می دهد 3 تا 10 درصد افرادی که دچار نارسایی کلیه هستند از بیماری خود اطلاعی ندارند.

دکتر عباس بصیری جراح و متخصص بیماری های کلیه در گفتگو با خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران گفت: نارسایی کلیه از دفع مواد زائد و سموم بدن جلوگیری می کند.

وی افزود: اگر کراتین خون بالا برود نشان می دهد که کلیه دچار ضعف شدید شده است و کار طبیعی خودش را نمی تواند انجام دهد.

وی گفت: کراتین ماده ای است که از سوخت و ساز عضلات در بدن ایجاد می شود و باید این کراتین ها در ادرار دفع شوند و زمانی که فعالیت کلیه ضعیف شود نمی تواند این سموم را دفع کند مقدار کراتین در خون بالا می رود و اگر میزان کراتین در خون بالا رود متوجه می شویم که کلیه نارساست.

وی خاطرنشان کرد: اگر میزان کراتین در خون خیلی بالا رود و کلیه کاملا از کار بیفتد کراتین به حدود 9 یا 10 می رسد آن زمان فرد بیمار در مرحله دیالیز قرار می گیرد.

بصیری توصیه کرد: بیمارانی که مشکل  ادراری دارند و حالت ضعف و بی حالی و کم اشتهایی و یا حالت سرگیجه و یا کم خونی دارند باید به پزشک معالج مراجعه کنند تا یک تست کلیه از آنها گرفته شود.

وی اذعان داشت: آمار 3 تا 10 برابر افرادی که نارسایی کلیه دارند خود افراد اطلاع ندارند که به این بیماری دچار هستند.

وی در پاسخ به اینکه آیا همه دردهای پهلو مربوط به کلیه می شود گفت: درد پهلو مخصوصا اگر این درد دو طرفه باشد مرتبط به کلیه نیست.

زمانی مرتبط به کلیه است که همراه با سردرد، سرگیجه، سوزش، تکرر، خون ریزی، تهوع و استفراغ باشد و اگر درد در یک طرف کلیه باشد می تواند مربوط به کلیه شود.

اگر بعضی اوقات درد در دو طرف کلیه باشد می تواند به علت ناجور نشستن، نشست و برخاست ناجور و غیرمتعارف ایجاد شده باشد.

وی در مورد اینکه چگونه می توان از کلیه ها محافظت کرد افزود: سابقه خانوادگی، اگر فرزندی در خانواده دچار برگشت ادرار از مثانه به کلیه باشد ممکن است موجب تخریب کلیه شود، خواهر و برادر این افراد بیمار نسبت به افراد معمولی بیشتر باید به این موضوع توجه کنند و 6 ماه در میان به پزشک مراجعه کنند و حتی المقدور سونوگرافی نیز انجام دهند.

بصیری در ادامه گفت: 2 عامل مرض قند و فشار خون بسیار موثر و زمینه ساز سرطان کلیه است.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که سابقه خانوادگی دارند قبل از مبتلا شدن به این بیماری باید آن بیماری را کنترل کنند و در درجات اول بیماری را کشف  کنند و از عوارض این بیماری جلوگیری کنند.
وی گفت: از علائم بیماری کلیوی به ضعف و بی حالی، کم اشتهایی، تهوع، استفراغ، ضعف و کمبود وزن می توان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: دلایل اصلی سرطان کلیه درد در پهلو، خون ریزی در ادرار می باشد.
برچسب ها: کلیه ، نارسایی ، کراتین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار