تبریز/

تولید قرص ضد سرطان از شير غني شده توسط پژوهشگران دانشگاه تبريز

پژوهشگران دانشگاه تبريز با انجام طرحي پژوهشي که از سال 84 با همکاري پژوهشگران دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تبريز آغاز کرده بودند ، نوعي قرص ضد سرطان از شير غني توليد کرده اند که مي تواند در پيشگيري و تسريع درمان سرطان تاثير به سزايي داشته باشد.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ، دکتر اکبر تقي زاده ، مجري اين طرح از دانشکده کشاورزي گفت: اين طرح در 3 مرحله با انجام 9 پژوهش کاربردي به نتيجه رسيده است که در مرحله اول با ايجاد تغييراتي در جيره غذايي 8 راس گاو نژاد هولشتاين موفق شديم ترکيب CLA (يعني نوعي اسيد چرب که بر عليه سلولهاي سرطاني هم در موقع تشکيل و هم در موقع تکثير عمل مي کند) را در شير گاو ها افزايش دهيم.

در مرحله دوم با استخراج اين ماده از شير توانستيم غلظت آن را تا 50 درصد افزايش دهيم و در مرحله سوم با همکاري دکتر هادي ولي زاده از گروه فارماسيوتيکس دانشکده داروسازي موفق به توليد قرص از ماده غني شده CLA شديم.

وي افزود: طراحي و اجراي تغييرات در جيره غذايي که با افزودن پنبه دانه به واحدهاي تغذيه دام ها انجام شد بر عهده بشارتي يکي از دانشجويان دوره دکتري تغذيه دام دانشکده کشاورزي بود که با همکاري واحد آذرنگين لبن ميسر شد.

دکتر تقي زاده گفت: طرح ما هم به صورت شير غني شده و هم به صورت قرص قابليت توليد انبوه را داراست که با مذاکراتي که با شرکت پگاه آذربايجان و نيز بخش خصوصي استان اصفهان انجام شده به زودي به بازار ارائه مي شود./س

برچسب ها: تولید ، قرص ، ضد سرطان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.