سرآغاز ماه نو ؛

با عرض پوزش دستگاه‌ خودپرداز قادر به ارائه خدمات نيست / وقتي عابربانك ، ايستگاه بانك مي شود

شايد براي همه عادي شده باشد كه در روزهای اولیه هر ماه مراجعه به دستگاه های خود پرداز با پیغام "با عرض پوزش دستگاه‌های خودپرداز به‌ علت نقص فنی قادر به انجام عملیات نمی باشد " شروع شود ، و در نهایت صف مراجعه کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز خراب یا خالی از پول به پشت باجه‌ی پرداخت بانک ختم می شود.

گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران حاکی از آن است که طي روزهاي اخير خودپرداز های بانکی با اختلال در عملکرد ، دست مشتریان را خالی گذاشتند، به طوري كه با گذشت سه روز از ابتداي ماه جاري اكثر خودپردازهاي مناطق مختلف تهران بزرگ با نقص فني مواجه بودند.

بنابر این گزارش شايد براي همه عادي شده باشد كه در روزهای اولیه هر ماه مراجعه به دستگاه های خود پرداز با پیغام "با عرض پوزش دستگاه‌های خودپرداز به‌ علت نقص فنی قادر به انجام عملیات نمی باشد " شروع شود ، و در نهایت صف مراجعه کنندگان به دستگاه‌های خودپرداز خراب یا خالی از پول به پشت باجه‌ی پرداخت بانک ختم می شود.

عابر بانک که در اصطلاح آنی بانک هم نامیده شده دستگاهی الکترونیکی است که به مشتریان بانک این امکان را می‌دهد تا در هر زمان دلخواه به‌وسیله قراردادن کارت خاصی در دستگاه و وارد کردن یک گذرواژه از حساب خود پول دریافت نماید. ولی قطع شدن گاه و بی گاه شبکه شتاب بانک ها و نقص فنی دستگاه های خودپرداز موجب می شود که عابر بانک ها به ایستگاه مبدل شوند.

براساس این گزارش ، تلاش برای گسترش بانکداری الکترونیک در کشور که سال‌هاست در دستور‌کار بانک مرکزی و مسوولان بانک‌ها قرار گرفته و تاحدودی توانسته افراد را تشویق به استفاده از دستگاه‌های خودپرداز و بعضا دیگر ابزارهای الکترونیک بانک‌ها کند.

با ترویج و ترغیب مردم به استفاده از خودپردازها موجب شده صف‌های طویل پشت باجه‌های بانک به پشت دستگاه‌های خودپرداز تغییر مکان دهد ولی در اوج نقل و انتقلات مالی همچون روزهاي آغازين هر ماه ، قطع عملکرد دستگاه‌های خودپرداز دور برگردانی شده که صف این دستگاه ها به داخل بانک منتقل می کند.

در این شرایط به گفته محمود احمدی دبیر کل بانک مرکزی هم اکنون حدود 60 درصد از عملیات بانکی کشور به صورت الکترونیکی انجام می شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید بیش از 80 تا 85 درصد فعالیت بانک ها به صورت الکترونیکی و خارج از شعبه باشد.

با ادامه این روند چگونه انتظار باید داشت که افراد بانکداری به شیوه سنتی را کنار گذاشته و به سمت استفاده از بانکداری نوین حرکت کنند.
 
 
 
 
گزارش از مريم انصاري
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار