فارس/

لزوم راه‌اندازی کارخانجات فرآوری ضایعات سنگ در فارس

رئیس بخش علوم زمین دانشگاه شیراز گفت: راه‌اندازی کارخانجات فرآوری ضایعات سنگ در استان علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌های ملی‌ سبب ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و همچنین ایجاد اشتغال می‌شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس محمدعلی رجب‌زاده در سمینار آموزشی راهکارهای کاهش ضایعات سنگ و نحوه استفاده از آن که ویژه فعالان مستقر در واحدهای مستقر در خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز برگزار شد، در سخنانی با اشاره به اینکه استان فارس از قطب‌های اصلی سنگ تزئینی و نما در کشور محسوب می‌شود اظهار داشت: وجود معادن مهم و مرغوب سنگ در مناطق مختلف شهرستان‌های نی‌ریز و خرم‌بید از ظرفیت‌های مهم استان در این بخش به شمار می‌آیند.

وی با تاکید بر اینکه ضایعات سنگ در دو بخش استخراج سنگ از معادن و فرآوری سنگ از کارخانجات و واحدهای سنگ‌بری بالاست گفت: بخشی از این ضایعات طبیعی و بخشی دیگر نیز به نحوه استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های قدیمی مربوط می‌شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: ورود فناوری‌های نوین در بخش‌های استخراج و فرآوری سنگ معدن عاملی مهم در کاهش ضایعات سنگ محسوب می‌شود که در این زمینه نیاز به فعالیتی گسترده دارد.

وی افزود: از مهم‌ترین معضلات فعالیت‌های معدنی در معادن و نیز واحدهای سنگبری،‌ حجم بالای ضایعات سنگ است که باید با برنامه‌ریزی و سیاستگذاری مناسب این ضایعات به حداقل رسیده و از آن‌ها نیز استفاده بهینه صورت گیرد.

رجب زاده با تاکید بر لزوم بازیابی ضایعات سنگ تصریح کرد: در این بخش ایجاد کارگاه‌ها و واحدهای فرآوری ضایعات، راهکاری بسیار موثر استو باید سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: راه‌اندازی کارخانجات فرآوری ضایعات سنگ علاوه بر جلوگیری از اتلاف منابع و سرمایه‌های ملی،‌ سبب ایجاد ارزش افزوده، تولید ثروت و همچنین ایجاد اشتغال می‌شود.

رجب‌زاده خواستار حمایت‌های دولتی و نیز اختصاص تسهیلات در بخش فرآوری ضایعات سنگ شد و گفت: ایجاد این واحدها در استان فارس با توجه به دارا بودن ذخائر معدنی و وجود ضایعات سنگ،‌ از توجیه اقتصادی برخوردار است.

در این سمینار در زمینه روش‌های کاهش ضایعات،‌ راهکارهای استفاده بهینه از ضایعات و فرآوری آنها و نیز عوامل ایجاد ضایعات در سنگ،‌ بحث و تبادل‌نظر شد.

این سمینار در راستای برنامه‌های شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در حمایت از صنایع کوچک و توسعه خوشه‌های صنعتی برگزار شد.

در این سمینار که توسط شرکت شهرک‌های صنعتی فارس و با هدف معرفی فناوری‌های مدرن در برش سنگ و ارائه راهکارهای نوین در کاهش ضایعات سنگ در واحدهای صنعتی مستقر در خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز برگزار شد 120 نفر از صنعتگران بخش صنعت شهرستان نی‌ریز و نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و علمی کاربردی این شهرستان حضور داشتند.

در خوشه صنعتی سنگ نی‌ریز بیش از 175 واحد فرآوری سنگ به فعالیت می‌پردازند و سالانه 2 میلیون و 730 هزار متر مربع سنگ معدن توسط اعضای خوشه فرآوری می‌شود./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.