منوچهر اکبرلو:

جشنواره‌اي با سي سال قدمت اما بدون آيين نامه / ساز و كار لازم براي يك جشنواره حرفه‌اي وجود ندارد

جشنواره بين‌المللي فيلم فجر با سی ساله قدمت، بدون آئین نامه ای مشخص در تمامی این سالها برگزار شده است.

منوچهر اکبرلو ، مدرس و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: از آنجایی که برای برگزاری یک جشنواره آن هم در سطح بین المللی پیش از آماده سازی زیر ساخت‌های آن فقط و فقط جشنواره اجرا شده ، طبیعی است که یک فعالیت ناقص تلقی شود.‌
وی افزود: در نتیجه چنین جشنواره ای هیچگاه به اهداف مورد نظر خود نمی رسد زیرا باآنکه حدود 30 سال از برگذاری این جشنواره میگذرد، هنوز هیچ آئین نامه مشخصی برای موارد آن وجود ندارد.
اکبر لو ادامه داد: مواردی مانند معیارهای انتخاب دبیر، معیارهای انتخاب داوران و همچنین شکل برگزاری جشنواره، در طی سی سال گذشته جشنواره فقط تابع سلیقه و روحیه شخصی دبیران بوده است.
وی تصریح کرد: اهداف برگزاری جشنواره که معمولا دمر نشست و فراخوان ها اعلام می شود، هیچگاه عملی نمی شود.
اکبر لو با اشاره به تغییر دائمی دبیر جشنواره گفت: همچنین تغییر دائمی دبیر جشنواده باعث می شود که حتی اگر یک جشنواره به طورنسبی خوب برگزار شود، در سال بعد باتغییر دبیر دوباره به نقطه آغازین بازگردیم.
این منتقد افزود: حتی در دوره هایی شاهد بودیم که خیلی در چند بخش در جشنواده جایزه گرفته اما بعد از آن یا فیلم توقیف شده یا امکان اکران عمومی برایش فراهم نشده است.

اکبرلو با اشاره به بی هدفی جشنواره اظهار داشت: بی هدفی جشنواره سبب می شود تا جشنواده به هدف مشخصی نرسد و فقط نارضایتی برای عده ای بوجود آید.

وی گفت: حتی برگزار کنندگان جشنواره روز بعد از پایان یافتن جشنواره حرکتی دیگر و یا متضاد انجام می دهند.
این مدرس دانشگاه همچنین با اشاره به بخش بین الملل جشنواره گفت: هنوز سازوکار لازم برای برگزاری یک جشنواره کاملا حرفه ای را نداریم، همچنین در بخش ببن الملل نیز چنین کاستی هایی وجود دارد.
وی بیان کرد: یعنی بیش از آنکه فیلمسازان اشتیاق داشته باشند در این جشنواره حضور یابند، مسئولان جشنواره در جستجوی یافتن فیلم برای جشنواره اند.
این مدرس دانشگاه بااشاره به برخی محدودیت ها عنوان کرد: ما همواره با محدودیت هایی روبرو هستیم که گاهی سبب می شود که مدیران جشنواده مجبور اند بخش هایی از فیلم های خارجی را برای نمایش کوتاه کنندو طبیعی است که فیلمساز خارجی به هیچ وجه الزامی نبیند تا تابع شرایط ما باشد.
اکبر لو افزود: از آنجایی که زیر ساختهای مشخصی برای برپایی جشنواره وجود ندارد، تمامی آنها با مختصر تفاوت هایی هم شبیه به هم برگزار می شوند و هر دبیری هرچقدر متخصص و با دلسوز نمی تواند تغییرات جدی در جشنواده ایجاد کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: جشنواره امسال نیز همانند سالیان گزشته برگزار خواهدشد، یعنی من انتظار دارم شاهد جابه جایی نمایش فیلم ها باشم./ص
برچسب ها: جشنواره ، فیلم فجر ، سینما
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.