اردبيل/

مجلس سیستم برتر اجرایی کشور را تدوین کند

امام جمعه اردبیل گفت:‌ کار اصلی مجلس در تدوین طراحی سیستم برتر اجرایی کشور است تا تخلفات به حداقل برسد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی صبح امروز در گردهمایی معتمدان اصناف و بازار با مسئولان و نمایندگان اردبیل در مجلس شورای اسلامی در سالن ولایت اردبیل اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین وظیفه نمایندگان مجلس قانون گذاری آن هم به شکل مطلوب و مناسب است به طوری که شاهکار این قانون گذاری باید تدوین و طراحی سیستم برتر اجرایی باشد تا مطالبه اصلی مردم در قالب این سیستم بر‌آورده شود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس باید سیستمی را طرح‌ریزی کند که در آن زمینه دزدی، فساد و خیانت از بین برود همان کاری که کشورهای غربی انجام دادند و امروز در بسیاری از حوزه‌ها نیاز به عناصر پیشگیرانه به ویژه پلیس ندارند.

امام جمعه اردبیل یادآور شد: در این کشورها امروزه رشوه‌گیری بی‌معناست چراکه ارباب رجوع با اطمینان خاطر به دستگا‌ه‌ها و نهادهای اجرایی مراجعه می‌کند و کارها بر اساس سیستمی برتر و مناسب بدون دخالت افراد اجرایی انجام شده و زمینه برای انجام تخلف یا فساد به وجود نمی‌آید.

عاملی با تبریک ولادت رئیس دین و همچنین رئیس مذهب گفت: ما امروز میلاد پیامبری را جشن گرفته‌ایم که به برکت وجود آن حضرت بشر از خاک سر بلند کرده و شهرهای ما نیز رفعت یافته است.

وی با قدردانی از حرکت خوب بازاریان اردبیل در شکل‌گیری این گردهمایی عنوان کرد: این حرکت می‌تواند الگویی برای سایر مناطق و شهرهای کشور باشد چرا که در یک نقطه تعاملی و همفکری نمایندگان بازاریان و اصناف خواسته‌ها و مطالبات قانونی خود را با نمایندگان خودشان در مجلس مطرح می‌کنند که این کار قطعاً به حل مشکلات و گره‌ها کمک خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان بیان داشت: دنیا امروز به این نتیجه رسیده است که قدرت باید مهار شود چراکه اگر این امر اتفاق نیفتد وجود قدرت می‌تواند فسادانگیز باشد.

عاملی افزود: مجلس خبرگان که در حقیقت دوام صفات رهبری را رصد می‌کند در قانون اساسی ما که از قوانین پیشرفته دنیاست به صراحت آمده است و نسبت به جایگاه و عظمت آن نیز تاکید فراوان نیز صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: اگر نظارت و کنترلی در امور اجرایی و دستگا‌ه‌های متولی صورت نگیرد ممکن است زمینه فساد و انحراف به وجود آید که ما شاهد آن هستیم هر چقدر بشریت رو به جلو حرکت می‌کند به همان میزان قدرت پاسخگویی بالاتر رفته و جلوی بسیاری از انحرافات سد ایجاد شده و مهار آن امکان‌پذیر می‌شود.

 نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: نمایندگان ما به معنای واقعی در چند ماه گذشته خوب عمل کرده‌اند و اگر از شهرمان خارج شویم شاید در کل کشورمان نمایندگانی به دلسوزی و تلاشگری وکلای این ملت پیدا نکنیم چرا که برخی از نمایندگان به قدری برای جایگاه و پایگاه خود ارزش قائل هستند که گاه احساس می‌کنند در این مقام و مرتبه می‌توانند ادعای والاتری داشته باشند و خواسته‌های خود را به کرسی بنشانند.

عاملی ابراز داشت: عده‌ای از نمایندگان که قدرت آنها مهارنشدنی است در عزل و نصب‌ها دخالت داشته و در امر استخدام حتی وزیر را تهدید می‌کنند که چنین قدرتی باید مهار شود که مهار قدرت نماینده نیز به دست خود مردم است که چنین نمایندگانی را انتخاب کرده و برگزیده‌اند.

وی با ابراز تاسف از حاضر نشدن جمعیت زیادی از بازاریان و اصناف که به این جلسه دعوت شده‌اند، تاکید کرد: اگر آنها به ارزشمندی و اهمیت این مجلس واقف بودند قطعاً در آن حضور می‌یافتند که امیدواریم با برگزاری هر شش ماه یکبار این جلسات بتوانیم خواسته‌ها و مطالباتمان را از نمایندگان و وکلای عموم مردم مطرح کنیم.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ما در دوران بلوغ و همچنین رشد عقلانیت زندگی می‌کنیم که هر دو طرف باید سخن خود را در کمال آرامش و منطق بیان کنند و پاسخی منطقی‌تر را نیز از طرف مقابل بشنوند، گفت: هنر نبی مکرم اسلام (ص)این بود که به جای جنگ حرف‌های منطقی و عقلانی را جایگزین جنگ و جدل کرد تا بتواند زمینه تعامل و گفت‌و گو با فراهم بیاورد.

عاملی یادآور شد: در سیره عاطفی و مردمی نبی مکرم اسلام (ص) که امروزه وهابیت ضد آن هستند گفت‌و گو و تعامل اصلی‌ترین رکن به حساب می‌آید چرا که در سایه گفت‌و گو و تعامل‌های آزادانه و در قالب تریبون‌های نقادانه در دانشگاه‌ها و مراکز علمی است که حقیقت موضوع آشکار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر به جای جنگ و جدل عقل و منطق و بیان حقیقت موضوع در مراکز علمی و دانشگاهی ما ساری و جاری باشد و به جای توهین و تهدید و افترا قلب‌هایمان را وسعت داده و با سعه صدر با موضوعات مختلف برخورد کنیم قطعاً موفق‌تر خواهیم بود و بسیاری از زمینه‌های نابسامانی نیز از بین می‌رود.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: بنده این حرکت بازاریان را تحسین می‌کنم که مطالبات و خواسته‌های خود را در تمام حوزه‌ها به نمایندگی از مردم مطرح کردند و خادمان آنها نیز باید در این زمینه پاسخگو باشند.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری باید بهتر از اینها فراهم شود

 عاملی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما در استان اردبیل با ضعف جذب سرمایه‌گذار روبرو هستیم که بهتر است مصادیق آن بازگو شود و نمایندگان تلاش کنند تا با این مصادیق سرمایه‌گذاران را ترغیب و تشویق به حضور در استان کنند که این امر می‌تواند زمینه‌ها و بستر مناسبی را در استان فراهم بیاورد.

وی از شکل‌گیری مجمع نمایندگان شمال غرب کشور قدردانی کرد و عنوان کرد: حضور 50 نماینده در این مجمع می‌تواند یک ظرفیت بی‌نظیر برای پیشبرد اهداف و عملکردها باشد به شرط آنکه همسو و هم هدف حرکت کنیم و اجازه ندهیم حق و حقوق مردم و همچنین استان‌های شمال غرب کشور نادیده گرفته شود.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: سئوال ما این است که در‌آمد نفتی کشور به جای آنکه صرف کارهای عمرانی مستقیم شود باید صرف تامین زیر‌ساخت‌ها شود تا از این طریق کار عمرانی شتاب گرفته و رو به جلو حرکت کند.

عاملی با ابراز تاسف از آمار تعطیلی 500 واحد صنعتی مطرح شده از سوی یکی از نمایندگان گفت: خواسته ما از نمایندگان مجلس این است که سیستمی را طراحی کنند تا در قالب این سیستم بسیاری از نارسایی‌های کشور در حوزه جذب سرمایه‌گذاری‌ها و همچنین حمایت از فعالان بخش غیر‌دولتی بهتر فراهم آید.

مدیران باید کارهای انجام شده را به مردم اطلاع‌رسانی کنند

وی به پر‌بار بودن جلسات مجلس و همسویی دولت در برطرف کردن حل مشکلات اقتصادی نیز تصریح کرد: در دور اول سفر رئیس جمهور به استان اردبیل 200 میلیارد تومان به این استان اعتبار اختصاص یافته بود که بنده هر چه ازی مدیران استانی خواستم حساب آن را در سال‌های بعد بدهند در این کار قصور کردند که این ناشی از ترس و یا نبود عملکرد بوده است.

 نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود اذعان داشت: ما از نمایندگان مجلس انتظار داریم با عقلانیت و رفتارهای منطقی نیازها و مطالبات مردم را توجه داشته باشند و با صیانت از حق و حقوق مردم سعی کنند با در نظر گرفتن مصالح کلان در تصمیم‌گیری‌ها دخالتی واقعی داشته باشند./ج1

برچسب ها: اردبیل ، مجلس ، قانون گذار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.