بذر مهمترین نهاده تولید محصولات زراعی بشمار رفته و در تولید کمی و کیفی محصول سهم بسزایی دارد



به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد خربزه یکی از محصولات جالیزی و صادراتی استان خراسان رضوی است که در شهرستان های استان بویژه تربت جام و تابیاد کشت و برداشت می شود.

این محصول به دلیل دگرگشنی بالا (اختلاط نژادها) و کشت در سال های متمادی دچار ناخالصی ژنتیکی شده و از این رو محققان کشاورزی پروژه ای را برای خالص سازی بذر این محصول صادراتی را از سال 1378 آغاز کردند اولین توده های بزور اصلاح شده خاتونی در سال 1388 به ثمر نشست و از سال 1390 نیز پروژه های تولید انبوه آن آغاز شد .

دکتر سبحانی مجری طرح تحقیقاتی تولید انبوه بذر خربزه خاتونی دراین باره اظهار داشت : این بذر از نظر قوه نامیه و خلوص فیزیکی مطابق با استانداردهای ثبت شده تولید شده و خط تولید آن در استان خراسان رضوی نیز آغاز شده است.

وی افزود : آزمایشات مقایسه عملكرد اين رقم با ارقام محلي نشان داده است كه عملكرد اين بذر از برتری قابل توجهي برخوردار است. علاوه بر عملكرد، مصرف بذر كمتر، مقاومت نسبي به بيماري، زودرسي و بازارپسندي بالا از ويژگي هاي اين رقم مي باشد.

وی به جالیزکاران خراسانی پیشنهاد استفاده از این بذر را ارائه و ادامه داد : اين بذر با سموم قارچ كش ضد عفوني شده است وميزان مصرف بذر در هكتار يك كيلو گرم توصيه مي شودو اگر فاصله بين رديفها حداقل 5/2 متر ، فاصله بوته روي رديف حداقل 50 سانتي متر با عمق كاشت 3 تا 5 سانتي مترو تعداد بذر در هر گويچه 2 تا 3 دانه باشد بهترین عملکرد را خواهد داشت./س


برچسب ها: تولید ، محصولات ، زراعی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.