زنان سرپرست خانوار، همان زنانی که بار زندگی را به تنهایی به دوش می کشند و دم بر نمی آرند، همان زنانی که بدون وجود همسر سختی های زندگی را به جان می خرند تا فرزندانشان در رفاه و آسایش به زندگی خود ادامه دهند همان هایی که هیچ آتیه ای در انتظارشان نیست و با توکل بر حضرت حق به زندگی خود امید و دارند و ادامه می دهند.


باشگاه خبرنگاران، آری همان هایی را می گویم که با چرخ های خیاطی یا ماشین های بافت لباس های پشمی با هر کوک زدن یا هر بار ماشین کردن لباس ها لقمه نانی برای فرزندانشان به ارمغان می آورند، اما تا به حال به این موضوع فکر کردید که این زنان تا به کی قرار است به دوختن و بافت ادامه دهند؟
مریم-م یکی از زنان سرپرست خانواری که بعد از فوت همسرش سرپرستی 2 فرزند خود را بر عهده گرفته است در خصوص نحوه کار خود می گوید بعد از فوت همسرم چون سرمایه ای از خود باقی نگذاشته بود تصمیم گرفتم مشغول به کار شوم چون خیاطی بلد بودم، با هر سختی که بود چرخ خیاطی مرغوبی تهیه کردم و به کار مشغول شدم اوایل خیلی سخت بود اما کم کم مشتری هايم زیاد شدند و من هم به وضع موجود عادت کردم، اما ای کاش کسی فکری به حال آینده ما می کرد، تا به کی می توانیم کار کنیم بالاخره ما هم پیر و فرسوده می شویم.
اکرم-ب که بعد از به زندان افتادن همسرش تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته و به کار مشغول شده می گوید برای آینده مان سازمان بهزیستی برنامه هایی را در نظر گرفته است، آیا بیمه بیکاری هم به ما تعلق می گیرد یا خیر؟
مظفری یکی دیگر از زنان سرپرست خانوار که مجدانه پیگیر جریان بیمه شدن زنان سرپرست خانوار و برخورداری آن ها از بیمه بیکاری بود، گفت: اگر زنان سرپرست خانوار هم همانند سایر افراد شاغل از بیمه بیکاری برخوردار شوند خیلی خوب می شود و این یک مزیت بزرگ برای این قشر زجر کشیده است.
همایون هاشمی رئیس سازمان بهزیستی کشور در اولین نشست خبری که در سال جاری داشته به بیمه زنان سرپرست خانوار اشاره کرد اما در خصوص برخورداری این قشر از بیمه بیکاری حرفی به میان نیامد.
اما 27 آذر ماه نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده 3 حمایت از بیکاران متقاضی کار مقرر کردند تا زنان بد سرپرست یا خود سرپرست هم از بیمه بیکاری برخوردار شوند.
براساس ماده 3 طرح بیمه بیکاری زنان سرپرست خانوار، بد سرپرست یا خود سرپرست هم از بیمه بیکاری برخوردار می شوند.
بیمه زنان سرپرست خانوار هم اکنون در دستور کار سازمان بهزیستی است امیدواریم با بیمه شدن زنان سرپرست خانوار و تامین آتیه آن ها امکان برخورداری این قشر ضعیف و زحمت کش از بیمه بیکاری فراهم شود./ز

گزارش از سميه زرچینی
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار