وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با برقراري تعامل سعي در اصلاح خانه سينما داشت، اما اعمال خشونت از طرف اين خانه در مقابل قانون، اصلاح را به انحلال منجر كرد.

سيد ضياء هاشمي، رئيس اتحاديه تهيه كنندگان در خصوص انحلال خانه سينما به خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران گفت: بي درايتي مديران خانه سينما و حركت هاي غيرقانوني كه در سال 87 بطور جدي در حيطه كار مديريت خانه سينما قرار گرفت، اين مجموعه را از رويكرد اصلي خود دور ساخت.
وي عنوان كرد: رفتار سياسي و اعمال تغييرات بدون موافقت وزارت ارشاد در اساسنامه، به نحوي كه اختيارات نظارت بر يك صنف را از دولت سلب مي‌كند، خانه سينما را به اين مرحله از كار رسانده است.
هاشمي درخصوص صلاحيت وزارت ارشاد در رابطه با انحلال خانه سينما افزود: قاعده كلي به اين ترتيب است كه هر صنفي از هر وزارتخانه اي مجوز فعاليت دريافت كند، تنها از طريق همان وزارتخانه قابل تعليق و انحلال است.
وي ادامه داد: طبق ماده قانوني مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 73، وظيفه ثبت، تعليق و لغو اين صنف به وزارت ارشاد واگذار شده است و بر همين قاعده تنها وزارت ارشاد صلاحيت انحلال خانه سينما را دارد.
هاشمي اظهار داشت: تشكيلاتي چون دادگاه تنها براي رسيدگي به تخلفاتي است كه در زمينه اساسنامه صورت گرفته و اقداماتي مانند تاييد فعاليت يا انحلال اين صنف از جمله اموري است كه در حيطه كاري وزارت ارشاد قرار مي‌گيرد.
وي درخصوص تلقي غيرقانوني بودن اين اقدام از سوي مديران خانه سينما افزود: زماني كه تخلفي صورت مي‌گيرد تنها راه مقابله، ملغي كردن صنف متخلف و در مراتب بعدي تاسيس يك تشكيلات كاملا صنفي است.
رئيس اتحاديه تهيه كنندگان خاطرنشان كرد: وزارت ارشاد در دو سال گذشته سعي بر، برقراري تعامل و رعايت حقوق فرهنگي داشت و با نيت "اصلاح" قدم در اين راه گذاشت. گردن كشي و خشنونت در مقابل قانون و اهانت به معاونت سينمايي از سوي خانه سينما، هدف را از اصلاح به انحلال تغيير داد.
وي يادآور شد: خانه سينما در دو سال اخير جايگاه حرفه اي و صنفي خود را از دست داد و با رويكردي اختصاصي و سياسي اقدام به فعاليت مي‌كرد.
هاشمي درخصوص امكان تحريم جشنواره فيلم فجر از سوي برخي اهالي سينما در پي اين انحلال افزود: جشنواره فيلم فجر، جشنواره اي ملي است و حتي در صورت بروز مشكلات براي اعضا و صنوف، علاقه به ميهن و ايران اسلامي، اهالي رسانه به شركت در اين جشنواره ملي را ترغيب خواهند شد.
وي ضمن اشاره به اينكه مشكلات احتمالي مشمول مسائل اجرايي نخواهد شد، عنوان كرد: خانه سينما غير از برگزاري جشن و سرور و فعاليت در حوزه مسائل سياسي، وظيفه ديگري، بر عهده نداشت و حتي انجام كارهاي مالي و بيمه اي اعضا و صنوف كه از وظايف خانه سينما به شمار مي‌رفت، سالهاست كه از طريق وزارت ارشاد صورت مي‌پذيرد.
رئيس اتحاديه تهيه كنندگان در پايان تاكيد كرد: هدف اصلي تغيير ساختار خانه سينما خروج اين صنف از دايره تصميمات شخصي است كه در اين مسير نياز به يك سازمان سينمايي كه تمامي اهالي سينماي ايران را شامل شود و بدور از مسائل سياسي به دنبال حقوق و مسائل صنفي افراد باشد، احساس مي‌شود./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار