نعناکار در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ضرورت طرح شكايت ايران از ورود پهپاد آمريكايي/ مدعيان حقوق بشر باز هم قوانين را نقض كردند

یک وکیل دادگستری گفت: مسئولان حقوقي كشور بايد شكايت خود را نسبت به نقض حريم هوايي ايران توسط پهپادهاي جاسوسي آمريكا در دادگاه‌هاي بين‌المللي مطرح كنند.

"محمد جعفر نعناکار" درگفتگو با خبرنگار حقوقی قضائی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به نقض آشکار حقوق بین‌الملل توسط آمریکا به دلیل تجاوز پهپادهای جاسوسی اين كشور به حریم هوائی ایران، گفت: هنگامی که هواپیمای جاسوسی به حریم هوائی یک کشور تجاوز می‌کند آن کشور حق مصادره، انهدم یا استفاده از آن هواپیما را دارد.

وی با بیان اینکه به لحاظ حقوق بین‌الملل، مصادره یا منهدم کردن هواپیمای جاسوسی عملی مذموم شمرده نمی‌شود، اظهار داشت: ایران حق دفاع مشروع از قلمرو هوائی خود را دارد تا آنجائیکه با استفاده از تجهیزات نظامی خود می‌تواند هواپیمای جاسوسی را سرنگون یا از آن استفاده علمی کند.

نعناکار ادامه داد: نقض حریم هوائی یک کشور با بند 4 و7 ماده 2 و ماده 39 منشور سازمان ملل در تضاد است .

وی با بیان اینکه ایران می‌تواند این موضوع را از طریق شورای امنیت یا دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری کند گفت: از آنجائیکه آمریکا حق وتو در شورا دارد، روند رسیدگی از طریق شورای امنیت موفقیت‌آمیز نخواهد شد.

نعناكار با اشاره به تأثیر دیوان بین‌المللی لاهه در رسیدگی به این امر، تصریح کرد: نقض حریم هوائی طبق کنوانسیون شیکاگو مجاز نیست لذا می‌بایست تراضی طرفین برقرار شود که بعید به نظر می‌رسد ایران با کشوری مانند آمریکا که ناقض حقوق بین‌الملل است به توافق برسد.

وي تصريح كرد: آمريكا به عنوان يك كشور مدعي دفاع از حقوق بشر باز هم قوانين بين‌المللي را نقض كرد.
 
این حقوقدان در پایان خاطرنشان کرد: مسئولان حقوقي كشور بايد شكايت خود را نسبت به نقض حريم هوايي ايران توسط پهپادهاي جاسوسي آمريكا در دادگاه‌هاي بين‌المللي مطرح كنند.

گفتنی است؛ معاون حقوقي و پارلماني سپاه پاسداران از جمع‌آوري مدارک مستدل توسط اين نهاد و در اختيار گذاشتن اين مدارک به وزارت‌ امور خارجه و رياست‌جمهوري خبر داد و تصريح کرد: از نظر اصول روابط بين‌الملل، ورود هرگونه هواپيماي جاسوسي به محدوده کشورها ممنوع است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار