تبریز/

آبیاری قطره ای تضمین کننده حفظ باغات در حوزه دریاچه ارومیه

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: توسعه آبیاری قطره ای برای حفظ باغات شهرستان های حوزه دریاچه ارومیه را می توان راهکاری تاثیرگذار قلمداد نمود.

مسعود محمّدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز با اشاره ای به عوارض کاسته شدن از آب دریاچه ارومیه افزود: باقی ماندن اراضی لَم یزرع، شور شدن آب چاه ها و کاهش کیفیّت خاک از عوارض پَسرفت این دریاچه است.

وی با معرفی شهرستان های مُشرف به دریاچه ارومیه تصریح کرد: آذرشهر، اُسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بُناب در حوزه دریاچه ارومیه قرار دارند.

محمّدیان ادامه داد: تلاش برای حفظ شرایط موجود از برنامه های اصلی کارشناسان بوده و توسعه و افزایش سطح زیرکشت در این شهرستان ها امکانپذیر نیست.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: جایگزینی باغات و استفاده از گیاهان مقاوم به شوری و کم آبی از راهکارهای پیشنهادی کارشناسان به بهره برداران است.

وی با بیان توصیه ای خطاب به کشاورزان استان افزود: کاهش سطح زیرکشت پیاز در شهرستان های حاشیه دریاچه ارومیه و جایگزینی محصولاتی نظیر کلزا، گلرنگ و زیره با نیازهای آبی کم برای زراعت در این شهرستان ها قابل اجرا خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی متذکر شد: توسعه صنایع تبدیلی و بسته بندی که نیاز آبی خیلی کمی دارند و یا توسعه گاوداری های سنّتی برای حفظ درآمد و جلوگیری از مهاجرت از دیگر برنامه های اجرایی در مناطقی است که امکان کشت و زرع وجود ندارد.

محمّدیان تاکید کرد: تمامی این فعالیت ها، حفظ کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه را به دنبال خواهد داشت./س

 

 

برچسب ها: آبیاری ، قطره ای ، تضمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.