وزارت بهداشت شايعه ورود پني سيلين چيني را رد كرد

وزارت بهداشت شايعات مبني بر توزيع پني‌سلين چيني، در بازار اعلام کرد: اين دارو در داخل کشور توليد مي‌شود و به هيچ‌وجه پني‌سيلين چيني در بازار ايران وجود ندارد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع رساني وزارت بهداشت، محمدرضا صابري در حاشيه همايش غذا و دارو در دانشگاه علوم ‌پزشکي مشهد، موضوع دارو را يکي از بخش‌هاي نظام درماني کشور و کاملا تخصصي دانست و تأکيد کرد: نظام دارويي کشور در شرايط موجود هيچ فرقي با سابق نکرده و روز به‌روز دقت‌ها و حساسيت‌ها بيشتر شده است.           
 
وي افزود: ممکن است پيش از اين، از يک منبع اروپايي دارو تهيه مي‌کرديم که آن منبع اکنون در دسترس نباشد و منبع تغيير کرده باشد، ولي استانداردهاي دارويي تنزل پيدا نکرده و دارو بايد همان دارو و ميزان خلوص لازم خودش باشد که خريداري شود و به هيچ‌وجه اين طور نيست که به خاطر محدوديت در منابع يا امکان تأمين،سلامت مردم را به خطر بيندازيم. 
 
صابري تصريح کرد: بر اين اساس به هيچوجه پني‌سيلين چيني در بازار ما وجود ندارد، چرا که اين دارو در داخل کشور توليد مي‌شود و بالغ بر 45درصد داروهاي ديگر حتي ماده اوليه‌اش هم داخل کشور توليد مي‌شوند.      
    
مشکل قاچاق دارو را به خارج داريم      
 
وي گفت: صنايع دارويي ما حرف براي گفتن دارند و در شرايط معمول، کشور ما سهمي از بازار منطقه را به دست دارد، به طوري که کشورهاي مجاور داروهاي ما را به راحتي خريداري مي‌کنند و حتي متأسفانه به خاطر پايين بودن قيمت دارو در داخل کشور نسبت به مرزهاي مجاور،مشکل قاچاق دارو به خارج را داريم که بايد با آن برخورد جدي شود که مردم منابع خود را از دست ندهند. 
 
صابري با اشاره به اينکه از ابتداي سال در چند مقطع افزايش قيمت داروهاي مختلف را داشته‌ايم، اظهار کرد: يکي از مهمترين مشکلات ما اين است که بتوانيم دارو را در داخل کشور نگه داريم، چون هنوز اختلاف قيمت دارو با خارج از کشور بسيار زياد است و اگر مقابله نشود، همين ميزان دارو هم براحتي به خارج کشور قاچاق خواهد شد و مشکلات بيشتر مي‌شود.        
 
وي درباره احتمال قاچاق داروي بيماران خاص نيز گفت: بطه ور معمول داروهاي خاص بر اساس تشکيل پرونده بيمار تحويل مي‌شود و به همين دليل کمتر امکان قاچاق پيدا مي‌کنند.هيچ نگراني بابت سلامت داروها وجود ندارد   
      
 وي درباره سلامت داروها و تقلبي نبودن داروها، خاطرنشان کرد: دارو در نظام دارويي کشور از مجاري ثبت‌شده وارد مي‌شود و اگر خارج آن باشد، دارو، داروي قاچاق و غيررسمي است که هيچ اعتباري ندارد، پس اگر شرکت‌هاي پخش توزيع مي‌کنند،يعني داروي ثبت‌شده و رسمي کشور را توزيع مي‌کنند که در مرحله قبل،بررسي‌ها و آزمايش‌هاي لازم انجام شده است. همچنين            بر اين اساس بابت دارويي که از داروخانه‌ها خريداري مي‌شود،هيچ نگراني وجود ندارد و توصيه اکيد مي‌کنيم مردم از کانال صحيح و رسمي،دارو را تهيه کنند.
          
تاريخ مصرف داروها در شرايط استاندارد اعتبار دارد      
 
معاون غذا و داروي دانشگاه علو‌م‌ پزشکي مشهد، دارو را يک محصول بسيار حساس برشمرد که شرايط نگهداري آن دقت و ظرافت بالايي دارد، اما در عين حال به اين نکته اشاره کرد که تاريخ مصرف داروها در شرايط استاندارد اعتبار دارد و اگر دارو در مکان نامناسب و بالاتر از دماي معمول که بين 25 تا 30درجه سانتي‌گراد بايد باشد، نگهداري شود، از آنجا که يک ماده شيميايي است همان طور که منافع دارد، مي‌تواند مضرات هم داشته باشد.           
 
وي گفت: شهروندان به طور حتم سعي کنند دارو را از مجاري رسمي تهيه کنند و بايد دارو
ي يخچالي در يخچال نگهداري شود و حتي در مسير توزيع هم موارد استاندارد و شرايط نگهداري لحاظ شود.     
 
 
صابري با بيان اينکه هم صنايع دارويي و هم شرکتهاي وارد کننده با محدوديت‌هايي در منابعشان مواجه هستند، اظهار کرد: بحث تحريم کاملاً مشهود و ملموس است، اما در صحنه عمل براي عمده داروها هيچ کمبودي نيست و به طور معمول داروهاي روتيني که مورد استفاده مردم است،کمبودي وجود ندارد جز اقلام خاص يا داروهاي وارداتي که بحث تأمين ارز برايشان مطرح است.          
 
وي افزود: همچنان از دارو حمايت يارانه‌اي مي‌شود که بايد با ارز مرجع تأمين ارز شود که بعضاً محدوديت‌ها و مشکلاتي داشته و دارد.تعدادي اقلام محدود ديگري از دارو که جزو داروهاي خاص نيستند که با کمبود مواجه شده به خاطر محدوديت در مواد اوليه و توجيه اقتصادي توليد آنها بوده است، اما جمع اينها از سبد دارويي کشور خيلي زياد نيست. يعني بالغ بر 90درصد داروها در کشور هيچ مشکلي ندارند و پيش‌بيني‌ ما اين است که در آينده هم مشکل حادي نخواهند داشت.           
 
معاون غذا و داروي دانشگاه علو‌م‌پزشکي مشهد با اشاره به بروز برخي کمبودها در داروهاي روتيني مانند فروزمايد، رانيتيدين، متفورمين، گفت: علت اصلي اين کمبودها، بحث امکان يا نداشتن امکان تأمين مواد اوليه اين داروها و قيمت آنهاست.           
 
صابري درباره ذخيره دارويي نيز گفت: خوشبختانه دانشگاه و بيمارستانهاي مختلف در حدي که منابعشان اجازه مي‌داده، ذخيره کرده‌اند و يکي از بحث‌ها هم همين است که بتوانيم ذخيره‌ها را تا حدي افزايش دهيم که قدرت مقابله با اين بحران يا تنش را داشته باشيم و امواج بلافاصله به جامعه منتقل نشود.  همچنين به گفته وي، فهرستهاي محدود و استراتژيکي را بيشتر ذخيره‌سازي مي‌کنيم و برخي بيمارستان‌ها تا 3 ماه و در برخي اقلام حتي بيش از 3 ماه را ذخيره کرده‌اند./ع2
برچسب ها: بهداشت ، پنی سیلین ، چینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار