رودهن/رئیس اتحادیه باغداران ایران:

غرفه های میدان میوه نباید مرکز معاملات دلالان باشد

رئیس اتحادیه باغداران ایران گفت:غرفه های میدان های میوه بایستی دراختیار تولیدکنندگان قرار گیرد نه اینکه به مرکز معاملاتی دلالان تبدیل شود.

ˈمجتبی شادلوˈدر گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن افزود: اغلب واگذاری غرفه های میادین میوه و تره بار از طریق مزایده است در حالی که مطابق قانون،شهرداری ها مکلف اند جایگاه مناسب عرضه مستقیم محصولات کشاورزی را برای مصرف کنندگان شهری فراهم کنند.

وی ادامه داد: نقش سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری ها در عرضه مستقیم محصولات با قیمت مناسب و برای تنظیم بازار و تعدیل قیمت ها حائز اهمیت است.

شادلو عرضه مستقیم در میدان های میوه و تره بار، افزایش سرانه مصرف و صادرات را از راهکارهایی برشمرد که نیازمند حمایت مسؤولان است.

رئیس اتحادیه باغداران ایران افزود: افزایش سرانه مصرف با فرهنگ سازی و گنجاندن سیب در سبد غذایی میسر است که نقش رسانه های جمعی در ترغیب و گرایش مصرف کنندگان به این ماده غذایی ارزشمند تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سیب در میان مردم کمتر مصرف عمومی دارد و بیشتر در مجالس و محافل استفاده می شود، گفت: این در حالی است که محققان و پزشکان بر مصرف روزانه این ماده مغذی بسیار تأکید کرده اند.

رئیس اتحادیه باغداران کشور افزود: در سال 91 شرایط از لحاظ تولید انبوه و توجیه اقتصادی برای صادرات مهیا است اما با گذشت بیش از چهار ماه از زمان برداشت محصول، این امر به صورت پراکنده و ناچیز درحال انجام است.

شادلو گفت: افزایش کیفیت و کمیت تولید سیب به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و عدم برخورداری کشورهای حاشیه خلیج فارس از این موهبت الهی از مواردی است که باید مشوق صادرات این محصول باشد.

وی آیین نامه های دست وپاگیر، تحریم های متعدد و هزینه های سنگین را از عوامل کاهش میزان صادرات در مقایسه با سال گذشته برشمرد و گفت: صادرات در شرایط کنونی فرصت مغتنمی برای ارز آوری است.

رئیس اتحادیه باغداران کشورهشدار داد: افزایش 50 درصدی هزینه های تولید، نیروی انسانی، جمع آوری، نگهداری و... تؤام با افت حداقل 30 درصد از قیمت عرضه در بازار ضربه جبران ناپذیری برای تولید و تولیدکنندگان است.

شادلو با بیان اینکه در سال 90 بیش از 500 هزار تن سیب به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همسایه صادر شد، گفت: این میزان در سال 91 با 30 درصد کاهش همراه بوده و اگرچه هنوز فرصت باقی است ولی تلاش و حمایت ویژه مسؤولان را می طلبد.

وی همچنین گفت: براساس الگوی کشت، شهرستان دماوند با برخورداری از شرایط آب وهوایی مناسب زمینه مستعدی برای تولید محصولات باغی و زراعی از قبیل سیب درختی، سیب زمینی و.. دارد.

شادلو افزود: در میان تولیدات متنوع دماوند سیب این منطقه به دلیل کیفیت و استانداردهای صادراتی از جایگاه ویژه ای برخوردار است که این سیب با شناسه در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.

رئیس اتحادیه باغداران ایران گفت: با وجود ویژگی های فوق، تولیدکنندگان بعد از تلاش یکساله به جای ثمر نشستن تلاشهایشان با دغدغه و نگرانی برای چگونگی فروش و عرضه محصولات خود دست و پنجه نرم می کنند./س


برچسب ها: میوه ، معاملات ، دلالان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.