حجت‌الاسلام رئيسي:

ولایت فقیه ،گفتمان ثابت انقلاب اسلامی است

معاون اول قوه قضاییه با تبریک سی و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی،گفت: گفتمان ثابت انقلاب اسلامی، ولایت فقیه است.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام و المسلمین "سیدابراهیم رییسی" که در مراسم تقدیر از قضات وکارکنان بازنشسته دادستانی انتظامی قضات سخن می‌گفت، افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی گروه و جریانات مختلف آمدند و رفتند و آنچه توانست انقلاب را در برابر دشمنان نگه دارد، گفتمان ثابت در ولایت فقیه است.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به شکل گیری شاخصه های امت در جوامع گفت: امت در جامعه اسلامی دارای چند عنصر است که از جمله می‌ توان به دارای مقصد و هدف بودن آن اشاره کرد.

رئيسي، عنصر دومی که در امت نهادینه است را پویایی برشمرد و اضافه کرد: عنصر سومی که امت را به هدف نزدیک می‌کند و سرمایه‌ای عظیم معنوی به شمار می‌آید، امام و مقتدای امت است.

وی ادامه داد: امام با خداخواهی و خداپرستی به همراه امت، هدف را دنبال می‌کند و در مقابل آن ها خودخواهان و خودپرستان نمی‌خواهند امت به اهداف عالیه خود برسند.

معاون اول قوه قضاییه وجه تمایز انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب ها راجامعیت ، مردمی و اسلامی بودن آن دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که همزمان نفی استبداد داخلی و استعمار خارجی را داشته است.

وی افزود: پس از 34 سال از انقلاب اسلامی ، شعارها همان شعارهای ابتدای انقلاب و پابرجاست و ماهیت انقلاب اسلامی نیز گسترش یافته است.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با توطئه‌های دشمنان علیه انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: دشمن تلاش کرد در دهه اول، انقلاب اسلامی شکل نگیرد و در دهه دوم بر آن شدند تا نظام اسلامی ثبات پیدا نکند.

وی با یادآوری این که دشمن در صدد ناکارآمدی نظام بود تا اقتصاد، قضا و سیاست نظام مبنای اسلامی و دینی نداشته باشد، اضافه کرد:در دهه سوم تلاش دشمن بر این بود که انقلاب اسلامی الگوی سایر کشورهای اسلامی نشود و پیامش به سایر ملت ها نرسد.

معاون اول دستگاه قضا، ترویج مسایلی مانند اسلام هراسی، ایران هراسی و انقلاب هراسی را یادآور شد و گفت: دشمن تلاش کرد تا هویت اسلام و انقلاب بویژه در کشورهای منطقه توسعه ای نداشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: علیرغم همه دشمنی‌ها و کارشکنی ‌ها، انقلاب اسلامی در درون مرزها متوقف نشد و ملت های اسلامی منطقه هویت خود را بازیافتند.

رئیسی، تصریح کرد: صفحات تاریخ انقلاب اسلامی را که ورق می‌زنیم فتنه‌ها کم نبودند و آنچه توانست انقلاب را در برابر دشمنان نگه دارد، رهبری امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و گفتمان ثابت در ولایت فقیه بود.

وی افزود: امامت و ولایت در جامعه اسلامی برای آن است که مدینه فاضله شکل گیرد و امت به آرمان شهر اسلامی یا همان دارالسلام رهنمون شوند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اینکه شکل گیری جوامع دیگربر اساس قراردادهای اجتماعی است، گفت: در جامعه اسلامی عقلانیت، معنویت ، عدالت و اخلاق حاکم است و زیربنای آن توحید است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: دشمن دست بردار نیست و تلاش می‌ کند در دهه چهارم انقلاب اسلامی که به فرموده مقام معظم رهبری ˈدهه توسعه و پیشرفتˈ است تردید ایجاد کند و حرکت رو به پیشرفت نظام را متوقف کند.

وی، یکی از ویژگی‌های نظام اسلامی در دهه چهارم را الگو بودن آن برای سایر کشورها بیان کرد و گفت: در حال حاضر کشورهای اسلامی رسمی و غیر رسمی خواهان استفاده از تجربیات نظام اسلامی در ابعاد مختلف هستند.

معاون اول قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود به ارایه هر چه بهتر شکل دادرسی در کشور اشاره کرد و افزود: سرعت، دقت، کاهش زمان دادرسی و رسیدن سریع مردم به حقوق از ویژگی‌های دستگاه قضایی مطلوب است.

وی، کار کارشناسی و وکالت در دستگاه قضایی را حایز اهمیت دانست و اظهار کرد: باید تمام ابزارهای اجرای عدالت هماهنگ باشند و احقاق حق و ابطال باطل را در نظر داشته باشند.

وی با تاکید بر این که چهره های شایسته در دستگاه قضایی کم نیستند، افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی قضات شریف و پاکدامنی در نظام اسلامی بوده‌اند که سالم و صالح زندگی کرده‌اند و الگویی برای نظام قضایی به شمار می‌ آیند.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی به لزوم نظارت و کنترل در دستگاه قضایی اشاره کرد و اظهار داشت: در علم مدیریت این بحث مطرح است که اصل بر کنترل است یا نظارت که باید اذعان داشت هم کنترل و هم نظارت لازمه کار است و به هیچ عنوان یکی نافی دیگری نیست.

وی اضافه کرد: نظارت و کنترل، نشانه بی اعتمادی نیست بلکه سیستم را حفظ و صیانت می‌ کند و از هرگونه آسیبی مصون می‌دارد و دادسرای انتظامی قضات، عیونی برای رییس قوه قضاییه هستند.

معاون اول قوه قضاییه با قدردانی از زحمات انجام شده در دادسرای انتظامی قضات، گفت: سرمایه یک سازمان، نیروی انسانی است و جایگزینی نیرو بویژه نیروهای کارآمد به سهولت انجام نمی‌ شود.

وی با ابلاغ تشکر رییس قوه قضاییه به کارکنان و قضات دادسرای انتظامی قضات، اظهار امیدواری کرد که در مجموعه‌ها و صحنه‌های دیگر، کمک دستگاه قضایی باشند.

بر اساس اين گزارش به نقل از قوه قضاييه، در پایان این مراسم با اهدای لوح و هدایا از سه نفر از قضات بازنشسته و همچنین تعدادی دیگر از قضات و کارکنان اداری دادسرای انتظامی قضات، تقدیر شد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار