سرپرست وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشكي؛

مردم اگر مجبور نشوند به مراكز درماني دولتي مراجعه نمي كنند/راه نجات بهداشت و درمان کشور پزشک خانواده است

طریقت منفرد گفت:براساس وظیفه حاکمیت بیش از 80 درصد امکانات بهداشت و درمان کشور دولتی است و نزدیک به 20 درصد برعهده بخش خصوصی است که وضعیت این 80 درصد از امکانات به گونه ای است که اگر مردم مجبور نشوند به آنها مراجعه نخواهند کرد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان  باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، محمدحسن طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ششمین مجمع عمومی سازمان بسیج جامعه پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن حساس خواندن وضعیت کنونی کشور گفت: 3 وظیفه اصلی حاکمیت، امنیت، آموزش و سلامت است.

 وی با بیان اینکه بیشترین آسیب های اجتماعی برای جامعه درد و رنج بیماری است افزود: اگر به وضعیت بهداشت و درمان کنونی کشور توجه کنیم متوجه می شویم که فشار بر مردم بسیار سنگین است به خصوص در این مقطع زمانی که ما تحت فشار تحریم ها از سوی استکبار هستیم آن هم به گونه ای که مسئولین کشوری این تحریم ها را جدی نمی گیرند.

وی تصریح کرد:‌ متأسفانه در سال 89 گردش مالی بهداشت و درمان بیش از 30 هزار میلیارد تومان بود که از این میزان 10 هزار و 500 میلیارد تومان توسط بودجه ها و بیمه ها تأمین و نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان توسط مردم پرداخت شده است، همچنین در سال 90، 40 هزار میلیارد تومان گردش مالی بود که نزدیک به 25 هزار میلیارد تومان توسط مردم پرداخته شد.

وی ادامه داد:‌ براساس وظیفه حاکمیت بیش از 80 درصد امکانات بهداشت و درمان کشور دولتی است و نزدیک به 20 درصد برعهده بخش خصوصی است که وضعیت این 80 درصد از امکانات به گونه ای است که اگر مردم مجبور نشوند به آنها مراجعه نخواهند کرد.

وی یادآور شد: براساس قانون پنجم توسعه نهادهای دولتی اجازه ندارند از بیمه تکمیلی استفاده کنند اما متأسفانه ما شاهد عکس این عمل هستیم به گونه ای که اکثر مسئولین کشوری به داشتن کارت طلایی افتخار می کنند.

طریقت منفرد با بیان اینکه در دنیا در امر بهداشت و درمان کرامت انسان ها حفظ می شود و آن  هم به دلیل این است که این وظیفه مهم خدماتی توسط همه شرکای ذی نفع اجتماعی اجرا و به جامعه پزشکی در مراکز عمومی اعتماد می شود اذعان داشت: متأسفانه در کشور ما تمرکزگرایی باعث شده که ما به پزشک به عنوان یک نیروی خدماتی هیچگونه انگیزه و اختیاری ندهیم که اگر این وضعیت توسط سیستم های اداری از جمله دانشگاه ها و وزارت خانه ها پشتیبانی شود وضعیت بهداشت و درمان به کلی تغییر کرده و بسیار مطلوب خواهد شد.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب ما شاهد حضور نزدیک به 80 هزار پزشک عمومی در کشور هستیم که تنها نزدیک به 30 هزار نفر از این تعداد مشغول به کار هستند در حالی که تمام این 80 هزار نفر مورد نیاز مردم هستند.

وی با بیان اینکه بیشتر امکاناتی که بعد از انقلاب در کشور به وجود آمد مورد استفاده مردم نیست عنوان کرد:‌ به عنوان مثال بیمارستان هایی که در مناطق محروم راه اندازی می شوند پس از مدتی و به دلیل نبود پیگیری ها تبدیل به یک درمانگاه می شوند.

سرپرست وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: 4 اصل ادامه دارد که با رعایتشان می توانیم به موفقیت عظیمی در بحث بهداشت و درمان برسیم از آن جمله ،به دست آوردن قیمت تمام شده و تحویل آن به مراکز درمان با هدف افزایش فعالیت این مراکز
، تدوین قانون های بهداشت و درمان برای هدایت خدمات رسانی ها به راه صحیح ،اولویت قرار دادن مراقبت های اولیه جهت کاهش هزینه ها،اعتماد و دادن اختیار به پرسنل فعال در سیستم دولتی است.


وی افزود: سرانه درمان کشور تنها چند صد دلار است در حالی که سرانه درمان اروپا 2 الی 3 هزار دلار و آمریکا بیش از 10 هزار دلار است، پس این سوال به وجود می آید که ما با این سرانه کم چرا منافع را هدر می دهیم و از توان علمی خود استفاده نمی کنیم.

وی راه نجات بهداشت و درمان کشور را پزشک خانواده دانست و تصریح کرد: 40 سال است طرح پزشک خانواده در دنیا اجرایی شده است که این امر دارای چندین ویژگی است که از آن جمله می توان به ولی نعمت بودن بیمار و خدمتگزار بودن پزشک اشاره کرد بدین گونه که منافع پزشک وابسته به میزان اعتماد بیمار به اوست، بنابراین پزشک حتی برای حفظ منافع خود باید رضایت بیمار را جلب کند.

وی در پایان گفت: بنابراین با رعایت قانون و جدی گرفتن اقتصاد مقاومتی امکان ساماندهی بهداشت و درمان کشور وجود دارد./ع2
برچسب ها: بهداشت ، درمان ، پزشک ، خانواده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار