
حجتالاسلام محمد خليلپور در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه افزود: تدبر در قرآن جایگاه تلاوت را كامل میكند و در این راستا اگر قرائت قرآن همراه با تدبر باشد انسان اهل قرآن شده و روز قيامت قرآن شفيع وی می شود.
وی در ادامه افزود: تدبر يعنی دقت در الفاظ قرآن چون اگر انسان کلام الهی را با تدبر بخواند درک می کند که آموزههای قرآن از بشر چه میخواهد و به تبع آن را در زندگی اجتماعی و فردی خود به كار میگيرد.
استاد حوزه و دانشگاه ارومیه در ادامه گفت: هر كس بخواهد زندگی خود را قرآنی پيش ببرد بايد روزانه آيههای قرآن را همراه با تدبر تلاوت کرده و در زندگی خود جاری كند چون براساس رواياتی كه از امام صادق (ع) آمده است، انسان باید روزانه 50 آيه از قرآن كريم تلاوت کند.
حجتالاسلام خليلپور با تأكيد بر اينكه حافظ قرآن بايد خواستار و پاسدار قرآن باشد، ادامه داد: تفكر بشریت بايد قرآنی شده و تمام اعمال و كردار وی رنگ و بوی خدايی بگيرد.
وی در ادامه گفت: در احاديث آمده است چه بسا قرآن کریم، تلاوتكننده را لعنت میكند كه دليل لعنت قرآن اين است كه افرادی كه قرآن را تلاوت میكنند تدبر در معنای قرآن ندارند و بر اين باور هستند كه تنها قرائت و ادای زيبای آيات كافی است.
استاد حوزه و دانشگاه اروميه با اشاره به اینکه بحث قرائت و زيباخوانی قرآن امری پسنديده است اما مهمتر از آن تدبر در آيههای نورانی قرآن كريم است، گفت: بحث تدبر و قرائت قرآن از یکدیگر جدا هستند و احتمال دارد كسی تنها صرف قرائت داشته و کسی دیگر تنها به تدبر بپردازد./س