رییس اداره میراث فرهنگي سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دست ابزارهای مربوط به دوره هاي اواخر پارینه سنگي قدیم و پارینه سنگي میاني در دوره زماني بیش از 150 هزار سال پیش طي فعالیت هاي میداني در بام قشم به عنوان نخستین استقرارگاه بشر اولیه كشف شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ عبدالرضا دشتي زاده  افزود: تیم باستان شناسي اداره میراث فرهنگي سازمان منطقه آزاد قشم طي فعالیت میداني خود این ابزارهاي سنگي شامل سنگ مادر، ساطور، سنگ هاي مادر دیسكي شكل، تراشه هاي لوالوا، سوراخ كننده و مواردي دیگر را كشف كرده است.

به گفته وي، ابزارهاي كشف شده در بام قشم نشان از استفاده انسان هاي اولیه از این ابزار در زمینه شكار و تكه كردن گوشت حیوانات، كندن پوست آنها و یا كندن ریشه گیاهان دارد و منطقه بام قشم به عنوان نخستین استقرارگاه بشر در جزایر خلیج فارس محسوب مي شود.

وی عمر اشیاء كشف شده را به دوره هاي اواخر پارینه سنگي قدیم و پارینه سنگي میاني در دوره زماني بیش از 150 هزار سال پیش مربوط دانست.

دشتی زاده تصریح كرد: كشف این ابزار ها وجود نئاندرتال ها در دوره پارینه سنگي میاني در جزیره قشم را تقویت كرد و استنباط استقرارگاه بشر در جزیره قشم مربوط به عصر آهن با حدود 750 سال قبل از میلاد را تا 150 هزار سال افزایش داد.

رییس اداره میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: جزیره قشم برخلاف سایر جزایر خلیج فارس در واقع بخشي از زاگرس جنوبي محسوب مي شود و این سرزمین در كمتر از ده هزار سال پیش به جزیره تبدیل شده و پیش از آن به سرزمین اصلي پیوسته بود.

وي گفت: یكي از مسیرهاي احتمالي خروج انسان هاي اولیه از آفریقا به آسیا از سمت شرق آسیا آغاز و از طریق تنگه باب المندب به سوي شرق شبه جزیره عربستان و یمن و از آنجا به تنگه هرمز و در نهایت به جنوب آسیا بوده است.

به گفته وی انسان هاي ' نئاندرتال ' نیز حدود 200 هزار سال پیش موفق به مهاجرت از قاره آفریقا به قسمت هاي مختلف آسیا شدند و در آن زمان تنگه هرمز بصورت سرزمیني خشك به عنوان یكي از مهمترین گذرگاه هاي مسیر مهاجرت انسان هاي اولیه در پژوهش هاي باستان شاسي مورد توجه قرار گرفته است.

دشتی زاده خاطرنشان كرد: مهمترین نكته درخصوص وجود انسان هاي اولیه جزیره قشم به یافته هاي سنگي پراكنده بر روي سطح بام قشم مربوط مي شود كه با انجام حفاري باستان شناسي مي توان تمامي بقایاي گیاهي، استخوان حیوانات و همچنین نوع رسوبات مورد مطالعه و تاریخ نگاري را بررسي و با اطمینان بیشتر در مورد اقلیم این سرزمین و همچنین پوشش گیاهي و جانوري و نوع غذاهاي انسان هاي اولیه در این منطقه اظهارنظر كرد/س

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.