خوزستان/

چرخ تولید شكر ایران همچنان در كشت و صنعت نیشكر هفت تپه می چرخد

شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه به عنوان نخستین تولید كننده شكر از نیشكر در ایران با 51 سال فعالیت،همچنان چرخ تولید شكر آن با شتاب می چرخد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان  كشت نیشكر در خوزستان به عنوان شكرستان ایران، دارای سابقه ای چند هزار ساله بوده كه حدود 700 سال پیش این زراعت به دلیل بروز حوادث مختلف به فراموشی سپرده شد.

در سالهای 1316تا 1318شمسی،پس از سالها فراموشی، كشت نیشكر در زمین های مساعد خوزستان آغاز ، اما در سال 1319 شركت سابق نفت ایران و انگلیس، بخاطر اینكه كشت نیشكر را با منافع خود مغایر تشخیص داد نه تنها از كشت آن جلوگیری كرد، بلكه پس از چند سال قلمه های كشت شده خشك و مجدد كشت نیشكر در ایران به فراموشی سپرده شد.

به دنبال انجام طرح های تحقیقاتی در رابطه با كشت نیشكر در خوزستان، این استان طبق نظر كارشناسان از نظر شرایط آب و هوایی و نیز جنس خاك برای كشت نیشكر مساعد تشخیص داده شد.

در سال 1338 عملیات تسطیح زمین و همزمان احداث كارخانه نیشكر هفت تپه آغاز، و تولید شكر در این كارخانه در نخستین دوره بهره برداری در سال 1340با برداشت نیشكر از سطح دو هزار و400 هكتار آغاز شد.

ظرفیت اسمی شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه ، در سال 1351 به 100 هزار تن شكر سفید در سال افزایش یافت.

این كارخانه كه در طول جنگ تحمیلی سه بار بطور مستقیم مورد بمباران هوایی دشمن قرار گرفت، اما با تلاش كاركنان آن،و بازسازی خرابی ها ، تولید شكر متوقف نشد.

مدیر عامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه اظهاركرد: این كارخانه در سالهای 1357،1381 و 1382به ترتیب با تولید 102، 104 و 107هزارتن شكر ،موفق به دست یابی به ركوردی فراتر از ظرفیت اسمی 100 هزار تنی خود شد.

'فرشید مومن غریب' افزود: تاكنون هیچ كارخانه نیشكری در كشور نتوانسته است به ركوردی فراتر از ظرفیت اسمی در تولید شكر دست یابد.

وی به اجرای برنامه بازسازی در این شركت خبر داد و گفت: برنامه بازسازی شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه در سه بخش كشاورزی ، صنعت و منابع انسانی پس از مطالعات كارشناسی آغاز شده و ادامه دارد.

مدیر عامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه افزود:در برنامه بازسازی بخش كشاورزی این شركت در نخسیتن گام تغییر روش آبیاری از سنتی به مكانیزه و تحت فشار مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: اجرای این طرح در سطح هشت هزار و 500 هكتار مزارع نیشكر هفت تپه، با توجه به شیب اراضی و بافت خاك كار سختی بوده اما با تلاش كاركنان تاكنون 70 درصد مزارع نیشكر زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته و تلاش برای زیر پوشش بردن تمام مزارع نیشكر ادامه دارد.

مومن غریب ،كاهش مصرف آب و كاهش هزینه ماشین آلات سنگین را از جمله مزایای اجرای این طرح برشمرد و گفت: در سطح سه هزار هكتار از مزارع نیشكر ، طرح كشت دو ردیفه نیشكر اجرا شده است.

وی افزود: در بخش كشاورزی همچنین متناسب با كشت جدید ، طرح های مختلفی در دست اجرا بوده ضمن اینكه به منظور افزایش عملكرد و كاهش ضایعات ، ماشین آلات جدید كشاورزی جایگزین ماشین آلات قدیمی شده است.

مدیرعامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه اظهاركرد:به دلیل عمر بالای ماشین آلات و فرسودگی خط تولید،این كارخانه از ظرفیت اسمی خود فاصله گرفته كه در این راستا،بازسازی ماشین آلات با اتكا به دانش مهندسان و كارشناسان شركت انجام شد.

وی اعتبار هزینه شده برای اجرای برنامه های فوق در سه بخش كشاورزی ، صنعت و ساماندهی نیروی انسانی را 300 میلیارد ریال از محل تسهیلات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران عنوان كرد و گفت: برای امسال نیز 105 میلیارد ریال اعتبار برای سه بخش فوق در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص ساماندهی و اصلاح ساختار نیروی انسانی شركت نیز گفت: تعداد نیروهای این شركت از هفت هزار و 500 نفر در سال 1383 به دو هزار و 400 نفر و 700 كارگر فصلی نی بر كاهش یافته است.

وی افزود: در دو سال اخیر سرمای چهار درجه زیر صفر بیش از 200 میلیارد ریال به مزارع نیشكر این شركت خسارت زد.

'مومن غریب' اضافه كرد:به منظور جبران خسارت ناشی از سرمازدگی مزارع نیشكر ، طرح افزایش سطح زیر كشت نیشكر امسال در شركت اجرا شد، كه كم آبی در تابستان امسال و كاهش 50 درصدی سهمیه آب این شركت، موجب وارد آمدن خسارت مجدد به مزارع نیشكر شد.

وی اظهاركرد:با توجه به سطح زیر كشت مزارع نیشكر، امسال برای برداشت 800 هزار تن محصول از مزارع برنامه ریزی شد كه به دلیل كاهش سهمیه آب شركت ، پیش بینی می شود 600 هزار تن محصول نیشكر از مزارع برداشت شود.

مدیر عامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه افزود: با این میزان برداشت نیشكر ، پیش بینی می شود تولید امسال شكر در این شركت به 50هزار تن برسد كه این كاهش تولید ، كسر بودجه را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت:270 میلیارد ریال اعتبار به این شركت طبق مصوبه معاونت راهبردی ریاست جمهوری تخصیص یافته كه با هزینه آن، تولید شكر كشت و صنعت نیشكر هفت تپه در سال زراعی آینده به 80 هزار تن خواهد رسید.

مومن غریب افزود:این اعتبار در زمینه نوسازی خط تولید ، استفاده بهینه از منابع آب و نیز بهره گیری از ظرفیت های خالی این شركت هزینه شود.

مدیرعامل شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه گفت: این شركت 920میلیارد ریال به بانك ها و سازمان های دولتی بدهكار است كه طبق مصوبه ای كه با حضور معاون اول رییس جمهوری در كارگروهی در تهران تصویب شد، مقرر شد تا این بدهی به عنوان دیون دولت محسوب شود.

وی افزود:این مصوبه از سوی وزیر صنعت،معدن و تجارت ابلاغ شده اما برای اجرا در انتظار دستور مستقیم ریاست جمهوری است.

مومن غریب، در خصوص صنایع جانبی وابسته به شركت كشت و صنعت نیشكر هفت تپه نیز گفت:كارخانه تولید الكل از باگاس به عنوان طرحی كم نظیر در جهان در كنار این كارخانه در حال احداث است كه تاكنون 85 درصد پیشرفت فیزیكی داشته است.

وی افزود: كارخانه خوراك دام نیز توسط بخش خصوصی، در مجاورت این شركت احداث شده و با ظرفیت 60 تا 100 هزار تن ، بخشی از خوراك دام مورد نیاز كشور را تولید می كند./س
برچسب ها: تولید ، شکر ، هفت تپه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.