تعامل رسانه‌اي سبب تبليغ و ترويج برنامه‌هاي راديو مي‌شود

همزمان با روز جهاني راديو، دومين جشنواره صدا و رسانه با حضور دكتر محمدحسين صوفي، معاون صداي رسانه ملي، جمعي از مديران و برنامه‌سازان راديو در سالن آمفي‌تئاتر معاونت صدا برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي صدا، معاون صداي رسانه ملي در اين مراسم ضمن تبريك فرارسيدن سي و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي گفت: فرصت مغتنمي است تا از زحمات و تلاش‌هاي همه همكاران عزيز براي توليد و پخش ويژه برنامه‌هاي دهه فجر كه جذاب، تأثيرگذار، مفرح، شادي‌بخش و اميدآفرين بود، قدراني كنم.
وي با بيان اينكه اوج حركت مردم عزيز كشورمان در 22 بهمن سال جاري بود كه حماسه‌اي جاودان را خلق نمودند، يادآور شد: 22 بهمن امسال بعد از 34 سال بارديگر يك روز به يادماندني، جاودان و حماسي در تاريخ انقلاب اسلامي و پاسخ دندان‌شكني در قبال ياوه‌گويي‌ها، توطئه‌ها و شيطنت‌هاي استكبار جهاني، قدرت‌هاي زورگو و رسانه‌هاي بيگانه بود. در عين حال پاسخ اطاعت گونه مريدي و مرادي به نداي پيامبرگونه مقام معظم رهبري (مدظله) بود كه از مردم خواستند تا در راهپيمايي 22 بهمن حضور مقتدرانه‌اي داشته باشند. 
صوفي حضور با شكوه و پرشور مردم در راهپيمايي 22 بهمن را ناشي از تلاش رسانه به ويژه راديو دانست و به همين سبب ضمن قدراني از عوامل و برنامه‌سازان برنامه‌هاي دهه فجر، پاداش نيكويي را براي آنان از درگاه ايزد منان خواستار شد. 
معاون صدا با اشاره به اينكه سال 91 را با افتخار، عزت، اقتدار، شادابي و طراوت در راديو پشت سر مي‌گذاريم، اظهار داشت: همه برنامه‌ها و اهداف راديو به تدريج و با مهندسي مناسب اجرا شد كه اين امر بيانگر سخت‌كوشي، تلاش، احساس مسئوليت بالا و تعلق خاطر همكاران راديو است. ان‌شاء‌الله برنامه‌هاي ايام باقي‌مانده به خصوص ويژه برنامه‌هاي نوروز 92 نيز با نظم، برنامه‌ريزي، شادابي و طراوت طراحي و اجرا شود.
وي ضمن گراميداشت 13 فوريه، روز جهاني راديو عنوان داشت: بر اساس سياست‌هاي تعريف شده براي راديو و در راستاي مقوله ديده شدن و معرفي راديو براي جذب مخاطب هرچه بيشتر، جشنواره صدا و رسانه همزمان با روز جهاني راديو برگزار مي‌شود.
صوفي با بيان اينكه صداي جمهوري اسلامي ايران در سپهر رسانه‌اي جهان و راديوهاي سراسر دنيا جايگاه ويژه‌اي دارد، تصريح كرد: راديو بايد رسانه‌اي سرآمد، متشخص، جذاب، مخاطب‌آفرين، مقبول و مورد اعتماد جامعه مخاطب خود باشد. بنابراين از همه مديران و كاركنان شبكه‌هاي راديويي كه در يكسال اخير در جهت معرفي برنامه‌هاي خود و جذب مخاطب و در راستاي سياست ديده‌شدن بيشتر راديو با اطلاع‌رساني، توليد خبر، ارتباط با رسانه‌هاي ديداري و نوشتاري، خبرگزاريها و سايت‌ها تعامل و ارتباط داشته و راديو را بيش از گذشته معرفي نمودند، قدراني نمايم.
وي با بيان اينكه در دنياي رقابت رسانه‌اي بايد بتوانيم سهم بيشتري از سبد مصرفي رسانه‌اي مردم را به راديو اختصاص دهيم، تصريح كرد: در شرايط حساس منظومه رسانه‌اي و با توجه به اينكه روز به روز شبكه‌هاي رادویی و تلويزيوني اضافه شده و رسانه‌هاي نوپديد ايجاد مي‌شوند، راديو همچنان به عنوان رسانه مانا، تأثيرگذار، جذاب و مقبول در میان مخاطبین جایگاه دارد و این از افتخارات كساني است كه در اين رسانه كار مي‌كنند.
صوفي با اشاره به اينكه استمرار اين مانايي و جاودانگي نياز به تلاش دارد، اظهار داشت: توليد و پخش برنامه‌هاي جذاب، تأثيرگذار و ذائقه پسند و همچنين تعامل بين رسانه‌اي ميان راديو و رسانه‌هاي ديداري، شنيداري و مكتوب به اين امر كمك كند كه لازمه آن شناخت دقيق و مشخص آن رسانه‌ها از برنامه های راديو است.
معاون صدا در ادامه افزود: وجود بيش از 20 شبكه راديويي، روزانه حدود 500 ساعت برنامه در حال توليد و پخش، صدها عنوان برنامه، موضوعات گوناگون، مخاطبين متنوع، تنوع شبكه‌ها و برنامه‌ها مستلزم اين است كه بتوانيم برنامه‌ها را شايسته معرفي نماييم كه لازمه آن وجود ذوق هنرمندانه است. بايد از حالت سخت‌افزاري به نرم‌افزاري، ابتكاري و خلاقيت روي آوريم. همانطور كه جذب و ذائقه مخاطب هر لحظه در حال تغيير است، ذائقه ما نيز در تنظيم، توليد و بهره‌برداري خبر بايد در حال تغيير بوده و به دنبال نوآوري و تنوع باشيم.
معاون صدا با اشاره به اينكه علیرغم اینکه خوشبختانه در سال‌هاي اخير در زمينه تعامل با رسانه جهش خوبي داشتيم، عنوان كرد: لیکن در حوزه تعامل با رسانه هنوز در آغاز راه هستيم. هنوز معرفي برنامه‌ها، تعامل وثيق و جدي با رسانه‌ها در بخشي از واحدهاي ما نهادينه نشده است. بايد بر اساس سلسله مراتب اداري و مديريتي و بر اساس ابتكار، ذوق، سليقه و احساس مسئوليت توليد، تنظيم  و ارسال اخبار را براي معرفي برنامه‌هاي شبكه‌ها را نهادينه كنيم.
وي با بيان اينكه نگاه حرفه‌اي به مقوله خبر را بايد با آموزش تقويت كنيم، افزود: ارسال، تنظيم و توليد خبر سبب مي‌شود تا از نظارت و ديدگاههاي ديگران نيز بهره‌مند شده و از نقد رسانه‌اي استقبال كنيم. در گذشته برنامه‌ريزي در راديو و نظارت را نهادينه نموديم و همه مديران شبكه‌ها آماده هستند تا از نقد سازنده‌اي كه سبب رشد مي‌شود و به پويايي و بالندگي كمك مي‌كند، استفاده كنند.
صوفي با اشاره به اينكه ارتباط رسانه‌اي سبب مي‌شود تا ببينيم برنامه‌هاي توليدي ما تا چه اندازه توانسته است نياز مخاطب را پاسخ دهد، گفت: ما به وجود مخاطب زنده هستيم و سرمايه اصلي راديو مخاطب است. بنابراين بايد از نظرات، پيشنهادات و تأثيراتي كه دارد، بهره‌مند شويم. 
معاون صداي رسانه ملي در ادامه تعامل رسانه‌اي را باعث تبليغ و ترويج برنامه‌هاي راديو دانست و يادآور شد: اين موضوع سبب افزايش مخاطب مي‌شود. استفاده از نظرات تحليلي و انتقادي كه هردو براي ما قابل بهره‌برداري است، نيز از تعامل رسانه‌اي حاصل مي‌شود.
وي با بيان اينكه رسانه‌ها به نقدهاي سازنده نياز دارند، اظهار داشت: وجود نگاه يكسويه سبب رشد و تعالي نمي‌شود. اگر با شرح صدر انتقادها را پذيرفته و اين امر به افزايش مخاطب و مخاطب آفريني كمك مي‌كند.
صوفي در خصوص معرفي برنامه‌هاي راديو به شنونده افزود: اين امر سبب مي‌شود تا مخاطب بتواند برنامه‌هاي خود را منطقي‌تر انتخاب كند. هرچه‌قدر معرفي  برنامه‌ها بيشتر شود، مخاطب گم‌گشته خود را در ميان 500 ساعت برنامه بهتر انتخاب مي‌كند. اين معرفي، تعامل و ارتباط به افزايش سواد رسانه‌اي مخاطب نيز كمك مي‌كند. 
معاون صدا با بيان اينكه بهترين مخاطبان كساني هستند كه از افزايش سواد رسانه‌اي بالاتري برخوردار باشند، تصريح كرد: اين موضوع به ارتقاء سطح حرفه‌اي برنامه‌سازي كمك مي‌كند. اگر مخاطبين صاحب فكر و انديشه و در عين حال منتقد، اهل تحليل، بررسي و واكاوي باشند، برنامه‌سازان نيز تلاش مي‌كنند تا برنامه‌هاي خود را حرفه ای ‌تر توليد كنند. همه اين موارد به تحول آفريني كمك می کند.
صوفي همچنين با اشاره به آغاز برنامه‌هاي نوروزي از پانزدهم اسفند افزود: بايد تلاش كنيم تا با ذوق، سليقه و ابتكار ويژه، برنامه‌هاي نوروز امسال را شادتر، اميدآفرين و آگاهي‌بخش‌تر توليد كنيم.
در بخشي از اين مراسم نيز علي‌اكبر خدابخش، مدير روابط عمومي معاونت صدا و دبير دومين جشنواره صدا و رسانه ضمن تبريك ايام‌الله دهه فجر و روز جهاني راديو گفت: دومين جشنواره صدا و رسانه در حالي برگزار مي‌شود كه يكي از 8 كميته و كارگروه ستاد انتخاب شبكه برتر، برگزيدگان خود را انتخاب و نتيجه داوري آن را مشخص مي‌كند.
وي ضمن قدراني از حمايت‌هاي معاون صدا براي برگزاري دومين جشنواره صدا و رسانه اظهار داشت: معاونت صداي رسانه ملي با توليد بيش از 3 هزار برنامه، در حدود 1000 عنوان و در 450 ساعت در حوزه‌هاي تفريحي، اجتماعي، نمايش، فرهنگي، علمي، معارفي، اقتصادي، سياسي و...... داراي پتانسيل عظيمي است كه اين رسانه را به يك رسانه نجيب و نخبه‌پسند مبدل ساخته است. 
مدير روابط عمومي معاونت صدا در تشريح برگزاري دومين جشنواره صدا و رسانه اظهار داشت: از ميان 22 شبكه راديويي فعال 17 شبكه راديويي در بخش‌هاي مطبوعات، خبرگزاري‌ها، پيام كوتاه، عكس و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني در اين جشنواره شركت داشتند كه به دليل مأموريت و اهداف محوله، برخي از شبكه‌ها همچون راديو پيام، نوا و آوا نتوانستند در همه بخش‌ها شركت نموده و تنها در بخش‌هاي وب سايت شبكه‌اي و عكس شركت كردند.
دبير دومين جشنواره صدا و رسانه با بيان اينكه مجموع آثار در دو بخش كمي و كيفي مورد ارزيابي هيئت داوران قرار گرفت، يادآور شد: پس از ارسال آثار شبكه‌ها به دبيرخانه جشنواره به صورت مجازي و بررسي حضوري در 5 جلسه كاري، جمع‌بندي آراء انجام پذيرفت. در واقع فعاليت برگزيدگان معرفي شده مربوط به تلاش همه همكاران روابط عمومي آن شبكه است.
وي در پايان ضمن گراميداشت روز جهاني راديو، از حضور همه مديران و برنامه‌سازان در اين مراسم قدراني كرد.
در بخش ديگري از اين مراسم از زحمات و فعااليت‌هاي ژاله علو، بانوي صداي جمهوري اسلامي ايران توسط معاون صداي رسانه ملي قدراني شد.
در ادامه نيز با حضور معاون صدا و مدير مركز هنرهاي نمايشي راديو از اولين نرم افزار مديريت افكت همزمان با ايام‌الله دهه فجر و روز جهاني راديو رونمايي شد.
در پايان نيز پس از قرائت بيانيه هيئت داوران دومين جشنواره صدا ورسانه توسط دكتر ابطحي، دبير اين جشنواره از برگزيدگان معرفي و تقدير شدند./d2

برچسب ها: صوفی ، رادیو ، روز جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.