شوینده‌ها را با هم مخلوط نکنید

این روزها که به بهار و نوروز نزدیک می‌شویم، استفاده از مواد شوینده مختلف برای نظافت خانه و خانه‌تکانی هم زیاد می شود. بخارهای ناشی از مواد سفیدکننده مثل وایتکس، یکی از خطرناک‌ترین مواردی هستند که می‌توانند راه‌های هوایی و تنفسی را به شدت تحریک کنند.

به گزارش خبرنگار کلينيک باشگاه خبرنگاران؛ برخی خانم‌ها به دلیل وسواس و حساسیت زیاد در تمیز کردن خانه انواع شوینده ها را با هم مخلوط می کنند.

 اسیدکلریدریک را با مواد شوینده ترکیب می‌کنند یا به طور مستقیم آن را بز روی سطوح می‌ریزند. این کار باعث متصاعد شدن گاز کلر می‌شود که استنشاق این گاز، التهاب مخاط تنفسی را در پی دارد.

 استنشاق گاز کلر گاهی باعث بروز علایم خفیفی مانند آبریزش بینی، آبریزش چشم و سوزش مخاط تنفسی می‌شود و گاهی هم شرایط اورژانسی برای فرد پیش می‌آورد و درمان جدی لازم است.

 مهم‌ترین توصیه این است که به هیچ‌وجه این مواد را با هم مخلوط نکنید.

 افرادی که سابقه حساسیت پوستی و تنفسی دارند، نباید خودشان برای تمیز کردن سطوح اقدام کنند و حتما باید از دیگران کمک بگیرند.
توصیه می‌شود محصولات کم‌خطر و ملایم‌تر را انتخاب کنید. معمولا موادی که برای جرم‌گیری توالت، دستشویی و سرویس‌های بهداشتی مصرف می‌شوند، قدرت نفوذ بیشتر و در نتیجه حساسیت‌زایی و تحریک‌کنندگی بیشتری دارند.
 
بهتر است از دو یا سه لایه ماسک استفاده شود. قرار دادن مقداری گاز استریل خیس‌شده با آب نمک داخل ماسک هم باعث می‌شود قدرت جذب ماسک بالا برود و غلظت مواد محرک در دستگاه تنفسی کاهش یابد. ضمن اینکه نباید باز کردن در و پنجره‌ها و تهویه مناسب محیط را فراموش کرد.

مواد شوینده و سفیدکننده خاصیت سوزانندگی هم دارند، بنابراین باید تماس پوستی با آنها را به حداقل برسانید. اگر چنین موادی با پوست یا چشم شما تماس مستقیم پیدا کردند، حتما محل تماس را با آب فراوان بشویید و سپس به پزشک مراجعه کنید.

توصیه دیگر این است که شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها را حتما به صورت رقیق‌شده استفاده کنید و آنها را مستقیم روی سطوح نریزید. این کار از تصاعد بالای بخار شوینده‌ها و ایجاد مشکلات تنفسی پیشگیری می‌کند.
 
منبع: تبيان
 
برچسب ها: شوینده ، وایتکس ، پوست
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.