مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي گفت: برنامه پنجم توسعه در فصل فرهنگ،‌هنر و رسانه‌هاي جمعي در اين اداره کل تدوين و آماده ابلاغ به دستگاههاي زيرمجموعه کميته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران، داننده  با اشاره به برنامه هاي اجرا شده در اين اداره کل در نه ماه نخست سال جاري گفت: برنامه هاي متعددي در حوزه فرهنگ و هنر اجرا شده است که ازجمله آن مي توان به برگزاري سومين جشنواره سراسري عکس رضوي در تبريز اشاره کرد  و پس از ارسال  فراخوان آن سه هزار و 800 اثر از 380 عکاس از 77شهر و 31 استان کشور به دبيرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسي هيات داوران  9  اثر به عنوان آثار برتر معرفي شدند و در اين جشنواره از عکاس ارزشي دفاع مقدس "حاج بهزاد پروين قدس" تجليل شد.

داننده برگزاري نهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تبريز با  بيش از 100 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف علمي،‌ادبي،‌تاريخي، فني و کودکان و با حضور 100 نمايندگي از کشورهاي انگليس، ترکيه، آذربايجان، هندوستان و کشور هاي همجوار عربي را از ديگر برنامه هاي اين اداره کل اعلام کرد.
وي افزود: در حوزه مطبوعات نيز نخستين جشنواره سراسري تيتر برتر (فجر) 14 آبان ماه امسال در تبريز برگزار شد و طي آن بيش از هزار و 200 تيتر از نشريات و خبرگزاري هاي سراسر کشور به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده بود که پس از بررسي هيئت داوران 105 تيتر در زمينه هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي،‌ فرهنگي و ورزشي به مرحله داوري نهايي راه يافتند و 16 منتخب نهايي در مراسم اختتاميه اين جشنواره معرفي شدند.

وي همچنين با اشاره به دو بار  حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي  در نه ماهه نخست امسال در استان گفت: آئين گراميداشت  روز ملي شعر و ادب 27 شهريورماه امسال با حضورحسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در تبريز برگزار شد و طرح برگزاري مراسم منظم و مدوني به صورت سالانه براي هنرمندان شهريار شناس و  اعطاي جايزه ادبي استاد شهريار به هنرمندان و مفاخر برجسته اي كه در اين عرصه اقدام مي كنند مطرح شد.

وي افزود: نخستين همايش شوراهاي فرهنگ عمومي آذربايجان شرقي با حضور وزير در تبريز برگزار شد و طي آن طرح جشنواره فرهنگي هنري علوي، ايجاد دبيرخانه مفاخر آذربايجان نماد عزت و سرافرازي ايران اسلامي و ايجاد دبيرخانه ارتباطات فرهنگي شمالغرب در تبريز به عنوان قطب فرهنگي شمالغرب كشور مورد تاييد وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار گرفت و همزمان با آن مجتمع فرهنگي هنري ديجيتالي 29 بهمن نيز  افتتاح شد.

داننده با اشاره به رويکرد قرآني فعاليتهاي اين اداره کل گفت: نخستين جشنواره بين‌المللي وبلاگ نويسي قرآني در راستاي برگزاري جشنواره هاي قرآني منظومه آيات،‌ در تبريز برگزار شد و پس از ارسال فراخوان، حدود يک هزار و 700 وبلاگ از ايران و  كشورهايي چون امارات، افغانستان، پاكستان، تايلند، آذربايجان، آمريكا و آلمان در نخستين جشنواره بين المللي وبلاگ نويسي قرآني شرکت کردند که از ميان 47 وبلاگ در  هشت بخش وبلاگ متني شامل (مقاله و پژوهش، داستان و شعر، احاديث، گزارش و خبر، خاطره نويسي، آموزش،‌تاويل،‌تفسير و تدبر و تلات) و سه بخش فتوبلاگ، پادکست و ودکست و در قالب پنج زبان فارسي،‌انگليسي،‌عربي،‌ترکي آذري و ترکي استانبولي برگزيده شدند که در آئين اختتاميه معرفي شدند.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان با اشاره به برنامه هاي آتي اين اداره کل در ماههاي پاياني سال گفت: در راستاي بزرگداشت مفاخر ، همايش سراسري بزرگداشت استاد عابد 28 دي‌ماه در تبريز برگزار مي شود.

وي همچنين از برگزاري يازدهمين جشنواره بين المللي کارتون تبريز در هشتم  بهمن ماه و يادواره تئاتر منطقه اي جشنواره فرهنگي هنري امام حسين (ع) 17 تا 20 دي ماه و جشنواره منطقه‌اي شعر فجر در ايام دهه فجر خبر داد.

داننده گفت: فراخوان نخستين جشنواره بين ‌المللي عکس نماز و نيايش که فروردين 1391 برگزار مي شود تهيه و توزيع شده است که علاقمندان مي توانند جهت کسب اطلاعات بيشتر به آدرس اينترنتي www.ipfpi.com مراجعه كنند.

گفتني است: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي رياست کميته فرهنگ و هنر و رسانه هاي جمعي را در تدوين برنامه پنجم توسعه استان بر عهده دارد/.ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.