فاصله زيادي تا آغاز مهمترين اتفاق تئاتري سال، يعني جشنواره سي ام تئاتر فجر نمانده و اكنون بيشترين اتفاقاتي كه در اين حوزه رخ مي‌دهد، حول اين محور مي‌گردد.

باشگاه خبرنگاران، در هفته هاي نزديك به برگزاري جشنواره تئاتر فجر هر سال، اتفاقات و اخبار، اغلب درخصوص نتايج بخش هاي مختلف جشنواره و حاشيه هاي آن است.
تئاتر در هفته اي كه گذشت نيز رويدادهاي مربوط به جشنواره و خبرهاي تازه را در لابه لاي اتفاق ها روز، به خود ديد.
در ابتداي هفته گذشته قرار بود نمايش "ريچارد سوم" به كارگرداني آتيلا پستياني در فرهنگسراي رسانه، با حضور عوامل آن نقد و بررسي شود، اما اين جمله به دلايلي كه هنوز برخي از آن ها نامشخص است، لغو گرديد و برنامه اي براي برگزاري دوباره آن از سوي فرهنگسرا اعلام شد.
از مهمترين اتفاقات هفته گذشته اعلام نتايج بخش چشم انداز جشنواره تئاتر فجر بود كه نمايش هاي "آدمكش" به كارگرداني محمد زوار بي ريا، "آنتوان و مسافر كوچولو" به كارگرداني حسن باستاني، "به دهكده جهاني خوش اومدي پينوكيو" به كارگرداني مسعود موسوي، "پسر انسان" به كارگرداني مجيد واحدي زاده،"خيال" به كارگرداني حميد رضا نعيمي، "دو تير در دو تير صلح" به كارگرداني حميد رضا آذرنگ "من ايرجم" به كارگرداني عبدالله برجسته به عنوان آثار قطعي و نمايش هاي "پالتوي پشمي قرمز" به كارگرداني افسانه ماهيان و "نويسنده مرده است" به كارگرداني آرش عباسي آثار مشروط هستند، همچنين نمايش هاي "چنگيز خان" به نويسندگي و كارگرداني چيستا يژبي، "روشان" به كارگرداني فريدون محرابي و سياوش پاكراه و "شايد فردا" به نويسندگي و كارگرداني محمد مهدي خاتمي براي حضور در بخش مهمان انتخاب شدند.
در هفته پيشين براي بخش نمايشنامه نويسي جشنواره تئاتر فجر نيز 9 اثر انتخاب شدند كه سه اثر از آن ها به چاپ مي‌رسد.
همچنين در بخش پوستر جشنواره فجر نيز، 43 پوستر برگزيده براي حضور در اين بخش انتخاب شدند.
در كنار اين موضوع خبر طراحي پوستر تئاتر ايران در قالب يك كتاب و در جشنواره فجر امسال نيز شنيده شد.
نمايش "آبي گونه " به كارگرداني كاوه مهدوي، ازجمله آثاري بود كه از ديروز، 16 دي كار خود را در خانه نمايش آغاز كرد.
اين نمايش هر روز در ساعت 18 و سي دقيقه به صحنه مي‌رود.
در هفته گذشته، نمايش "مسافر اتاق شماره 37" به كارگرداني هومن بنايي در شبكه جهاني سحر نقد و بررسي شد.
برخي از هنرمندان بنام عرصه تئاتر كشور از اين نمايش ديدن كردند و آن را استثنايي خواندند.
نمايش "سه دلاور و فرزندانش" به كارگرداني افشين زماني كه از چهارشنبه 7 دي به روي صحنه رفته است، ديروز، 16 دي براي هنرمندان اجرا شد.
پنج شنبه 15 دي تماشاخانه ايرانشهر در يك اطلاعيه كارگرداناني را كه در سال 91، در اين مجموعه نمايش هاي خود را به صحنه مي‌برند، معرفي كرد.
اين كارگردانان از بين حدود 100 كارگردان متقاضي اجرا در اين مجموعه، براي اجرا در سالن شماره 1 و سالن سمندريان انتخاب شده اند./ي2

يادداشت از شيوا حميدخاني.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار