وزیر نیرو خبر داد:

واگذاری شرکت های توزیع برق بزودی/نرخ خرید برق افزایش یافت

وزیر نیرو از واگذاری شرکت های توزیع برق خبر داد و گفت: شرایط و الزام های واگذاری شرکت های توزیع تدوین شده است و در آینده نزدیک تمام سهام متعلق به دولت در این شرکت ها واگذار می شود

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ مجید نامجو امروز صبح در آیین گشایش نهمین همایش بین المللی انرژی در محل پژوهشگاه نیرو، با بیان اینکه تحول های دهه‌های اخیر در عرصه جهانی و رشد اقتصادی و اجتماعی برخی از کشورها و نیل به مراحل فراصنعتی، میزان تقاضای انرژی و به ویژه انرژی الکتریکی را در سطح جهان افزایش داده است، گفت: بر اساس آخرین گزارش های آژانس بین المللی انرژی، باوجود رکود اقتصادی در سطح جهانی، متوسط نرخ رشد مصرف نهایی برق در جهان طی دهه گذشته ۳.۵ درصد بوده و کل مصرف نهایی در سال ۲۰۱۰ به ۱۷۹۰۰ تراوات ساعت رسیده است. 


وی افزود: در کشور ما با توجه به ازدیاد جمعیت، گستردگی سرزمین و اجرای برنامه‌های توسعه میان‌مدت و پیش‌بینی چشم‌انداز توسعه بلند‌مدت بیست ساله که در افق سال ۱۴۰۴ شمسی مصادف با ۲۰۲۵ میلادی بایستی به جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه برسد، بی‌تردید انتظار می رود که مصرف انرژی و به ویژه برق از نرخ رشد بالاتری برخوردار باشد. 

وی اظهار داشت: به همین دلیل، متوسط نرخ رشد مصرف نهایی برق در ایران طی یک دهه اخیر بیش از دو برابر متوسط جهانی (یعنی ۷.۵ درصد) بوده که این افزایش سریع مصرف نیازمند رشد شتابان ظرفیت نیروگاهی و به تبع آن خطوط انتقال و توزیع است. 

به گفته وزیر نیرو، هم اکنون ایران دارای ۶۸۳۸۰ مگاوات ظرفیت نصب شده نیروگاهی است؛ طول شبکه انتقال و فوق توزیع حدود ۱۱۷ هزار کیلومتر مدار و طول شبکه توزیع نیز ۶۹۰ هزار کیلومتر است و جمهوری اسلامی ایران از نظر ظرفیت نصب شده نیروگاهی در رتبه چهاردهم جهان و رتبه نخست منطقه و از نظر شاخص نصب ظرفیت نیروگاهی نیز در جایگاه سوم جهان قرار دارد. 

وی با بیان اینکه صنعت ‌برق در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، توانسته است پیشرفت‌های شایان توجهی در جهت تامین برق مورد نیاز بخش‌های مختلف کشور داشته باشد، افزود: ایران پیش از از انقلاب کمتر از سه میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک برق داشت و تنها ۴۳۶۷ روستای کشور از این نعمت برخوردار بودند و صادرات برق ما به کشورهای دیگر صفر بود. 

وی خاطرنشان کرد: در آن دوران، تمامی تجهیزات و تأسیسات صنعت برق توسط شرکت های خارجی و به صورت کلید در دست ساخته می‌شد و تقریباً در همه بخش‌های تولید، انتقال و توزیع نیازمند حضور کارشناسان خارجی بودیم. 

نامجو درخصوص وضعیت کنونی صنعت برق ایران، گفت: امروزه با وجود تمامی مشکلات و تحریم‌ها و بر اثر تلاش های شبانه روزی متخصصان و کارشناسان صنعت برق و از طریق انتقال و کسب دانش فنی، در ساخت تأسیسات شبکه‌های انتقال و توزیع به خودکفایی نزدیک به ۱۰۰ درصد و در ساخت نیروگاه و تجهیزات مربوط به آن به درصد بالایی از خودکفایی رسیده‌ایم. 

وی اظهار داشت: هم اکنون شمار مشترکان برق کشور به حدود ۲۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک رسیده و حدود ۵۴۳۰۰ روستای کشور برق دار شده اند. نتیجه آنکه در حالی که ۱.۵ میلیارد نفر از ساکنان کره زمین دسترسی به برق ندارند، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹ درصد جمعیت روستایی جمهوری اسلامی ایران از این نعمت برخوردارند. 

به گفته وی، ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، در زمان حاضر با کشورهای همسایه خود، دارای مبادله انرژی الکتریکی است و در آینده هم برنامه هایی برای اتصال شبکه برق کشور به روسیه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس (از راه دریا)، اروپا (از طریق ترکیه) و قاره آفریقا (از راه عراق، سوریه و لبنان)، داریم. 

وی افزود: با توسعه مبادله با کشورها و قاره های دیگر، به دنبال آن هستیم که زمینه تبادل خدمات فنی، مهندسی و صادرات تاسیسات و تجهیزات برقی ساخت ایران و انجام پروژه‌های مشترک در خارج از کشور را بیش از پیش فراهم کنیم. 

نامجو تصریح کرد: به زودی زمانی فرا خواهد رسید که ایران به "هاب" یا مرکز ورود و خروج انرژی منطقه تبدیل خواهد شد. 

وزیر نیرو با اشاره به "آینده نگری انرژی و همگرایی بین المللی" به عنوان شعار نهمین همایش بین المللی انرژی، تصریح کرد: وزارت نیرو حدود سه سال پیش مبتکر تدوین و تنظیم برنامه دوم عملی همکاری های انرژی و نفت سازمان همکاری اقتصادی "اکو" برای سال های ۲۰۱۵ - ۲۰۱۱ بود. 

وی اظهار داشت: این برنامه در اکتبر سال ۲۰۱۰ در دومین اجلاس وزیران نفت و انرژی اکو در تاجیکستان تصویب شد و در آن اجلاس عرض کردم که ما نمی توانیم مشکلات صنعت انرژی و نفت و گاز را در قرن بیست و یکم با راه حل های قرن بیستم برطرف کنیم و باید براساس دانش روز، فناوری های جدید و فرهنگ سازی و تغییر رفتارها برنامه ریزی کنیم. 

وی از برگزاری سومین اجلاس وزیران انرژی و نفت این سازمان در تهران خبر داد و افزود: بنده تردیدی ندارم که ایران به عنوان یکی از اعضای سازمان همکاری اقتصادی "اکو" که بین دریای خزر و خلیج فارس از موقعیت "ژئوانرژی" منحصر به فردی برخوردار است، می تواند در تامین انرژی مورد نیاز رشد اقتصادی منطقه و جهان و برون رفت از بحران کنونی اقتصادی نقش مهمی ایفا کند. 

نامجو ادامه داد: اکو منطقه ای است با هشت میلیون کیلومتر مربع وسعت و بیش از چهارصد میلیون نفر جمعیت که در برگیرنده کشورهای تولید کننده و مصرف کننده انرژی است و شبکه برق، خطوط لوله گاز و نفت کشورهای عضو به هم متصل است. 

به گفته وی، اکو به عنوان یک سازمان همکاری اقتصادی باید تلاش کند که با غیر سیاسی کردن صنعت انرژی، یک معاهده جدید اقتصاد انرژی را برای ارایه به اجلاس سران در باکو با همکاری سازمان های بین المللی و منطقه ای دیگر مطالعه و اجرایی کند. 

وی تصریح کرد: آنچه که باید برای آن همکاری اقتصادی را با حذف نظریه های سیاسی دولت های خارج از منطقه توسعه دهیم، این واقعیت است که باید انرژی با قیمتی تولید شود که هم برای تولید کننده و هم برای مصرف کننده مقرون به صرفه باشد. 

وزیر نیرو سپس به تشریح برخی دیگر از شاخص های مهم صنعت برق ایران و برنامه های پیش روی این صنعت پرداخت و گفت: در چند سال گذشته، بازده نیروگاه‌های کشور به میزان قابل توجهی افزایش یافته و انتظار داریم با اقدام های صورت گرفته، تا پایان دولت دهم به ۴۰ درصد برسد که این امر به منزله کاهش قابل ملاحظه در سوخت مصرفی نیروگاه ها و در نتیجه آن صرفه جویی در هزینه های تمام شده است. 

وی همچنین با بیان اینکه تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع با کاهش قابل توجهی از ۱۸.۸ درصد سال ۸۳ به ۱۴.۴ درصد در زمان حاضر رسیده است، افزود: میزان صادرات برق به کشورهای همجوار به بیش از ۸.۷ میلیارد کیلووات ساعت در سال ۹۰ رسید و انتظار داریم امسال به حدود ۱۰ میلیارد کیلووات ساعت برسد. 

نامجو وزارت نیرو را دارای رتبه نخست در بین دستگاه های اجرایی از نظر واگذاری و کاهش تصدی‌های دولتی نام برد و گفت: در سه ساله اخیر، تعداد ۱۸ نیروگاه با مجموع ظرفیت ۱۶۱۳۱ مگاوات به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون نیز ۲۶ نیروگاه دیگر با ظرفیت حدود ۱۸۰۰۰ مگاوات آماده و در حال واگذاری است ضمن آنکه ۱۳ نیروگاه با ظرفیت ۸۰۰۰ مگاوات توسط بخش خصوصی احداث شده و هفت نیروگاه نیز با ظرفیت ۴۳۸۸ مگاوات در حال احداث است و برای احداث ۸۱ نیروگاه دیگر با ظرفیت ۴۳۷۰۰ مگاوات مجوز صادر شده است. 

وی ادامه داد: برنامه ریزی های لازم جهت توسعه ظرفیت نیروگاه های برق آبی به ۱۵ هزار مگاوات، احداث ۶۵۰ مگاوات نیروگاه های ذغال سوز و تبدیل ۱۲۰۰۰ مگاوات نیروگاه های گازی به سیکل ترکیبی صورت گرفته و از پیش به مرحله اجرا در آمده است. 

نامجو همچنین از آغاز بهره برداری از نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی سیاه بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور در آینده نزدیک خبر داد و افزود: نخستین نیروگاه اتمی کشور نیز به ظرفیت ۱۰۰۰ مگاوات به بهره برداری رسیده است. 

به گفته وی، رویت پذیری و کنترل فرکانس شبکه نیز بهبود قابل توجهی داشته است که موجب افزایش سطح پایداری و امنیت شبکه و ارتقای کیفی تامین برق است. 

نامجو یکی از سیاست های وزارت نیرو در سال های اخیر را توسعه تولید برق در محل مصرف خواند و افزود: این سیاست از طریق احداث نیروگاه های مقیاس کوچک (DG) و تولید همزمان برق و حرارت (CHP) دنبال شده است و به همین منظور با ۲۸۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی قرارداد خرید تضمینی برق مبادله شده و برای ۴۵۰۰ مگاوات نیز پروانه احداث صادر شده است. 

وی همچنین گفت: افزایش ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر تا سطح یک درصد کل ظرفیت نیروگاهی کشور در دست اقدام است و به تازگی نرخ خرید برق از منابع تجدیدپذیر از ۱۲۰۰ ریال به ۱۸۶۰ ریال به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافته است که موجب تسریع روند توسعه این دسته از نیروگاه ها خواهد شد. 

وی افزود: با برقراری ارتباط الکتریکی ایران، آذربایجان و روسیه و اتصال به سوریه و لبنان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و شبکه های اروپا و آفریقا، نقش راهبردی ایران در منطقه و جهان افزایش خواهد یافت. 

به گفته وزیر نیرو، استفاده از خطوط HVDC و ۷۶۵ کیلوولت نیز در برنامه های صنعت برق لحاظ شده است ضمن آنکه پس از تشکیل هیات مدیره بورس انرژی، به زودی این بورس در شاخه برق آغاز به کار خواهد کرد. 

در نهمین همایش بین‌المللی انرژی که به مدت دو روز در محل پژوهشگاه نیرو در حال برگزاری است، مدیران ارشد وزارتخانه های نفت و نیرو، نمایندگان مجلس، استادان دانشگاه ها و مراکز علمی، پژوهشگران، اندیشمندان و کارشناسان داخلی و خارجی حضور دارند.

برچسب ها: وزیر ، نیرو ، برق ، نرخ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Russian Federation
Dora
۰۸:۲۴ ۰۴ فروردين ۱۳۹۲
Good point. I hadn't thguoht about it quite that way. :)
آخرین اخبار