احمدي‌نژاد در نشست خبري:

فساد اتفاق افتاده چه ربطی به دولت دارد؟/ دولت پول نفت را بر سر سفره مردم آورد+سوالات چالشي برخي خبرنگاران

احمدي‌نژاد گفت: یک شخصی گفته دولت بزرگترین فساد اقتصادی را داشته است، در دوره ما اتفاق افتاده، بله در دوره ما 5 جنگ هم در دنیا اتفاق افتاده! ارتباطش به دولت مهم است، خیلی ها خیلی کارها می کنند، ربطش به دولت چیست؟ فساد اتفاق افتاده چه ربطی به دولت دارد؟

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، خبرنگار خبرگزاري مهر در قالب طرح سوال از احمدي‌نژاد مواردي را مطرح کرد و رئيس جمهور نيز پاسخ داد که شرح تصويري اين گفتگو را مي توانيد مشاهده نماييد.به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران، رئیس جمهوری اسلامی ایران امشب به طور زنده از دفتر کارش با مردم صحبت کرد.

احمدی‌نژاد در ابتدا ضمن عرض ادب و ارادت و آرزوی سلامتی برای ملت ایران دیدار امروزش با سران قوا را دیداری در راستای مسائل مهم جاری کشور عنوان کرد.

محمود احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره واردات 10 ميلياردي محصولات دامي و كشاورزي اظهار داشت: ما برنامه وسيعي را براي توسعه كشاورزي آغاز كرده‌ايم و تصميم داريم 10 درصد منابع به توسعه كشاورزي اختصاص يابد.

رئيس جمهور ادامه داد: از 30 سال قبل تا كنون كشور ما در زمينه ذخيره نهاله‌هاي اصلي كشاورزي دچار كمبود بود،‌سال گذشته هم كه نهاله‌هاي اصلي به دليل واردات،‌كم شد از اين رو ناگزير شديم بخشي از گندم داخل را براي مصارف دامي استفاده كنيم.

وي افزود: واردات محصولات كشاورزي براي تامين ذخاير استراتژيك كشاورزي كشور صورت گرفته است و حدود 7 ميليارد دلار از اين مبلغ به واردات محصولات دامي و كشاورزي اختصاص دارد و مابقي آن مربوط به واردات دارو است.

احمدي‌نژاد درباره كمك مجلس در كنترل تورم و مشكلات اخير گفت:‌ مجلس بسيار مي‌تواند كمك كند،‌اولين راه آن تصويب بودجه 92 است؛‌ما طرح‌هايي را براي عبور از اين شرايط داريم كه مجلس با پشتيباني از آن مي‌تواند كمك بزرگي به دولت و كشور كند.

رئيس جمهور با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها ادامه داد: هدفمندي يارانه‌ها طرح مهمي است و هيچ ضرري براي كشور ندارد غير از اينكه يكي دو دهك قدرت خريدشان كاهش مي‌يابد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه تعامل دولت و بخش خصوصي براي مقابله با تحريم‌ها چگونه است، تصريح كرد: حجم واگذاري دولت به بخش خصوصي در دولت نهم و دهم بيش از 40 درصد 15 سال گذشته است.

رئيس جمهور با بيان اينكه شخصا با همه تشكل‌هاي بخش خصوصي جلسه داشته‌ام افزود: در زمينه تعامل با بخش خصوصي مصوبه‌اي بود كه از نگاه من خلاف قانون به نظر مي‌رسيد از اين رو آن مصوبه را به شوراي حل اختلاف ارجاع دادم تا درباره آن تصميم گيري شود.

وي با بيان اينكه تعامل دولت و بخش خصوصي در تمامي رده‌ها مداوم است افزود: ما معتقديم كه كشور را بايد مردم اداره كنند و اين يك باور در دولت است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: حتی در این مرحله که وزارت بازرگانی مجبور شد وارد میدان شود تا کالای اساسی وارد کند، همه فشار ما به این وزارتخانه آن بود که کالاها را بلافاصله به مردم منتقل کند.

رئیس جمهور گفت: ممکن است گروهی بگویند ما نماینده کل مردم هستیم که ما با آنها هم مانند بقیه تعامل داریم و کار می‌کنیم، اما گستره مردم خیلی وسیع‌تر است و ما از خدا می‌خواهیم کارها را به آنها بسپاریم.

وی تصریح کرد:‌ الان پیشنهادات مختلفی به دولت می‌رسد که ما بدون هیچ تعصبی نسبت به آنها، بررسی می‌کنیم و هر کس راه‌حل بهتری برای بهبود وضع کشور بدهد استقبال می‌کنیم.

احمدی‌نژاد در عین حال گفت:‌ اینکه گروهی انتظار داشته باشد که ما کل دولت را تحویل آنها بدهیم، این خلاف قانون اساسی و منطق مدیریت است.

وي درباره راه‌هاي مبارزه با گراني گفت: اتفاقاتي خارج از اراده ما اقتصاد كشور را تحت تاثير را قرار داده و حدود 50 سال است كه اقتصاد ما وابسته به درآمد نفتي است كه اگر در خصوص نفت در دنيا نوسان تندي اتفاق بيافتد آثارش را در اقتصاد ما مي‌گذارد.

رئيس جمهور با اشاره به برنامه‌هاي درازمدت براي مبارزه با گراني تصريح كرد: بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه سهم اقتصاد از درآمد نفتي كم شود و تنها راه دستيابي به اين موضوع افزايش ميزان صادرات است چنانكه تا كنون صادرات كشور به 53 میلیارد دلار رسيده است و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال آينده ميزان صادرات به بيش از 70 میلیارد دلار برسد.

احمدي‌نژاد با اشاره به برنامه‌هاي كوتاه مدت تصريح كرد: برنامه‌هاي كوتاه مدت شامل كنترل بيشتر بازار،‌دادن جبراني‌ها و كنترل قيمت ارزي است.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري درباره بودجه فرهنگي اظهار داشت:‌ برخي از موسسات به لحاظ قانوني تحت مديريت دولت نيستند اما توانسته‌اند رديفي از بودجه را به خود اختصاص دهند امسال ما توانستيم با كنترل بودجه اين موسسات را غربالگري كنيم و آنهايي كه اساسي نبودند از بودجه حذف كنيم.

رئيس جمهور افزود: ‌بودجه فرهنگي سال آينده كاهش نيافته است و در برخي كارهاي خاص نيز افزايش بودجه را شاهد هستيم،‌ بدون فرهنگ نمي‌توان زندگي كرد، اميدوارم كه بتوانيم بودجه بخش فرهنگ را در سالهاي آينده افزايش دهيم.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر توقف فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها چه آسيبي به كشور مي‌زند گفت:‌ فكر كنيد حرف‌هاي 20 روز پيش وجود ندارد ما با شرايطي مواجهيم كه از طريق ورود يك عامل خارجي به اقتصاد كشورمان ضربه وارد شده است.

وي با بيان اينكه كساني به نقاط ضعف و قوت اقتصاد ايران آشنايي كامل دارند ادامه داد: اين افراد با استفاده از برخورداري از اين دانش توانسته‌اند به اقتصاد ايران آسيب بزنند.

رئيس جمهور در ادامه درباره هدفمندي يارانه‌ها تصريح كرد: عده‌اي با اين طرح موافق يا مخالفند ما منتظريم كه آنها راه حل ارائه بدهند چرا كه با اين شرايط نمي‌توانيم ادامه بدهيم.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه براي اداره اقتصاد كشور به برنامه كلان نياز داريم گفت:‌ صاحب‌نظران اقتصادي طرح‌هاي خود را ارائه بدهند حتي اگر بتوانند 49 درصد ما را اقناع كنند آن طرح را اجرا خواهيم كرد.

وي خاطرنشان كرد: هدفمندي يارانه‌ها مربوط به شخص يا گروه خاص نيست،‌ بايد همه بسيج شويم تا بتوانيم در مقابل فشارها ايستادگي كنيم،‌قطعا شرايط فعلي عوض مي‌شود چرا كه چاره‌اي جز همكاري با ايران وجود ندارد.

* لازم بود برای بودجه ارزیابی دقیقی از شرایط محیط و تحولات بین‌المللی و سیاست‌های کلی کشور داشته باشیم


وی در پاسخ به سوال مرتضی حیدری درباره اینکه بودجه امسال با تاخیر نسبتا زیادی ارائه می‌شود، این مسئله چه دلیلی دارد و چه زمانی هماهنگی‌ها برای تحویل بودجه انجام می‌شود، گفت: امسال ما شرایط خاصی را تجربه کردیم؛ بودجه هم سند بسیار مهمی است و در واقع یک برنامه یکساله محسوب می‌شود.

وی افزود: تمام دخل و خرج‌های دولت در طول سال و کارهایی که باید در بخش‌های گوناگون اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، علمی و آموزشی انجام شود، همه در بودجه منعکس می‌شود.

رئیس جمهور ادامه داد: بودجه تا حدود زیادی تحت تاثیر درآمدهای نفتی است و وقتی در درآمدهای نفتی و قیمت ارز نوسان ایجاد می‌شود به طور طبیعی بودجه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد. بر همین اساس لازم بود که ما یک ارزیابی نسبتا دقیقی از شرایط محیطی داشته باشیم و عملکرد بودجه در سال جاری را بررسی کنیم.

احمدی‌نژاد گفت: ‌همچنین لازم بود که ما تحولات بین‌المللی را رصد کنیم و سیاست‌های کلی کشور و برنامه‌های سازندگی را مدنظر قرار دهیم تا بودجه‌ای را ببندیم که سرعت رشد ما را حفظ کند و نواقص بوجود آمده را برطرف کند و همچنین قابلیت اجرایی داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ البته دشمن هم اقداماتی می‌کرد و ما هم مقداری تحمل کردیم تا آنها حرکاتشان را انجام دهند تا ما ارزیابی خودمان را کامل کنیم؛ با توجه به رفتار دشمنان و تأثیر رفتار آنها بر بازار ما فکر می‌کنم که بودجه خیلی خوبی تهیه شده است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه این هفته تحویل مجلس می‌شود، گفت: انشاءالله این هفته تحویل می‌دهیم؛ فکر می‌کنم برای روز چهارشنبه هماهنگ شود تا بودجه را بفرستیم.

* 2600 میلیارد تومان برای یارانه دارو اختصاص یافته است

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری عمرانی سال آینده معادل سال 91 است"، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند ما به بودجه انقباضی محتاجیم اما ما نیازمند رشد اقتصادی هستیم و نیاز به بودجه انقباضی نداریم.

رییس‌جمهور افزود: استفاده از اموال راکد سازمان‌ها و دولت برای سرمایه‌گذاری را برای بودجه سال آینده تقویت کرده‌ایم. حدود 1500 میلیارد دلار را به بخش عمرانی اختصاص داده‌ایم و 145 هزار میلیارد تومان در بخش سرمایه‌گذاری دولتی پیش‌بینی شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "در سال آینده 150 شرکت به طور کامل واگذار می‌شود"، گفت: در خود بودجه مکانیزمی طراحی کرده‌ایم که اگر درآمد افزایش پیدا کرد، این درآمد در سرمایه‌گذاری اختصاص یابد و اگر درآمد کاهش یافت، بودجه را در جایی کم می‌کنیم که سرمایه‌گذاری متضرر نشود.

رییس قوه مجریه در ادامه با اشاره به اینکه در بودجه سال بعد تلاش کرده‌ایم که قدرت خرید مردم افزایش یابد، تصریح کرد: دو هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده، 2760 میلیارد تومان برای یارانه و ارز دارو، 1135 میلیارد تومان برای نان و کالاهای اساسی و 1500 میلیارد تومان برای حفظ و رشد جمعیت اختصاص داده‌ایم.

وی با بیان اینکه "در بودجه سال آینده حقوق کارمندان و بازنشستگان 20 درصد رشد خواهد داشت"، اظهار کرد: 1200 میلیارد دلار نیز برای مناطق محروم قرار داده‌ایم.

احمدی‌نژاد در ادامه درباره اصلاح ساختارها گفت: لایحه مالیاتی را که یک لایحه جامعی است به مجلس تقدیم کرده‌ایم، اصلاح قانون مالیات‌ها منابع دولت را احیا می‌کند. همچنین اصلاح نظام بانکی را آماده کرده‌ایم و مصوبه گمرک از مجلس آمده است که کارهایش را شروع کرده‌ایم.

رییس‌جمهور همچنین با اشاره به اینکه در کارهای خدماتی دولت، کار را به مردم واگذار می‌کنیم، تصریح کرد: بخش‌هایی از دولت را مکلف کرده‌ایم که وظایفشان را واگذار کنند.

احمدی‌نژاد ادامه داد: مکانیزمی در نظر گرفته‌ایم که بانک مرکزی بتواند نوسانات نرخ ارز را کنترل کند. همچنین مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می‌دهیم.

محمود احمدی‌نژاد با بیان اینکه "سرمایه‌گذاری عمرانی سال آینده معادل سال 91 است"، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند ما به بودجه انقباضی محتاجیم اما ما نیازمند رشد اقتصادی هستیم و نیاز به بودجه انقباضی نداریم.

رییس‌جمهور افزود: استفاده از اموال راکد سازمان‌ها و دولت برای سرمایه‌گذاری را برای بودجه سال آینده تقویت کرده‌ایم. حدود 1500 میلیارد دلار را به بخش عمرانی اختصاص داده‌ایم و 145 هزار میلیارد تومان در بخش سرمایه‌گذاری دولتی پیش‌بینی شده است.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "در سال آینده 150 شرکت به طور کامل واگذار می‌شود"، گفت: در خود بودجه مکانیزمی طراحی کرده‌ایم که اگر درآمد افزایش پیدا کرد، این درآمد در سرمایه‌گذاری اختصاص یابد و اگر درآمد کاهش یافت، بودجه را در جایی کم می‌کنیم که سرمایه‌گذاری متضرر نشود.

* اگر گام بعدی هدفمندی یارانه‌ها را اجرایی کنیم قدرت خرید مردم افزایش می‌یابد

وي افزود: با توجه به اينكه مردم تحت فشار اقتصادي هستند تلاش كرده‌ايم تا در بودجه به نوعي قدرت خريد مردم را حفظ و يا به آن كمك كرده باشيم.

احمدي‌نژاد در ادامه به پيش‌بيني‌هاي دولت در ارائه بودجه 92 اشاره و تصريح كرد: براي درمان مبلغ 2هزار ميليارد تومان براي پزشك خانواده اختصاص داده‌ايم كه مستقيما پرداختي مردم را كاهش مي‌دهد و مبلغ 2هزار و 760 ميليارد تومان يارانه به بخش دارو براي بيماران صعب‌العلاج اختصاص داده‌ايم.

رئيس جمهور گفت: براي حقوق كارمندان، بازنشسته‌ها و افراد تحت پوشش نهادهاي حمايتي مبلغي را در نظر گرفته‌ايم كه توانسته‌ايم وضعيت آنها را در بودجه امسال نسبت به سال گذشته بهبود بخشيم.

وي با اشاره به ويژگي‌هاي بودجه 92 گفت:‌منابع عمراني،‌كمك‌هاي فني اعتباري عادلانه‌اي را توانسته‌ايم در بودجه امسال توزيع كنيم و براي تعادل مناطق كشور توانسته‌ايم سهم عمراني استاني را افزايش داده و به چيزي حدود 10 هزار ميليارد تومان رسيده‌ است.

احمدي نژاد ادامه داد: در اصلاح ساختارها پيش‌بيني‌هاي خوبي را انجام داده‌ايم و توانسته‌ايم لايحه مالياتي را كه نشات گرفته از تجربيات 34 سال انقلاب و كل دنيا است اجرا و براي تصويب به مجلس ارائه داده‌ايم تا بتوانيم منابع دولت را احيا كنيم.

رئيس جمهور ادامه داد: ‌در اين بودجه توانستيم برنامه پول ملي را آماده كنيم و منتظريم ثبات پيدا شود تا بتوانيم آن را اجرايي كنيم.

احمدي‌نژاد گفت: در كارهاي خدماتي دولت‌ مكانيزم‌هايي را در بودجه قرار داده تا بتواند كارهايي را به مردم واگذار كند و دستگاه‌ها را مكلف كرده تا بخشي از تكاليف‌شان را واگذار كنند و مرز بين حاكميت و غيرحاكميتي در آن قسمت‌ها را تنظيم كنيم و همچنين احكام جديدي را براي بانك مركزي قرار داده‌ايم تا بتوانند نوسانات قيمت ارز را مديريت كنند.

* مسکن مهر را با شرایط بهتری ادامه می‌دهیم

وي ادامه داد: طرح مسكن مهر را با شرايط بهتري ادامه مي‌دهيم و همچنين كارهاي علمي، فناوري و پژوهشي با همين سرعت ادامه خواهد يافت.

رئيس جمهور با اشاره به هدفمندي يارانه‌ها اظهار داشت: اين بخش يكي از بهترين روش‌ها براي كاهش فهم ارز نفتي در بودجه دولت و اقتصاد ملي است كه موجب رشد آن هم مي‌شود و سهم درآمدهاي نفتي را از اين طريق كاهش مي‌دهد.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه هدفمندي‌ يارانه‌ها در اين اقتصاد كار مي‌كند،‌گفت:‌ اين طرح اهداف زيادي داشته كه در حال حاضر هم در حال اجرا است و اگر بخواهيم در يك جمله هدفمندي يارانه‌ها را خلاصه كنيم بايد گفت؛ دريافت از همه مردم متناسب با مصرف و توزيع يكسان، معنايش اين است كه طبقات درآمدي و دهك‌هاي درآمدي را كه مصرف پايين‌تري دارد قدرت خريدشان تعديل شود.

وي ادامه داد: به طور كامل پيش بيني كرديم كه 40 الي 45 درصد كل شامل اين مسئله مي‌شود كه البته ما به دنبال صددرصد آن بوده‌ايم و مي‌خواهيم انجام شود.

رئيس جمهور در پاسخ به اينكه با توجه به كسري كه امسال در بودجه داشتيد آن را مي‌توانيد سال آينده جبران كنيد گفت: ما هيچ وقت كسري نداشته‌ايم و بايد گفت بحث سازمان هدفمندي در واقع يك شركت دولتي است كه هميشه به طور طبيعي هم كار مي‌كند و هم طلب دارد و اين مسئله با يك دستگاه دولتي كاملا فرق مي‌كند و بايد آنرا مثبت نگاه كرد.

احمدي‌نژاد افزود: ما بايد در هدفمندي يارانه‌ها بتوانيم قوانيني را پيش‌بيني كنيم كه مستقيما يارانه‌ها به مردم داده شود،‌مثلا يارانه نان،‌انرژي و كالاهاي اساسي در قانون هدفمندي يارانه‌ها وجود داشته كه متعلق به مردم بوده و مستقيم به آنها ارائه داديم،‌وقتي كه ما كوپن برنج و گندم را حذف كرديم يارانه آنها در بودجه وجود داشته و هيچ كسري در اين ميان وجود ندارد چرا كه خود  منابعش را تامين مي‌كند.

وي اظهار داشت: سهمي را كه بايد به شركت‌هاي دولتي مي داديم خيلي بيشتر از سهم واقعي‌شان بود به همين دليل سرمايه‌گذاري در نفت و شركت‌هاي تابعه نفت در وزارت نفت رشد قابل توجهي پيدا كرد اين هم يك درآمد جديد در هدفمندي‌ يارانه‌ها بود كه بسيار مثبت است.

رئيس جمهور ادامه داد: درآمدهاي ناشي از افزايش اجراي هدفمندي يارانه‌ها هم پول يارانه‌ها را تامين كرده و هم موجب توسعه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي دولتي شده است و توانسته‌ايم از اين طريق درآمدهاي نفتي و درآمدهاي منابع ارزي بانك مركزي را كه پشتيباني زيادي از آن شده در طرح هدفمندي يارانه‌ها به يك تراز مثبت برسانيم.

وي ادامه داد: با توجه به اينكه موضوع نرخ ارز و مرجع و همچنين مبادله آزاد بحث بسيار مهمي در كشور است گفت:‌ تمام تلاش‌مان به سمت تك‌نرخي بودن كالاها بوده و متاسفانه شوكي كه به اقتصاد كشور وارد شد مسئله را كمي دشوار كرد.

* از بیکار بودن یک نفر هم راضی نیستم


احمدی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای مهار تورم در سال آینده، ثباتی را پیش‌بینی می‌کنید؟ اظهار کرد: ان‌شاءالله این کار انجام خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به مرتضی حیدری که از  وی پرسید اگر الان آذر 89 بود و قرار بود فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کنید، چه کارهایی می‌کردید؟ گفت: حتما صددرصدش را اجرا می‌کردیم، چون حتما تاثیرپذیری و تاثیرگذاری نوسانات ارز هم کاهش پیدا می‌کرد زیرا دشمنان از این راه کارهایی کردند و خواستند فشارهایی بیاورند ولی اقتصاد ما اقتصاد بزرگی است.

احمدی‌نژاد درباره وضعیت اشتغال و نرخ بیکاری در سال آینده نیز، خاطرنشان کرد: امسال سال سختی برای اقتصاد ما بوده است. روند حرکت کشور منهای این یک سال راضی کننده است اما مطلوب نیست؛ به خصوص اینکه ظرفیت ملت ما ظرفیت بالایی است اما این یک سال آسیب‌هایی وارد کرده است.

وی افزود: البته نرخ بیکاری ما جهشی نداشته است و با توجه به شرایطی که داشته‌ایم شاید در این زمینه هم باید نوسان زیادی را می‌داشتیم که خوشبختانه اینطور نبود ولی باید بگویم من از بیکار بودن یک نفر هم راضی نیستم.

چالشي‌ترين سوال خبرنگاران اين نشست از احمدي‌نژاد
 
در ادامه خبرنگار خبرگزاري مهر در قالب طرح سوال از احمدي‌نژاد اظهار داشت: "بحثی که خدمت شما دارم ناظر به مباحث اقتصادی والبته انتقادی است. مباحثی است که دغدغه ذهن مردم است؛ در ابتدای دولت فرمودید پول نفت را سر سفره مردم می آورید در حالیکه امروز شاهد این هستیم که ارزش پول و دارایی مردم  به یک سوم کاهش پیدا کرده است. وعده دادید 3 میلیون شغل ایجاد می کنید، اما امروز نمایندگان در مجلس شاهد مراجعات مکرر مردم هستند که بیشترین دغدغه شان افزایش بیکاری و تعطیلی کارخانجات است.

شما در ماجرای هدفمندی یارانه ها مدعی شدید که با اجرای این طرح می خواهید پول در جیب مردم بگذارید اما نظرسنجی که از طریق تلویزیون هم پخش شد نشان داد که بیش از 80 درصد مردم می گویند پول یارانه ها را نمی خواهند و خوستار بازگشت قیمت ها به گذشته هستند.

این در حالی است که دیوان محاسبات نیز در گزارشی تاکید کرده است که نیمی از پولی که به عنوان یارانه نقدی به مردم پرداخت شده است از منابع غیرقانونی بوده است. با این حال اصرار دارید مرحله دوم را هم اجرا کنید و تصمیم داشتید در یک قلم بنزین را به 2500 تومان برسانید که البته مجلس جلوی آن را گرفت.

مهمترین شعاری که شما دادید مبارزه با مفاسد اقتصادی بود و گفتید که می‌خواهید با فساد اکبر مبارزه کنید، حال آنکه  بزرگترین پرونده فساد اقتصادی یعنی همان اختلاس سه هزار میلیارد تومانی در دوران شما اتفاق افتاد. قوه قضائیه را تهدید کردید که کابینه و اطرافیان شما خط قرمز هستند و حتی اجازه رسیدگی به اتهامات آنها را نمی دهید. گفتید پاک ترین دولت بعد از انقلاب هستید در حالیکه بودجه که از مهمترین اسناد انضباطی و مالی کشور است با بالاترین تاخیر در طول تاریخ انقلاب هنوز به مجلس ارائه نشده است .در مورد تحریم ها به درستی گفتید که کاغذ پاره هستند اما امروز همه مشکلات اقتصادی را گردن تحریم ها می اندازید.

همه این وعده ها و عملکرد ها در شرایطی است که امروز رفتارها و گفتارهایی دارید که وحدت شکن است. رفتارهایی که آخرین آنها از سوی رهبر انقلاب غیراخلاقی، غیرقانونی و غیر شرعی اعلام شد. مردم معتقدند که در این وضعیت این نوع رفتارها یک نوع طفره رفتن از پاسخ به مشکلات و مسائلی است که مردم با آن درگیر هستند. مردم می گویند مشکل ما الان معیشت و گرانی است اما از طرفی می بینند که شما مراسمات چند میلیاردی همچون جشن اخیر را در بندرعباس برگزار می کنید. خواهش می کنم به این انتقادات افکار عمومی پاسخ روشن دهید."

احمدي‌نژاد نيز در پاسخ به اين سوال گفت: خیلی متشکرم! خبرگزاری مهر، یک خبرگزاری وابسته به سازمان تبلیغات است و با پول دولت هم اداره می شود. شما یک بیانیه خواندید اشکالی هم ندارد. من تحمل می کنم، اما مطمئنا شما پیش هیچ مسئول دیگری نمی توانید چنین بیانیه ای بخوانید. فقط پیش احمدی نژاد می توانید.

احمدی نژاد افزود: شما یک بیانیه خواندید، یکسری اتهامات به دولت وارد کردید، یک شخصی گفته دولت بزرگترین فساد اقتصادی را داشته است، در دوره ما اتفاق افتاده، بله در دوره ما 5 جنگ هم در دنیا اتفاق افتاده! ارتباطش به دولت مهم است، خیلی ها خیلی کارها می کنند، ربطش به دولت چیست؟ فساد اتفاق افتاده چه ربطی به دولت دارد؟ زلزله هم می آید ممکن است یک عده هم یکدیگر را بکشند، ارتباطش با دولت مهم است. آیا دولت نقشی داشته است؟ خیر، من همچنان می گویم پاک ترین دولت است. همه بسیج شدند که بالاخره یک چیزی پیدا کنند که دولت متهم شود. ممکن است یک کارمندی این کار را کرده باشد که این همه جای دنیا و همه دستگاه ها هست.

وی ادامه داد: اما اینکه شما فرمودید یک نظرسنجی انجام شده، آقای حیدری در برنامه شان انجام دادند و 80 درصد مردم گفته اند که هدفمندی را نمی خواهند. هم خود ایشان و هم خود شما می دانید که این کار غیرعلمی است. شما یک برنامه مشخص در تلویزیون می گذارید و یک عده بیننده خاص دارد، بعد اطلاعاتی می دهید و همانجا نظرسنجی می کنید. ما هم نظرسنجی می کنیم!

احمدی نژاد با بیان اینکه می شود همه مشکلات کشور را به این دولت وصل کرد. اشکالی هم ندارد، گفت: ما معتقدیم دولت پول نفت را بر سر سفره مردم آورد، چرا نیاورد؟ اینکه می‌گویید پول مردم یک سوم شده در جیب چه کسی رفته است؟ پس یک عده پولدارتر شده اند. بله، کسانیکه حقوق ثابتی می گیرند در این یکساله آسیب دیده اند، قبل از این یکسال چه؟ بازهم آسیب دیده اند؟ تمام شاخص ها و اندازه گیری هایی که تمام نهادها حتی مخالفان دولت تهیه کرده اند می گویند فاصله طبقاتی کم شده است، این یعنی چه؟ یعنی رفت سر سفره مردم.

وی افزود: وقتی این همه مدرسه ساخته می شود در جیب چه کسانی می رود. بیمارستان ساخته می شود، راه ساخته می شود، کارخانه ساخته می‌شود، بندر ساخته می شود. بله می شود، ما برای اینکه ما دولت را محکوم کنیم یکسری اطلاعات ناقص را بهم بچسبانیم و حرف های عامیانه بزنیم. می شود، آزاد است و مشکلی هم نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت نهایت صرفه‌جویی را امسال انجام داده است، با 90 هزار میلیارد تومان با یک بودجه ای که حداقل باید 130- 135 هزار میلیارد تومان خرج می شده، کشور را اداره کرده ایم، گفت: کارهای اساسی در کشور اجرا شده است من نمی گویم باید به این دولت جایزه بدهیم، اما یکی از نمادهای اصلی رفتن پول سر سفره مردم همین هدفمندی یارانه ها است که بعضی ها بدون ارائه یک سند و استدلال با آن مخالفت می کنند. نمی دانم چرا از قول مردم حرف می‌زنند. اینکه مردم می گویند ما نمی خواهیم، مردم خودشان زبان دارند، می توانند حرف بزنند. من هم با مردم در تماسم، شاید خیلی بیشتر از بسیاری از نهادها. یک نهاد با همه مجموعه اش چقدر با مردم ارتباط دارد؟ من بیش از آن ارتباط دارم.

احمدی نژاد با اعلام اینکه مشکلاتی که در یکسال اخیر پیدا شده را می شود همه را به گردن دولت انداخت و خیال خود را راحت کرد، اظهار داشت: اما آن کسی که آن کار را می کند فرض کند فردا خودش می خواهد کشور را اداره کند، آنوقت باید پاسخ دهد و راه حلی برای آن داشته باشد. از این انتقادات زیاد می شود، ما هم همه را گوش می کنیم هر کدام وارد باشد دستشان را می بوسیم و استفاده می‌کنیم.

وی افزود: حجم فعالیت های عمرانی در این دولت چند برابر دولت های قبلی است. متوسط فروش نفت در این دولت بیش از دولت قبل نیست، بلکه کمتر است. تولیدات علمی، نوآوری ها و فناوری ها چند برابر است. سرمایه گذاری در نفت سه برابر دوران مشابه قبل است، در وزارت نیرو و صنعت هم چنین است.

رئیس جمهور با بیان اینکه این به معنای آن نیست که ضعفی وجود ندارد گفت: باید مقایسه کرد، برخی از حرف ها را ما هیچ وقت نگفته ایم اما به حساب ما گذاشته اند، از جمله همین بردن پول سر سفره مردم، من هرگز چنین حرفی نزده ام، من از قول کس دیگری نقل کردم منتها طبق معمول این طرف و آن طرفش را بریدند و گفتند تو گفتی، گفتم بسیار خوب من گفته ام، من هم انجام می دهم. خیلی از کارهای دیگر را هم قول دادیم که انجام دهیم که انجام دادیم.

وی ادامه داد: من معتقدم شرایط اقتصادی کشور شرایط بسیار خوبی است. بله وقتی تورم می شود که همه مردم ضرر نمی کنند، فقط حقوق بگیر ثابت اگر حقوقش افزایش پیدا نکند، ضرر می کند، بقیه از تورم سود می برند. فرض کنید خانه گران شده است، آیا همه ضرر می کنند؟ یا آنها که هیچ خانه ای ندارند، ضرر می کنند. دولت مسکن مهر را راه انداخته که همه خانه دار شوند.

احمدی نژاد با بیان اینکه این دولت به شدت ضد فساد است، گفت: ساختارها را اصلاح کرده، سیستم ها را اصلاح کرده، نظارت ها را اضافه کرده ایم، ارتباطات مردم را برقرار کرده ایم و خدا را شکر می کنیم که تا الان به ما وصله ای نچسبانده اند در ادعای سیاسی، چرا این کار را کرده اند تبلیغات است اما در عمل کسی نتوانسته ثابت کند.

رئیس جمهور افزود: به نسبت من معتقدم این دولت حتی مطلق هم بگیریم، سلامتش خیلی بیشتر از جاهای دیگر است. ما کشور را به لطف خدا خواهیم ساخت ملت ایران کشور را خواهد ساخت فشار وارد شده، مشکلات درست شده، اما از این مرحله عبور خواهیم کرد همه ظرفیت های کشور را به فضل الهی فعال می کنیم با کمک همین مردم و با همین جوانان.

احمدی نژاد ادامه داد: گفتید بیکاری، ما گفتیم سه میلیون شغل ایجاد می کنیم، با اجازه جنابعالی 6 میلیون شغل ایجاد کرده ایم، بیش از 6 میلیون شغل در این 7 سال ایجاد شده است، بیش از متوسط همه سال ها و همه دولت ها در کشور. بله بسیاری از جوانان مثل جنابعالی در دوره رشد جمعیت بالا هستند و هم اکنون وارد بازار کار و ازدواج و زندگی شده اند. اینها آمار رسمی کشور است. بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در این سالها وارد بازار کار، مسکن و ازدواج شده است.

وی افزود: در این شرایط دولت اینها را اداره کرده البته خود ملت اداره کرده است این دولت متعلق به ملت است دولت از خودش چیزی ندارد انتقاداتی هست ضعف هایی هم هست هیچ کس بدون ضعف نیست. هیچ دولتی بدون ضعف نیست، اما اینکه تمام مشکلات تاریخی و کارهای دشمن را جمع کنیم و بگذاریم روی سر دولت، فکر نمیکنم این انصاف باشد. دولت مثل سایر دولت ها اشکال دارد، تلاش می کنیم برطرف شود، هیچ وقت هم از تلاش خسته نشده ایم. از فشارها و بعضا تهمت ها هم خسته نشده ایم.

رئیس جمهور با اشاره به سخنان خود در جلسه استانداران گفت: من در جلسه استانداران هم گفته ام که تا روز آخر مثل روز اول. این تعهدما به ملت است با همان سلامت و پاکی . نمی دانم چرا بعضی ها فکر می کنند اگر دولت را به ناپاکی متهم کنند، سود می برند. ضرر می کنند، چون به یک گروه پاک تهمت زده اند، انسانیت و آخرتشان مخدوش است.

احمدی نژاد خطاب به خبرنگار مهر تاکید کرد: چرا بعضی ها اصرار دارند یک دولت پاک را که در منظر جهان که به ایران نگاه پاک دارد، ناپاک جلوه دهند. چه سودی برایشان هست. گله آنجاست که با پول دولت هم انجام می شود این بد است. شما را نمی گویم به شما گفته اند این سئوال را بپرس و شما هم پرسیده اید.

وی ادامه داد: چه اصراری است چه جیزی گیرشان می آید؟ اگر می خواهند  در انتخابات سودی ببرندکه این روش درستی نیست و خلاف قانون است هر کس باید خودش را معرفی کند نه اینکه دیگران را تخریب کند. اگر کسی به دولت انتقاد دارد بگوید کدام تصمیم دولت غلط است و به چه دلیل؟ اما اینکه هر اتفاقی در جامعه می افتد را گردن دولت بیندازیم، خوب دیگران مگر در تصمیم گیری دخالت ندارند؟ آیا آنها نقش ندارند؟

رئیس جمهور در پایان صحبت های خود با تشکر از سوال خبرنگار مهر گفت: نمی خواستم وارد این مباحث شوم.

خبرنگار مهر در ادامه گفت: من از شما تشکر می کنم نگاهی که من به مسائل داشتم سیاسی نبود و صرفا اقتصادی بود. من که از پاسخ های شما قانع نشدم و جواب سوالاتم را دریافت نکردم، اما امیدوارم مردم قانع شده باشند.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: خطاب من به جنابعالی نبود شما را هم یک همکار دولت می دانم و از همه خبرنگاران تشکر می کنم.

وی ادامه داد: شایدمن جزو کسانی هستم که بیش از دیگران از فشاری که به مردم بیایید ناراحتم. تلاشم را می کنم، انتظار نداریم که دیگران حتما به ما کمک کنند، اما شاید ما زیادی انتظار داریم که ممانعت نکنند شاید این توقع اضافه است. شاید ما متوجه نیستیم. فکر می کنم که انتظار همکاری انتظار خوبی است .

احمدی نژاد در پایان گفت: باید دست به دست هم دهیم، شرایط استثنایی پیش آمده است و باید از آن عبور کنیم. اگر بیاندازیم گردن دولت اشکالی ندارد، راه حلش چیست؟ راه حل بدهند ما اجرا می‌کنیم. بروند جلو ما آنها را پشتیبانی می کنیم . برای اینکه می خواهیم مشکل از دوش مردم برداشته شود. هر کس مشکلی از پیش پای مردم بردارد ما دستش را می بوسیم.


* در هفت سال گذشته نزدیک به 800 هزار نفر از سیستم اداری بیرون رفته‌اند


 رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره استخدام‌های جدید در دولت اظهار داشت: طبق قانون اساسی مسئولیت امور اداری و استخدامی مستقیما بر عهده رئیس جمهور است که البته در طول زمان این اختیار کاهش یافته است.

احمدی نژاد افزود: در طی هفت سال نزدیک به هشتصد هزار نفر از سیستم بیرون رفتند و این باعث خلا نیروی انسانی شده و کارمندان زیادی هم هستند که وضعیت استخدامی آنها در دستگاه‌های دولتی نامشخص است.

وی ادامه داد: بخشی از نیروهایی که قرار است جذب کنیم در واقع در دولت الان مشغول به کار هستند و مجموعا دولت می‌خواهد سیصد و بیست هزار نفر را در سیستم اداری تثبیت کند.

رئیس جمهور گفت: دولت این امکان را فراهم کرده که همه متقاضیان در آزمون استخدامی شرکت کنند و اگر کسی با روشی در گذشته وارد سیستم شده از حق بالاتر برخودار نباشد.

احمدی نژاد افزود: این استخدام‌ها فشاری به بودجه وارد نمی‌کند چون وقتی پانزده هزار تخت بیمارستان اضافه می‌کنیم و وقتی چند ده هزار مدرسه و دانشگاه می‌سازیم این نیازمند کادر است که باید خدمات ارائه دهد.

وی ادامه داد: وقتی ما توسعه تقسیمات کشوری داریم که برخی مناطق به استان و شهرستان ارتقا می‌یابند، باید افرادی آن مناطق را اداره کنند.

احمدی نژاد اضافه کرد: دولت در اجرای اصل 44 تصدی‌ها را کاهش داده و  بخشی از موسسات و شرکت‌های مهم دولتی واگذار شده اند که دولت خلوت شده است.

رئیس جمهور گفت: طبق قانون استخدام 1500 نفر در نهاد ریاست جمهوری اختیار شخص رئیس جمهور است که نیاز به مصوبه دولت هم نداشت.

احمدی نژاد افزود: رئیس جمهور می‌تواند کارمندان نهاد را خودش مستقیما انتخاب کند و من هم از مصوبه دولت درباره استخدام کارمندان نهاد اطلاع نداشتم اما ذیل آن مصوبه نوشتند که برای این هم آزمون استخدامی برگزار شود.

وی ادامه داد: این حق مسلم قطعی من بود که وقتی اشخاص از هفت خان گذشته‌اند که دیگر کف کف اصل 126 قانون اساسی است اما گفتم برای آن هم مسابقه برگزار شود.

رئیس جمهور گفت: این دولت، دولت مردم و عدالت است اما دیدم برخی جو سازی کردند که چه شد در حالی که اگر من 1500 نفر را مستقیما به عنوان همکارم در نهاد ریاست جمهوری انتخاب می‌کردم، قانون بود.

احمدی نژاد اضافه کرد: البته ما گفتیم که مسابقه برگزار شود تا هر کس شایسته تر بود انتخاب شود و تاکید کردند امتحانات به صورت عادلانه و استانی برگزار شود.

وی ادامه داد: همچنین به مسئولان گزینش سفارش کردند که بی جهت به جوانان سخت نگیرد تا حق کسی از مردم ضایع نشود

رئیس جمهور گفت: جوانان ما نوعا شایسته اند و اگر کسی هم به نظر ما ضعفی داشت باید به او تذکر دهیم و دوستانه او را کمک کنیم که ضعف را جبران کند نه اینکه او را از یک فرصت محروم کنیم.

احمدی نژاد ادامه داد: این موضوع کاملا شفاف است و سهم وزارتخانه‌ها مشخص است و این که در کدام شهرها و پست‌ها نیاز به نیرو داریم .

وی تصریح کرد که بیشترین حجم کاهش حجم دولت در این دولت اتفاق افتاده است.

* نخریدن آجیل ایده خوبی برای تنبیه محتکران است

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت آینده مسکن مهر و تسهیلات و راه کارهای حل مشکلات مربوط به این پروژه اظهار داشت: افزایش قیمت مسکن، بخشی از جنگ روانی دشمن است که عده‌ای ندانسته در این جنگ وارد شدند. اکنون تعداد مسکن‌های موجود از تعداد خانواده‌ها بیشتر است، پس چرا باید قیمت مسکن افزایش یابد؟ این قیمت در سال آینده خواهد شکست.

وی در ادامه با اشاره به برنامه دولت برای واریز عیدی به مردم، با بیان این‌که من واژه جبرانی را در مقایسه با عیدانه بیشتر می‌پسندم گفت: بخش وسیعی از مردم امسال تحت فشار قرار گرفته‌اند و اثر قدرت خرید اضافه‌ای که به وسیله یارانه‌ها برای مردم ایجاد شد، در حال صفر شدن بود. بنابراین دولت جلسات متعددی را برگزار کرد و از طریق منابع هدفمندی، کمکی را در آستانه عید برای مردم در نظر گرفت.

احمدی‌نژاد افزود: رقمی از صندوق توسعه ملی قرض کردیم و ساعت 8:45 امشب مبلغ 85 هزار تومان برای عموم مردم و مبلغ 100 هزار تومان برای افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی در نظر گرفتیم. هم‌چنین یارانه اسفند را در آخر اسفند واریز می‌کنیم.

در ادامه برنامه، مجری تلویزیون به احمدی‌نژاد گفت: برخی مردم می‌گویند به دلیل بالا رفتن قیمت آجیل و برای همراهی با مردم کمتر برخوردار، برای عید آجیل نخریم. خود ما هم در منزل قرار گذاشتیم همین کار را انجام دهیم.

احمدی‌نژاد نیز با خنده خطاب به مجری برنامه گفت: گناه ما چیست که می‌خواستیم نخریم و به خانه شما بیاییم؟!

وی ادامه داد: این اصولا روش خوبی است. البته ما باید کنترل‌ها را کامل‌تر و حلقه‌های آن را تقویت کنیم.

رییس‌جمهور با اشاره به این‌که ما یک ملت هستیم و باید با هم زندگی کنیم، تصریح کرد: اگر همبستگی ملی وجود نداشته باشد حادثه‌ای کوچک می‌تواند ملت را نابود کند. دشمن فشارهایی را وارد می‌کند که ما باید همه با هم برای رهایی از این فشار کمک کنیم. کسانی که بیشتر از مصرف خود خرید می‌کنند، در واقع قدرت خرید دیگران را کاهش می‌دهند.

وی اضافه کرد: در نوروز نباید به گونه‌ای شود که مردم از میهمانی رفتن معذور شوند. همه باید کمک کنیم که از مشکلات گذر کنیم. اقتصاد ما بنیان‌های قوی‌ای دارد و مطمئن هستم از این شرایط عبور می‌کنیم. دولت آمریکا همه اقتصاد خود را به میدان آورد
ه تا به ایران فشار آورد.

رئیس جمهور گفت: عبور از این مرحله و پیروزی در این نبرد اقتصادی به معنای آن است که ما ظرف چهار پنج سال به قدرت اول یا دوم اقتصاد دنیا تبدیل شویم.

وی تصریح کرد: آنها فکر می‌کردند که با شوک اول اقتصاد ما از هم می‌پاشد اما بحمدالله چنین نشد و البته به مردم فشار آمد که باید جبران کنیم و حتماً هم جبران خواهیم کرد.

احمدی‌نژاد گفت: در خیلی از کشورها گروه‌های مردمی هستند که بازار را مدیریت می‌کنند و هر جایی که کسی خواست اجحاف کند مردم خودشان وارد می‌شوند ولی من نمی خواهم هرگز باور کنم که یک ایرانی وجود دارد که بخواهد به مردم اجحاف کند.

رئیس جمهور افزود: مگر می‌شود یک نفر ایرانی و اهل این سرزمین باشد و سؤ‌استفاده کند؛ نمی‌توان به این فرد گفت ایرانی؛ چطور این فرد ایرانی است؛ این افراد عاقبت خوبی ندارند؛ کسی که از مشکلات مردم بخواهد سوء‌استفاده کند، عاقبت خوبی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: کسانی که از مشکلات مردم سود می‌برند، این سود نیست؛ بلکه سم است که وارد زندگی می‌شود و بالاخره هم خودش را نشان می‌دهد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: وقتی یک کالای خوراکی وجود دارد، همه با هم می‌خوریم و اگر هم آن کالا کم بود با هم تقسیمش می‌کنیم؛ این سخت نیست؛ مگر می‌شود من در خانه غذا داشته باشم و همسایه غذا نداشته باشد؛ باید فشار کمتری به بازار بیارویم؛ البته در کشور کالا فراوان است و باید کمک کنیم تا دولت بتواند برنامه‌های خودش را برای عبور از این شرایط بهتر اجرا کند.

وی با بیان اینکه ملت ایران، ملت بزرگی است، گفت:‌ ما از این شرایط عبور می‌کنیم و من مطمئنم که اینطور خواهد شد.

رئیس جمهور در پاسخ به سؤالی در مورد افزایش قیمت خودرو طی ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در رابطه با موضوع قیمت خودرو حق با شورای رقابت است؛‌ بنده در این رابطه با هیچکسی توافقی نکردم؛ خودروسازان به دولت آمدند و گفتند که ما نیازمند منابع هستیم و در دولت هم بحث مفصلی شد که ما چطوری به تأمین منابع خودروسازان کمک کنیم؛ این یک تصمیم کلی بود که ماه‌ها پیش گرفته شد تا غیر از کالاهای اساسی سایر کالاها با ارز مبادله‌ای باشد و این حرف جدیدی نیست.

وی ادامه داد: خودروسازان با وزیر و سازمان گفتگو کردند و تعهد داده‌اند تا آقایان اجازه دهند که خودشان بازار را مدیریت کنند تا قیمت را بیاورند که معادل ارز مبادله‌ای شود.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: خودروسازان باید از فضا درست استفاده کنند؛ خودروسازان باید تولیدشان را بالا ببرند چرا که در حال حاضر همه چیز وجود دارد و خودروسازان ما هم خیلی پولدارند؛ من شنیدم که خودروها را پیش‌فروش کردند و بعد زیر این موضوع زدند و خودروها را با قیمت بالاتری می‌فروشند که این خیلی بد است.

* به این نتیجه می‌رسیم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنعت بگیریم



رئیس جمهور ادامه داد: خیلی بد است که ما به این موضوع وارد شویم و بخواهیم با کسی برخورد کنیم؛ خود، خودروسازان باید خوش‌قول باشند؛ در حال حاضر نوعی انحصار در موضوع خودرو بوجود آمده است و من دارم به این نتیجه می‌رسیم که کنترل واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیریم، چرا که این وزارتخانه مانع‌تراشی می‌کند. کارخانه‌های داخلی هم مقداری اجحاف می‌کنند.

وی اضافه کرد: ممکن است خودروسازان یک خودروی پراید را ۲۰ یا ۱۸ میلیون بفروشند و باز هم بگویند ضرر می‌کنم؛ چطور ضرر می‌کنید، مگر پراید چقدر ارزبری دارد؛ پراید حدود ۸ میلیون تومان بود؛‌مگر چقدر گران شده است، این خیلی بد است و من امیدوارم خودشان قیمت‌ها را اصلاح کنند. چرا که خوب نیست ما به این موضوع ورود پیدا کنیم.

* خودروسازان موظف‌اند قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند


 احمدی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که بر این اساس مصوبه سازمان حمایت ملغی است، گفت: من نمی‌دانم آن مصوبه چه بوده است؛ من نمی‌خواهم سر کسی را شیره بمالم؛ خودروسازان موظف هستند که خودشان قیمت بازار را به قیمت واقعی برسانند؛ دلال‌بازی یعنی چه.

رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر دولت از خودروهای وارداتی ۹۰ درصد عوارض می‌گیرد؛ البته حالا که قیمت ارز بالا رفته عوارض به ۴۵ درصد رسیده است؛ ما حمایت می‌کنیم تا خودرو با قیمت کمتری عرضه شود؛ اگر بنا باشد که خودرو با قیمت بالاتری به مردم عرضه شود، خیلی بد است و ظلم به صنعت خودروسازی محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ما حدود ۲ میلیون ظرفیت تولید خودرو در کشور داریم؛ خودروسازان که هزینه را می‌دهند و منابع هم دارند و بانک مرکزی هم با آنها همراهی می‌کند، بنابراین باید تولید را افزایش دهند تا قیمت‌ها افزایش یابد؛ نباید این حس بوجود آید که از حمایت دولت از خودروسازان نوعی سوء‌استفاده شود؛ مگر خودروسازان چقدر هزینه دارند و خودروها چقدر می‌ارزند؛ بالاخره خودرو یک قیمتی دارد؛ اگر هم بخواهیم کیلویی بخریم، بگویم کیلویی چند است.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: البته در سال‌های اخیر مقداری کیفیت خودروهای داخل و تنوع بالا رفته و ظرفیت خیلی خوبی در کشور بوجود آمده است؛ بر همین اساس انتظار دارم که مدیران بخش خودرو مقداری بهتر مدیریت کنند و خودشان را از مردم و با مردم بدانند و نگاه بلندمدت داشته باشند.

رئیس جمهور در خصوص انتظارات دولت از مجلس در بررسی لایحه بودجه و اینکه آیا به همراه بودجه لایحه چند دوازدهم هم ارایه می‌شود یا خیر، گفت: بله، ما لایحه سه دوازدهم ارائه می‌دهیم.

وی افزود: بودجه مناسبی است و کاملا هدفمند و با شرایط امروز تدوین شده است و همکاران ما خیلی روی آن کار کرده‌اند؛ همکاران ما در مجلس هم توجه دارند که طبق نظام اداری کشور، دولت بدنه کارشناسی کشور است و دولت برای بودجه کار کرده است؛ اگر منطق بودجه به هم بخورد، آثارش عوض می‌شود؛ با توجه به شرایط ما بودجه را تدوین کرده‌ایم و بعضی سازوکارها را برای فعال کردن سایر منابع کشور در آن اعمال کرده‌ایم.

* همراه لایحه بودجه یک لایحه سه دوازدهم هم ارائه می‌دهیم

احمدی‌نژاد گفت: دولت مسائل مختلف را در بودجه لحاظ کرده است و بعد بودجه را تدوین کرد و همکاران ما آمادگی دارند تا توضیحات لازم را به نمایندگان محترم بدهند و در کل امیدواریم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بودجه به کمترین تغییرات به دولت برگردد تا بتوانیم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور اضافه کرد: ما یک لایحه سه دوازدهم را هم ارائه می‌دهیم چرا که مجلس قبل از پایان سال نمی‌تواند رسیدگی را شروع کند و بعد از آن هم تعطیلات نوروز است و عملا بودجه به خرداد می‌رسد؛ از لحظه‌ای که قانون بودجه ابلاغ می‌شود، ۱۵ روز بعدش عملیاتی می‌شود؛ یعنی حدود ۳ ماه طول می‌کشد.

براساس این گزارش خبرنگاران بعد از اتمام صحبت‌های رئیس جمهور سوالات خود را مطرح کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۲:۵۹ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
ایول خانم خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
خبرنگاری یعنی این
Iran (Islamic Republic of)
مهدي
۱۰:۱۶ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
ممنون
-
جواد
۰۹:۰۴ ۰۷ اسفند ۱۳۹۱
خدا خیرت بده به هر حال یکی حرف دل مارو جرات کرد بهشون بگه اگر چه جوابی در کار نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
واقعا حرف دل مردم رو زد
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۴:۰۹ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
کامل لود نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۴:۰۶ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
کامل لود نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
رضا2
۱۳:۴۱ ۰۶ اسفند ۱۳۹۱
با سلام
آخرین اخبار