سرپرست دانشگاه قم:

انقلاب سیاست دینی را جایگزین دین سیاسی می‌کند

سرپرست دانشگاه قم گفت: انقلاب اسلامی به دنبال این است که سیاست دینی را جایگزین دین سیاسی که غربی‌ها آن را مطرح کرده‌اند، کند.

به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران،‌به نقل از روابط عمومی دانشگاه قم، آیت‌الله احمد بهشتی با بیان اینکه در جمهوری اسلامی ایران دین در متن سیاست قرار گرفته است، اظهار کرد: در گذشته‌های بسیار دور دین در حاشیه بوده و در دنیای امروز نیز به اعتقاد خیلی‌ها دین از سیاست جدا است و غربی‌ها نیز شعارها و حرکت‌هایی که در مورد دین داشته‌اند دین را در متن سیاست قرار داده و سیاست را سیاست دینی کرده است.
وی با بیان اینکه بین دین سیاسی و سیاست دینی تفاوت وجود دارد، گفت: دین سیاسی یعنی اینکه مدیریت و سیاست یک کشوری را با دین هماهنگ کنیم و از دستورات دین در جامعه بهره ببریم.
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: انقلاب اسلامی به دنبال این است که سیاست دینی را جایگزین دین سیاسی که غربی‌ها آن را مطرح کرده‌اند کند و این هدفی که انقلاب اسلامی دنبال می‌کند یک هدف بسیار بزرگ است و در این رابطه نیاز به تحقیق و پژوهش است تا بتوان ابعاد سیاست را به طور دقیق بررسی و شناسایی کرد.
وی با بیان اینکه باید نظرات اسلام که یک دین جامع جهانی و جاودانه است در سیاست گنجانده شود، بیان کرد: باید دین اسلام در عرصه سیاست وارد شود و سیاست را قبضه کند، چرا که اگر سیاست در دین مطرح شود آن را تخریب می‌کند در صورتی که اگر دین در سیاست وارد شود آن را تلطیف می‌کند و این همان خیری است که انقلاب اسلامی دنبال می‌کند.
بهشتی در خصوص راه‌اندازی پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری در دانشگاه قم گفت: پیشنهاد راه‌اندازی پژوهشکده دین و سیاست‌گذاری توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح شد و دانشگاه قم نیز به دلیل رسالتی که داشت با آغوش باز از آن استقبال کرد و امید داریم که این پژوهشکده بتواند در مسیر اهداف و رسالت‌های خود گام‌های مهمی بردارد.
وی در ادامه سخنان خود پیرامون بومی‌سازی علوم انسانی در دانشگاه‌ها اضافه کرد: بومی‌سازی علوم انسانی به این معنا است که رشته‌های مربوط به علوم انسانی را هماهنگ با خواسته‌های انقلاب و کشور کنیم.
سرپرست دانشگاه قم با اشاره به اینکه امروزه ما بیشترین آسیب را در بومی‌سازی علوم انسانی از لحاظ اندیشه سیاسی متحمل می‌شویم، عنوان کرد: به لحاظ اینکه افکار غربی‌ها در اندیشه و فلسفه سیاسی حاکم بوده و چه بسا این اندیشه در دانشگاه‌ها نیز رخنه کرده است، بنابر این باید تلاش کرد تا این سیاست در علوم انسانی بومی شود و جامعه ما از یک سیاستی برخوردار باشد که با دین، اعتقاد و ملیت‌ها هماهنگ باشد./ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.