برای اولین بار در ایران؛

عمل جراحی برگرداندن بطن قلب انجام شد

عمل جراحی برگرداندن بطن قلب و عروق بزرگ آن برای اولین بار در ایران توسط پزشکان بیمارستان رجایی انجام شد.

رامین بقایی، فوق تخصص جراحی قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران در مورد این عمل جراحی گفت: عمل جراحی برگرداندن بطن قلب و عروق بزرگ آن یکی پیچیده ترین عملهای قلب در حیطه بیماری های مادرزادی قلب است.

وی با بیان اینکه در این بیماری دو مشکل عمده وجود دارد افزود: یکی جابجایی بطن های قلب و دیگری بحث عروق بزرگ در این عمل باید صورت گیرد.

بقایی خاطرنشان کرد: کودک سه ساله ای که یک نوبت عمل سخت انجام داده بود در این عمل برای بار دوم بحث برگرداندن بطن قلب و عروق بزرگ آن صورت گرفت.

این متخصص جراحی قلب و عروق با اشاره به اینکه این عمل سابقه ای کمتر از 10 سال در دنیا دارد افزود: در کشور ما هم زمانی که این احساس به وجود آمد باید برای این بیماری مادرزادی از این عمل جراحی استفاده کرد همکاری تیم پزشکی بیمارستان رجایی آن را برای اولین بار انجام دادیم.

بقایی یادآور شد: این بیماری قلبی مادرزادی بسیار کم است و فقط 5% تا یک درصد بیماری های مادرزادی قلبی را تشکیل می دهد ولی پیچیدگی آن خیلی زیاد است و جراحی قدیمی و سنتی در درازمدت باعث نارسایی قلبی می شد، برای همین این عمل جراحی در دنیا پیشنهاد شده است./ح
برچسب ها: بطن قلب ، جراحی ، عروق قلبی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.