شهرکرد /

واگذاری منابع طبیعی به بهره برداران، شیوه اصولی حفاظت از اراضی ملی است

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: واگذاری منابع طبیعی به بهره برداران و كشاورزان از شیوه های اصولی حفاظت از اراضی ملی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

علی اصغر عنابستانی گفت: روند منطقی واگذاری منابع طبیعی به مردم، بهره برداران و جنگل نشینان برای صیانت ازجنگل ها، مراتع و منابع طبیعی با وجود مخالفت برخی سودجویان تداوم می یابد.

وی افزود: 300 هزار هكتار جنگل در استان چهارمحال و بختیاری وجود دارد كه بر اساس آمار كارشناسان و متولیان بخش منابع طبیعی، سالانه هزار هكتار از این جنگل ها تخریب شده و از بین می رود و اگر شیوه های سنتی حفاظت از جنگل ها، كار ساز بود، این میزان جنگل در سال تخریب نمی شد.

عنابستانی با انتقاد از برخی موضع گیری ها درخصوص واگذاری بخشی از اراضی ملی و منابع طبیعی به بهره برداران و جنگل نشینان پشتكوه فلارد شهرستان لردگان، افزود: برخی با جنجال رسانه ای تلاش كردند، این روند را متوقف كنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاكید كرد: در كشورهایی نظیر ژاپن كه به الگوی موفق بین المللی درحفاظت از جنگل ها تبدیل شده، مردم در نگهداری جنگل ها با دولت شریك می شوند و از منافع ناشی از این مواهب، استفاده می كنند.

عنابستانی تصریح کرد: صیانت از منابع طبیعی به عنوان میراث و ودیعه الهی یك اصل اساسی در توسعه همه جانبه كشور و استان چهارمحال و بختیاری ، مدنظر مدیران است و در اجرای طرح واگذاری برخی اراضی ملی و منابع طبیعی به بهره برداران و جنگل نشینان پشتكوه فلارد، دغدغه های فعالان و كارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست نیز در نظر گرفته شده است.

وی، دوراندیشی و نگرش همه‌ جانبه در راستای افزایش مشاركت مردم در حفظ و احیای منابع طبیعی نظیر جنگل‌ها و مراتع و استفاده بهینه از فرصت‌های موجود برای اشتغال و درآمدزایی را از اهداف واگذاری اراضی ملی و منابع طبیعی به بهره برداران عنوان كرد.

اظهارات استاندار چهارمحال و بختیاری در حالی است كه برخی از مسئولان و متولیان منابع طبیعی و انجمن های حمایت از محیط زیست، واگذاری اراضی جنگلی را خلاف قوانین موجود دانسته و آن را عامل شتاب بخشی به تخریب جنگل ها عنوان و واگذاری اراضی جنگلی را مستلزم تغییر قوانین موجود می دانند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.