با موافقت رهبر معظم انقلاب؛

جایزه ملی "شهید رهنمون" به خانواده شهداي جامعه پزشکي اهدا مي‌شود

معاون بهداشت و درمان سپاه با اشاره به برگزاری سومین همایش علمی طب رزمی در روزهای 10 و 11 اسفند گفت:‌ یادواره شهید محمدعلی رهنمون در همین زمان برگزار می‌شود که اهدا جایزه ملی آن به موافقت مقام معظم رهبری رسیده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی - امنیتی باشگاه خبرنگاران، سردار سرتیپ دوم "حسن عراقی‌زاده" عصر امروز در نشست خبری سومین همایش علمی طب رزمی و یادواره شهید دکتر "محمدعلی رهنمون" اظهار داشت:‌ جامعه پزشکی در طول دوران دفاع مقدس حضور بسیار موثری داشت و از ابتدایی‌ترین روزهای جنگ، پزشکان، پرستاران و سایر اعضاي جامعه پزشکي به صورت داوطلبانه در همه خطوط نبرد حضور داشتند و از نزدیک‌ترین خطوط رزم امدادگران در بیمارستان‌های صحرایی و بیمارستان‌های شهری فعالیت می‌کردند.

وی افزود: حجم و تنوع اعمال جراحی در این بیمارستان‌های صحرایی شاید در هیچ جای دنیا نظیر نداشته باشد.

عراقی‌زاده تصریح کرد: از اواسط جنگ با پدیده سلاح‌های شیمیایی مواجه شدیم که جامعه پزشکی بدون اطلاعات کافی از این پدیده با حجم چند ده‌هزار نفری از مصدومان شیمیایی روبه‌رو شد، اما خیلی زود امکانات لازم را برای مداوای مصدومین آماده کرد.

دبیر سومین همایش ملی طب رزمی و یادواره شهید رهنمون با اشاره به اینکه تعداد قابل توجهی شهید در زمینه مقابله با سلاح‌های شیمیایی داشتیم، گفت:‌ جامعه پزشکی ما در عرصه‌های دفاع مقدس، بسیار ایثارگر، فعال و پویا بودند که اکثر عزیزان داوطلب بسیج، سپاه، ارتش و وزارت بهداشت و یا دانشگاه‌های علوم پزشکی را شامل می‌شدند.

وی افزود: امروز که از سال‌های دفاع مقدس فاصله می‌گیریم، به شدت احساس می‌شود که باید یاد و خاطره آن دوران را در اذهان جامعه پزشکی و مردم زنده نگه داریم و مسائل خاص، ما را به غفلت نبَرد؛ رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که دوران دفاع مقدس مانند قله است و باید در هر زمانی نگاه‌مان به قله باشد.

سردار عراقی‌زاده اظهار داشت: همرزمان شهدا برای زنده نگه‌داشتن فرهنگ ایثارگری، دور هم جمع شده و یک مراسم جایزه ملی به نام پیشکسوت شهید دکتر محمدعلی رهنمون را برگزار می‌کنند.

معاون بهداشت و درمان سپاه تصریح کرد: این شهید ایثارگرانه به جبهه آمد و مسئولیت‌های مختلفی را به عهده داشت و در حالی که ریاست بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء را عهده‌دار بود، در بیمارستانی به شهادت رسید، لذا در محل شهادت ایشان در بیمارستان صحرایی، هر سال مراسمی برگزار می‌شود، اما روز گذشته برای نخستین بار اهداي جایزه ملی این شهید به موافقت مقام معظم رهبری رسید.

وي افزود:  یک هیات امنا برای این جایزه تعریف شده است که از مسئول وزارت بهداشت تا ریاست ستاد کل نیروهای مسلح "سرلشکر فیروزآبادی" و عزیزان دیگری از بهداری بسیج، سپاه و ارتش و تعدادی از اعضای هیات علمی پیشکسوت در عرصه ایثارگری در این هیات امنا حضور دارند.

عراقی‌زاده با بیان اینکه امسال اولین سالی است که جایزه مذکور داده خواهد شد، گفت: این جایزه به 4 خانواده شهید اعم از یک پزشک، یک پرستار، یک امدادگر و یکی از مدیران بهداری که به شهادت رسیده‌اند، تقدیم خواهد شد.

معاون بهداشت و درمان سپاه با برشمردن اهدافی که برای این جایزه در نظر گرفته شده، افزود:‌ گسترش ارزش‌های دینی و انقلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و انتقال آن به نسل سوم و چهارم، معرفی الگوهای برتر اخلاق پزشکی به نسل جوان و دستیاران، تجلیل از مقام شامخ شهدای بهداشت و درمان، تکریم جایگاه معنوی فرهنگ شهادت و ایثار، بزرگداشت مقام ایثارگران و پاسداشت مقام‌های برجسته در فرهنگ بسیجی در میان جامعه پزشکی، از جمله این اهداف است.

وي اظهار داشت: در حاشیه این برنامه فرهنگی، چند برنامه علمی پیش‌بینی شده که اساتید علوم پزشکی دانشگاه‌های کشور در آن حضور دارند و نیز چند برنامه طب رزمی در همان محل بیمارستان صحرایی خاتم‌الانبیاء برگزار خواهد شد.

عراقی‌زاده با اشاره به حادثه بمباران بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه(س) در دوران دفاع مقدس و شهادت عده‌ای از پزشکان و پرستاران گفت:‌ بسیج جامعه پزشکی، پس از دوران جنگ نیز در حوادث بزرگی مانند زلزله طبس و رودبار حضور داشته و این عزیزان با تمام قوا آماده‌اند تا در مقابل هر گونه خطر احتمالی، با اقتدار در صحنه حضور داشته و آثار آن را به خوبی مدیریت کنند.

معاون بهداشت و درمان سپاه درباره بحث مقابله دارویی با تحریم‌ها تصریح کرد: در این زمینه وزارت بهداشت مسئولیت دارد و ما فقط در نظامات داخلی کشور فعالیت داریم. بحث تهیه دارو از خارج از کشور در حوزه فعالیت‌های ما نیست و آن‌چه که در داخل کشور وجود دارد برای نیازها کافی است.

وي افزود: در طول دوران دفاع مقدس، 2هزار و 900 نفر شهید، 8 هزار ایثارگر شامل جانباز و آزاده و 32 پزشک فارغ‌التحصیل به غیر از دانشجویان در آمار سازمانی به ثبت رسیده‌ که این آمار قطعی است.

عراقی‌زاده درباره عملکرد بیمارستان‌های صحرایی در حال حاضر گفت:‌ اکنون چهار پنج سالی است که این بیمارستان‌ها در مسیر احیای خود قرار دارند، که بیمارستان امام حسین(ع) در دارخوین به طور کامل بهره‌برداری شده و در طول سال، چه در سطح وزارت بهداشت، سپاه و بسیج همایش‌های مختلف و انجمن‌های مختلف علمی در این‌گونه بیمارستان‌ها در جنوب و شمال‌غرب کشور برگزار می‌شود.

معاون بهداشت و درمان سپاه افزود: همچنین بیمارستان‌های دیگر در این زمینه احیا می‌شوند و مورد بازدید اردوهای راهیان نور قرار می‌گیرند، که ما در همین‌جا دعوت می‌کنیم تا نشست‌های علمی و کاری در این بیمارستان‌ها انجام شود و همه عزیزان از این بیمارستان‌های صحرایی بازدید کنند.

وی تصریح کرد: بیمارستان‌های صحرایی خدمات‌رسانی به مردم را در مراکز و مناطق محروم و دورافتاده مانند زاهدان و زابل در سیستان و بلوچستان و در هرمزگان و در شرق و غرب کشور انجام می‌دهند که بسیج جامعه پزشکی و سپاه نیز در همین زمینه در برخی از ادوار به مدت یک یا دو هفته، امر خدمت‌رسانی رایگان به مناطق محروم را انجام می‌دهند.

عراقی‌زاده درباره نهادهای برگزارکننده سومین همایش علمی طب رزمی و یادواره شهید رهنمون گفت: وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز و بقیةالله،‌ جامعه جراحان، مراکز تحقیقاتی ترومای کشور، بسیج جامعه پزشکی و بسیاری از آحاد و شخصیت‌های علمی و بسیجی جامعه در این همایش حضور دارند.

وی اظهار داشت: نرم‌افزار دفاع مقدس از مجموعه‌ اطلاعات شهیدان، ایثارگران و عملیات‌های جامعه پزشکی و همچنین مجموعه طبیبان قدسی در این یادواره آماده ارائه به مردم عزیزمان‌ است.

انتهای پیام/ش
برچسب ها: عراقی ، یادواره ، طب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار