به گزارش سرويس استان هاي باشگاه خبرنگاران، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در این نشست علمی جمعی از شخصیتهای برتر علمی در حوزههای عرفان، فلسفه و معرفتشناسی حضور داشتند و با توجه به اینکه دو دهه است در عرصه تهاجم فرهنگی و جنگ نرم با ظهور و پیدایش معنویت نوپدید و عرفانهای بدلی در عرصههای فکری و فرهنگی مواجه هستیم به تبیین عرفان ناب اسلامی و کارکردهای آن و نقد عرفانوارهها پرداختند.
پژوهشگران این عرصه در نشست تخصصی علل پیدایش و گسترش عرفانوارهها، عرفانهای کاذب اعم از عرفانهای شرقی به ویژه عرفانهای هندویی، عرفانهای غربی مانند کوئیلیو، سرخ پوستی، اکنکار و همچنین شبه عرفانهایی چون اشو، سایبابا و رامالله را برای رسیدن به راهکارهای منطقی و اساسی در حوزههای مختلف واکاوی و بررسی کردند.
حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه، رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخشی از این مراسم با بیان اینکه تعبیر معنویتواره را بیشتر از عرفانواره میپسندد، معنویت را به دو معنای معنویت الهی و سکولار تقسیم کرد و گفت: معنویتواره عنوان دقیقتری است و معنویتهای نوپدید را هم شامل میشود.
وی رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی به نفس مطمئنه را از مهمترین دغدغه معنویتهای دینی و الهی برشمرد و افزود: معنویت دینی به احساس آرامش توجه دارد و تنها به دنبال ایجاد یک احساس آرامش مطلق نیست، اما معنویتهای سکولار به دنبال حل بحرانهای روحی و روانی انسانها هستند و سلوک برای رسیدن به مقام توحید را دنبال نمیکند.
حجتالاسلام علیرضا قائمینیا، رئیس پژوهشکده حکمت اسلامی از دیگر سخنرانهای این مراسم با بیان اینکه نمیخواهد به ماهیت معنویتهای جدید بپردازد، بلکه تحلیلی را از فرایند شکلگیری آن ارایه میدهد، به بررسی عرفان راستاندیش و عرفان انحرافی پرداخت و وارد کردن این دو را در معنویتهای جدید در کشف حقیقت عرفانوارهها مؤثر ندانست.
وی که بین شیطانپرستی، صوفیه و معنویتهای جدید تفاوت قائل بود، اظهار کرد: فرقههای قدیمی حسابشان از فرقههای نوظهور جدا است و نباید آن را در پرونده معنویتهای جدید وارد کرد، بلکه باید بررسی شود ماهیت فکری این جریانها چیست و براساس چه مبنایی در جهان جدید شکل گرفتهاند.
حجتالاسلام محمدجواد رودگر، رئیس پژوهشکده دینپژوهی و دبیر علمی نخستین نشست بررسی علل پیدایش و گسترش عرفانوارهها نیز در بخشی از این مراسم به بیان پیشینه پیدایش معنویتهای نوظهور پرداخت و خواستار توجه به ابعاد و اضلاع مختلف آن در عرصههای تئوریک و ساحتهای فرهنگی شد.
وی با اشاره به اینکه جریانی معناگرا و شبه عرفانی با عنوان عرفان سرخپوستی در کشور ترویج و کتابهای مختلفی از این عرفان به فارسی ترجمه شده است که تأثیرات مختلف آن در میان دانشگاهیان مشاهده میشود، گفت: حلقه نقد عرفانوارهها در تلاش است با تحقیقات عمیق علمی، گفتمان علمی و ادبیات گفتمانی جدید را در این عرصه نهادینه کند./ر