3/ كارنامه دوستان و دشمنان انقلاب در فاصله 22 خرداد تا 22 بهمن 88

برپايي عظيم‌ترين نماز جمعه تاريخ ايران به امامت رهبر معظم انقلاب/ واکنش آيت‌‌الله خزعلي نسبت به مواضع فرزندش

برگ برگ فتنه 88 حاوي در‌س‌هايي آموزنده و عبرت‌انگيز است؛ آشكار‌تر شدن هر‌چه بيشتر نقش ممتاز ولي‌فقيه و رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مد‌ظله)‌ در برون‌رفت از بحران‌سازي براندازان، اثبات عظمت ملت بابصيرت، دين‌مدار و ولايت‌محور ايران، عمق کينه دشمنان ملت و تفكيك صف دوستان انقلاب و نظام از دشمنان آن و ... همگي از در‌س‌ها و بركات فتنه 88 است.

به گزارش حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران، 1388 هم تجديد حياتي براي 13 آبان‌ها و 16 آذر‌ها و 22 بهمن‌ها بود و هم منشا و مبدا تحولات نويني چون 22 خرداد و 9 دي بود.

22 خرداد تا 22 بهمن روز شمار 30 سال انقلاب بود. روند حوادث 88 ماهه پس از انتخابات به خوبي نشان داد "تجديد حيات نظام سياسي جمهوري اسلامي ايران" جامع ترين تعبير براي وصف تحولات اين برهه حساس پس از انقلاب است.

گزارش پيش رو يکي از مهم‌ترين روزهاي حوادث اين نبرد 8 ماهه ( 29 خرداد 88) را بررسي کرده است.

جمعه، 29 خرداد، ثبت يک روز تاريخي در دانشگاه تهران/ برپايي عظيم‌ترين نماز جمعه تاريخ ايران

دانشگاه تهران يکي روز تاريخي ديگر را براي هميشه به نام خود ثبت کرد و آن هم برپايي عظيم‌ترين نماز جمعه تاريخ جمهوري اسلامي، به امامت رهبر معظم انقلاب بود. ايشان در خطبه‌هاي نماز جمعه با طرح مسائل مختلفي از جمله حوادث بعد انتخابات، تاکيد بر رسيدگي قانوني به اعتراض معترضين توسط شوراي نگهبان، نقاط قوت و ضعف مناظرات تلويزيوني قبل انتخابات، اشتباه در نام بردن افراد در مناظره‌ها، تفاوت نظرهاي بين مسئولين ارشد نظام، نزديکي نظر رئيس‌جمهور نسبت به هاشمي رفسنجاني به ايشان، عدم امکان وقوع انقلاب مخملي در جمهوري اسلامي ، تاکيد بر رقابت درون نظام هر چهار نامزد انتخابات، باج ندادن به قانون شکنان ، ضرورت پرهيز از اردو کشي‌هاي خياباني، رسوايي سران جنايت کار آمريکا و انگليس در جهان و.... به طور مفصل با مردم صحبت کردند.

رهبرمعظم انقلاب در قسمتي از بيانات خود در جمع ميليوني نمازگزاران تهراني با تاکيد فراوان بر جدا سازي معاندين ، اغتشاشاگران و قانون شکنان از صف معترضان به نتيجه انتخابات فرمودند: "اين 4 نفري که وارد عرصه اين انتخابات جدي شدند، همه‌شان جزو عناصر نظام و متعلق به نظام بودند و هستند. يکي از اين‌ها رييس جمهور کشور ماست..... در ادامه يکي از آن‌ها نخست وزير 8 سال در دوران رياست جمهوري بنده است، يکي از آن‌ها فرمانده سپاه در سال هاي متمادي و يکي از فرماندهان اصلي دوران دفاع مقدس بوده است. يکي از آن‌ها دو دوره رئيس قوه مقننه کشور بوده است؛ رئيس مجلس شوراي اسلامي بوده است. اين‌ها عناصر نظام‌اند؛ اين‌ها همه‌شان متعلق به نظام‌اند. البته اختلاف نظر دارند، اختلاف برنامه دارند، در جهت‌گيري‌هاي گوناگون سياسي با هم تفاوت‌هاي متعددي دارند؛ اما همه شان مال نظامند؛ 4 نفر از عناصر نظام‌اند". ايشان در ادامه در باز بودن راههاي قانوني و اقدامات مسالمت آميز تاکيد کردند:"من از همه اين دوستان، اين برادران، مي‌خواهم بنا را بر برادري بگذاريد، بنا بر تفاهم بگذاريد، قانون را رعايت کنيد. راه قانون باز است. راه محبت و صفا باز است". و اظهار داشتند: "چنان چه کسي راهي غيراز مسيري را که قانون مشخص نموده است انتخاب کند، اظهارات صريح‌تري خطاب به مردم در آينده خواهند داشت". ايشان مجاري قانوني را تنها مسير رسيدگي به شبهات مطرح شده خواندند و تاکيد کردند: "بنده زير بار بدعت‌هاي غيرقانوني نمي‌روم چرا که در هر انتخاباتي طبعا برخي برنده نيستند و اگر امروز چارچوب‌هاي قانوني شکسته شود، در آينده نيز هيچ انتخاباتي مورد اعتماد نخواهد بود و مصونيت نخواهد داشت."

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاکيد کردند: "اگر قرار باشد بعد از هر انتخابات، آن‌هايي که راي نياورده‌اند اردوکشي خياباني کنند و در مقابل اين حرکت ، کساني هم که راي آورده‌اند طرفدارانشان را به خيابان‌ها بکشانند ، پس اصلا چرا انتخابات برگزار مي‌شود؟ ضمن آن که مردم چه گناهي کرده‌اند که بايد به علت اين کارهاي ما، از کسب و کار و زندگي خود بازبمانند."

ايشان با اشاره به اين که تجمعات خياباني بهترين پوشش براي تروريست‌هاي نفوذي و ضربه‌هاي تروريستي است افزودند: "اگر در اين تجمعات اقدام تروريستي انجام شود مسئوليت آن با کيست؟ مسئوليت همين افرادي که از مردم عادي و بسيج در روزهاي گذشته جان باخته‌اند با کيست و چه کسي جواب آن‌ها را مي‌دهد؟"

ايشان افزودند: "برخي‌ها بدانند که با حرکات خياباني نمي‌توان اهرم فشار بر ضد نظام به وجود آورد و مسئولان را وادار کرد تحت عنوان مصلحت زير بار خواسته‌هاي آن‌ها بروند؛ چرا که تن دادن به مطالبات غيرقانوني زيرفشار، شروع نوعي ديکتاتوري است."

رهبر انقلاب اسلامي با انتقاد شديد از برخي وقايع روي داده در کوي دانشگاه تهران خاطر نشان کردند:"اين که بروند در کوي دانشگاه و جوان دانشجوي مومن و حزب اللهي را آن هم با شعار رهبري مورد تهاجم قرار دهند، دل انسان را واقعا خون مي‌کند".

حضرت آيت الله خامنه اي، با اشاره به کامل بودن قانون رسيدگي به شکايات انتخاباتي افزودند:"قانون همان طور که به نامزدها حق نظارت و شکايت داده، راه رسيدگي به شکايات را هم مشخص کرده است و همه کارها بايد براساس روال درست قانوني انجام شود".

ايشان تاکيد کردند: "اين خط را از پيش از انتخابات هم شروع کردند؛ از دو سه ماه پيش از اين. من اول فرودين در مشهد گفتم هي دارند دائما به گوش‌ها مي‌خوانند، تکرار مي‌کنند که بناست در انتخابات تقلب بشود. مي‌خواستند زمينه را آماده کند. من آن وقت به دوستان خوبمان در داخل کشور تذکر دادم و گفتم اين حرفي را که دشمن مي‌خواهد به ذهن مردم رسوخ بدهد، نگوييد..... جمهوري اسلامي اهل خيانت در آراي مردم نيست. ساز و کارهاي قانوني انتخابات در کشور ما اجازه تقلب نمي‌دهد...... اگر نخبگان سياسي بخواهند قانون را زير پا بگذارند، مسئول خون‌ها، خشونت‌ها، هرج و مرج‌ها، آن‌هايند. من به همه اين آقايان، اين دوستان قديمي، اين برادران توصيه مي‌کنم برخودتان مسلط باشيد صعه صدر داشته باشيد؛ دستهاي دشمن را ببينيد...... من به اين برادران عرض مي‌کنم به مسئوليت پيش خداي متعال فکر کنيد. پيش خدا مسئوليد، از شما سوال خواهد شد. آخرين وصاياي امام را به ياد آورديد؛ قانون، فصل الخطاب است؛ قانون را فصل الخطاب بدانيد".


*تاکيد سيد حسن نصرالله به گروه 14 مارس مبني بر رها کردن انتخابات ايران


سيد حسن نصرالله دبير کل حزب الله لبنان در تصاويري که از شبکه تلويزيوني المنار لبنان پخش شد، گفت: "به گروه 14 مارس توصيه مي‌کنم که موضوع انتخابات ايران را رها کنند".

وي در ادامه تاکيد کرد: "به برکت وجود ولايت فقيه و حضور رهبري و آگاهي مسئولان و اخلاص عميق ملت ايران اين مشکل برطرف خواهد شد..... من به شما تاکيد مي‌کنم و اطمينان خاطر مي‌دهم که ايران اين مرحله دشوار را ان شالله به سادگي از سر خواهد گذراند و همه کساني که تحليل مي‌کنند و نظر مي‌دهند و به اين آشوب‌ها دل مي‌بندند من به آن‌ها اعلام مي کنم که اميد آنان وهم و خيال و سرابي بيش نيست".

ستاد انتخابات کشور با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد:

بيش از 40 هزار نماينده ميرحسين موسوي بر روند اجرايي انتخابات نظارت داشتند که اين بيشترين تعداد ناظر يک کانديدا در طول 30 سال انتخابات گذشته مي‌باشد. براين اساس به نمايندگي از احمدي‌نژاد 5 هزار و 240 نفر، کروبي 1530 نفر و رضايي 704 نفر بر سر صندوق‌هاي اخذ راي حاضر و ناظر عملکرد مجريان انتخابات بودند.

سايت اخبار روز وابسته به گروهک فداييان خلق نوشت: «شکي نيست که نه آقاي موسوي و نه آقاي کروبي کانديداي ايده‌آل براي ايجاد تغييرات بنيادين نيستند، اما شرايط سياسي فعلي و جنبش برآمده از آن، مي‌طلبد با پرهيز از حداکثرخواهي، همدلي و همراهي داشته باشيم. اگر جنبش بتواند انتخاباتي با حضور ناظران خارجي را به کرسي بنشاند، آن وقت گام اساسي براي تغييرات جدي ساختار حاکميت برداشته شده است».

ثانيه نيوز نوشت: «در روزهاي اخير چند رئيس واحدهاي مختلف دانشگاه آزاد تذکر دريافت و يا بازداشت شده‌اند که آخرين مورد آن بازداشت "مرتضي م" رئيس دانشگاه آزاد قزوين بود که دانشجويان را براي تعطيلي دانشگاه و حضور در اغتشاشات تحريک مي‌کرد. هم چنين روز چهارشنبه دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات براي دامن زدن به اغتشاشات خياباني، يک دستگاه اتوبوس افراد مشکي پوش را براي ايجاد آشوب از اين دانشگاه روانه ميدان ونک کرد. حدود 50 نفر روز چهارشنبه از سوي مسئولان دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات از طريق يک دستگاه اتوبوس عازم ميدان ونک تهران شدند تا آشوب گران را در ايجاد اخلال در امنيت عمومي همراهي کنند. اين افراد در ابتدا قرار بود به سمت ميدان ولي‌عصر (عج) حرکت کنند که پس از لغو شدن تجمع حاميان موسوي در اين ميدان به سمت ميدان ونک حرکت کردند. هم چنين روز چهارشنبه نيز حدود 400 نفر با تحصن در مقابل دانشکده علوم انساني دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقيقات عليه رئيس‌جمهور منتخب مردم شعار دادند. رياست واحد علوم و تحقيقات دانشگاه آزاد را عبدالله جاسبي، شخصا در اختيار دارد. از سوي ديگر در روزهاي گذشته اخباري منتشر شده که تعدادي از دستگيرشدگان اغتشاشات، برخي دانشجويان دانشگاه آزاد هستند که داراي مشکلات درسي و مالي براي ادامه تحصيل بوده‌اند. از طرف ديگر مهدي هاشمي فرزند آقاي هاشمي رفسنجاني رياست دفتر هيئت امناي دانشگاه آزاد را در دست دارد. مهدي در کنار مصطفي تاج‌زاده، زيدآبادي و..... يکي از سرشاخه‌هاي اصلي تجمعات و اغتشاشات اخير است".

پارلمان نيوز به نقل از کدخدايي سخنگوي شوراي نگهبان نوشت: "نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري براي حضور در جلسه آتي شوراي نگهبان دعوت مي‌شوند".

روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال با ارائه پيشنهادهايي به اوباما از وي خواست تا از موج به وجود آمده در ايران نهايت استفاده را ببرد.

اين روزنامه خطاب به رئيس‌جمهور آمريکا نوشت: "اوباما بايد مانند دخالت آمريکا در اغتشاشات سال 2008 تبت، انتخابات رياست جمهوري سال 2005 مصر، و حمله روسيه به تاجيکستان، در خصوص مسائل ايران نيز دخالت کرده و از اين موقعيت به دست آمده نهايت استفاده را بکند".

آيت‌الله خزعلي با انتشار اطلاعيه‌اي نسبت به مواضع فرزندش واکنش نشان داد و از وي اعلام برائت کرد.

در بخشي از اين اطلاعيه آمده است:

"مدت مديدي است پسرم مهدي خزعلي از راه مستقيم منحرف شده، درست در خط مقابل قرار گرفته هر چه نصيحت مي‌کنم و براي هدايتش متوسل به اولياي خدا مي‌شوم اثر نمي‌کند. با بعضي از علماي بزرگ صحبت کرده‌ام، فرمودند دست نگه دار شايد به راه بيايد. ديگر کاسه صبرم لبريز شده، ديگر با او صحبت نمي‌کنم و حرفهاي نامناسب او را برنمي‌تابم. ملت انقلاب عزيز هميشه در صحنه ما بدانند او از ما جدا هست و هر چه از من نقل کند، نپذيرند. با من ارتباطي ندارد ولي الان هم دعا مي‌کنم خداوند به او توفيق دهد که از راه انحرافي که پيش گرفته است برگردد و گرنه خداوند مقتدر، اسلام و انقلاب و امام و رهبر و رئيس‌جمهور و مسلمين عزيز را از شر او مصون و محفوظ بفرمايد".

باراک اوباما رئيس‌جمهور آمريکا در گفتگو با سي. بي. اس گفت: "من قبلا هم گفته‌ام عميقا نگران انتخابات ايران هستم".

وي تصريح کرد: "مخالفان رژيم ايران بدانند که جهان به آن‌ها چشم دوخته است.... تظاهرات کنندگان ايراني فقط در پي عدالت هستند آن چه که شما در ايران شاهد آن هستيد، آن است که صدها هزار نفر از مردم اين کشور که بر اين باورند که صدايشان شنيده نمي‌شود و به طور مسالمت آميز تظاهرات مي‌کنند و در پي عدالت هستند و جهان شاهد آن است. ما از کساني که در پي عدالت از يک راه مسالمت آميز هستند پشتيباني مي‌کنيم و من مي‌خواهم تکرار کنم که ما در کنار کساني که متوجه راه حلي مسالمت آميز براي اين کشمکش خواهند بود، مي‌ايستيم. ما معتقديم که صداي مردم بايد شنيده شود و اين يک ارزش جهاني است که مردم و دولت آمريکا هوادار آن هستند".

اين گزارش ادامه دارد ....
برچسب ها: دانشگاه ، تهران ، فتنه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار