صالحي در ديدار با وليد معلم؛

بحران سوريه راه‌حل نظامي ندارد/ اولين خواسته ايران توقف خشونت در سوريه است

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به بحران‌هاي اخير سوريه گفت:‌ تنها راه حل بحران سوريه نشست معارضين با حکومت اين کشور بوده و از راه‌حل نظامي مشکلات حل نمي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي  باشگاه خبرنگارن، "علي اکبر صالحي" وزير امور خارجه ايران در ديدار با وليد معلم وزیر امور خارجه سوریه اظهار داشت: روابط ايران و سوريه بسيار ديرينه است و هيچگاه حمايت دولت سوريه در 8 سال دفاع مقدس برعليه صدام را فراموش نمي‌کنيم.

وي تصريح کرد: ايران در مواضعي که نسبت به تحولات سوريه اتخاذ کرده به صراحت اعلام کرد که مردم سوريه مثل همه انسان‌ها حق شهروندي و آزادي دارند و بر حکومت سوريه و هر حکومتي اين مسئوليت واجب است که پاسخگوي خواسته‌هاي ملت خود در جهت تحقق حقوق شهروندي باشد.

صالحي در ادامه اظهار داشت: اما برخي‌ها خارج از سوريه که اصلا سوري نيستند تقاضا مي‌کنند که ريئس جمهوري اين کشور کنار برود که اين امر دخالت در امور داخلي اين کشور است و باعث شروع آني تناقضات شده است.

وزير امور خارجه کشورمان گفت:‌ اين کشورها اعلام مي‌کنند که اصول سياست خارجي‌شان عدم دخالت در امور داخلي ديگر کشورهاست اما در سوريه دخالت مي‌کنند لذا هيچ کشوري خارج از مردم سوريه نمي‌تواند براي حکومت و مردم سوريه تعيين تکليف کند.

وي افزود: بحران سوريه روز به روز عميق تر مي‌شود و تعداد بيشتري از مردم شهيد مي‌شوند و ما مي‌دانيم که يکي از دلايل توسعه اين بحران حمايتي است که از افراد غيرسوري که به اين کشور وارد شده‌آند و معارضين را مسلح مي‌کنند و جناياتي مرتکب مي‌شوند انجام شده است.

صالحي با بيان اينکه جناياتي را که تروريست‌ها در سوريه مرتکب‌ شده‌اند بيانش ما را متاثر مي‌کند،‌ تصريح کرد: جنايات در سوريه قابل بيان نيست و متاسفانه مزدوران توسط برخي از کشورهاي ديگر حمايت مي‌شوند و از آنجا روانه سوريه مي‌شوند.

وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه بحران سوريه راه حل نظامي ندارد، تاکيد کرد: آنهايي که فکر مي‌کنند از طريق تحميل خود بر اراده مردم سوريه به خواسته‌شان مي‌رسند بايد بدانند که بحران سوريه راه حل نظامي ندارد و تنها راه حل اين بحران نشست معارضين با حکومت است.

وي ادامه داد: اگر کشورهاي ديگر از مزدوران حمايت نکنند،‌ اوضاع سوريه رو به استقرار حرکت مي‌کند و اراده مردم و دولت سوريه بر اين است که مزدوران هر چه زودتر از خاک خود بيرون و خودشان در جامعه تعيين و تکليف کنند.

صالحي درباره خواسته‌هاي ايران چنين گفت:‌ اولين خواسته جمهوري اسلامي ايران توقف خشونت در سوريه بوده و با مسئولان ساير کشورها و معارضين سوري صحبت‌هايي کرده‌ايم و همواره بر اين نقطه تاکيد کرده‌ايم که خوني که در سوريه مي‌ريزد مسئوليتش براي همه است.

وي ادامه داد:‌ آنهايي که اصرار بر سلاح دارند مسئول خونريزي در سوريه هستند و هر کشوري که داراي حکومت است بر آن فرض است که امنيت را برقرار کند.

وزير امور خارجه کشورمان در ادامه افزود: ما نمي‌توانيم از کشور سوريه بخواهيم سلاح را در مقابل مزدوران کنار بگذارد چرا که اگر تروريست‌ها به دنبال دلسوزي براي مردم سوريه هستند بايد دست به دست هم بدهند و کشتار و خشونت را متوقف کنند والا بانيان کشتار روزي تاوان کار خود را مي‌‌دهند و دست تقدير بدين گونه است،‌ چه گذشت بر صدام و ديگران، بنابراين تاکيد داريم اگر حمايت مردم سوريه از حکومت نبود با اين فشارها هر حکومتي فرو مي‌ريخت.

صالحي گفت: اما مردم سوريه با حمايت خود از دولت بشار اسد روز به روز بيدار مي‌شوند و مکر و دشمني ديگران را بيشتر مي‌شناسند و الان خود مردم امنيت را آرام آرام به وجود مي‌آورند و آنرا به دست مي‌گيرند.

وي با بيان اينکه اميدواريم مجموعه نهادهاي بين المللي دست به دست هم بدهند تا خشونت در سوريه متوقف شود اظهار داشت: غرب بايد دست از تناقض‌گويي بردارد.

وزير امور خارجه کشورمان درباره نشست خود با وليد معلم تصريح کرد: طي جلسه‌اي که با ايشان داشتيم يکديگر را از نظراتمان آگاه ساختيم چرا که در مشاورت دائم هستيم و بنده گزارشي را به ايشان دادم و با توجه به طرح مُرسي رئيس جمهوري مصر مطالبي را بيان کرديم و سفرهايي که به کشورهاي اروپايي داشتيم بازگو کرديم و ضمن آن وزير امور خارجه سوريه را از جلسه‌اي که با معاذ الخطيب داشتيم آگاه کرديم و بيان داشتيم ايران تمام تلاش خود را به کار مي‌گيرد که در عرصه سياسي زمينه برقراري مذاکره دولت با معارضين انجام شود و بعد از آن حکومت را به خود سوري‌ها مي‌دهيم.

صالحي درباره اعلام آمادگي دولت سوريه براي مذاکره خاطرنشان کرد: حکومت سوريه آمادگي خود را براي مذاکره اعلام کرده و معارضين را دسته‌بندي نکرده و اين گام بلندي است که حکومت سوريه در پيش گرفته چرا که پيشنهاد خوبي است و دولت سوريه براي برون‌رفت از بحران سعي مي‌کند در چارچوب دولت امور را پيش ببرد.

انتهاي پيام /

برچسب ها: صالحی ، وزیر ، خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار