با این ترفندها تحریم آجیل را دور بزنید

امسال که قرار شده خودمان خودمان را تحریم آجیلی کنیم ،خوب است که تنقلات دیگر را جایگزین آجیل کنیم یا حداقل به جای آجیل های مجلسی گران قیمت، خشکبارهای دیگری را تهیه کنیم که هم به صرفه باشد و هم برای پذیرایی مناسب.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،قرار نیست به هر دری بزنیم تا آجیل گران قیمت شب عید را مثل هر سال بخریم بعد هم خیالمان راحت باشد که پذیرایی آبرومند و پر و پیمانی از مهمانان نوروزی داشته ایم.ما می توانیم با چند ترفند خوشمزه امسال هم از ایام عیدمان لذت ببریم.




مصرف بی رویه خوراکی های پر کالری

متخصصین توصیه می کنند که اگر کنترل کلی بر مصرف مواد غذایی در دید و بازدیدها و ایام نوروز داشته باشیم، می توانیم میزان کالری و انرژی دریافتی را نیز تنظیم کنیم، تا تغذیه بی رویه و ناصحیح در این روزها مشکل آفرین نشود.

البته فراموش نکنیم ما که نمی توانیم استفاده همه نوع شیرینی و آجیل که حجم بالایی دارند را ممنوع کنیم ولی باید به همان اندازه که از شیرینی ها و آجیل ها استفاده می کنیم، فعالیت و تحرک بدنی بیشتری داشته باشیم.

ظرف میوه را دست کم نگیرید

ترکیب میوه های رنگارنگ علاوه بر اینکه زیبایی خاصی به میز شما می بخشند بهترین و سالم ترین ظرف خوراکی برای پذیرایی به حساب می آیند.شما می توانید به جای آجیل یا شیرینی های حاضری از یک ظرف میوه رنگارنگ،یک ظرف شیرینی خانگی،یک ظرف شکلات دست ساز و ترکیب خشکباری که ما به شما پیشنهاد میکنیم خود را برای مهمان نوازی آماده کنید.

شکلات دست ساز



طرز تهیه پولکی کنجدی

مواد لازم :
شکر 1لیوان
کنجد بو داده شده 2قاشق غذا خوری
هل(اگه دوست دارین یه کم)

طرز تهیه :
ماهیتابه تفلون رو می زارین کاملا داغ بشه بعد.شکرها رو میریزیم و بهم نمی زنیم تا کاملا به اصطلاح آب بشه و بعد تند تند بهم می زنیم البته زیر شعله رو کم کنید که نسوزه .وقتی همه شکر ها آب شدن و یه مایع صاف به دست اومد کنجد هار و میریزیم و زیر تابه رو خاموش می کنیم و بعد به هر شکل که دوست داشتیم می ریزیم تو یه سینی استیل و می زاریم کامل خنک بشه.
کسایی که با قاشق و تابه اون که مواد بهش چسبیده و جدا نمیشه مشکل دارن یه مقدار اب بریزن تو تابه و قاشق و بزارن رو گاز تا یکم بجوشه براحتی تمیز میشه.

با شیرینی های خانگی مهمان داری کنید

اما حالا که قرار شد تنقلات پذیرایی عید امسال را با کمی تغییرات و ارزان تر تهیه کنیم بد نیست که آموزش چند نوع شیرینی ساده،خوشمزه و به صرفه را هم در برنامه داشته باشیم تا به این ترتیب شیرینی عیدمان را هم خودمان پخته باشیم.

نان برنجی



مواد لازم برای ۴ نفر:

• آرد برنج ۵۰۰ گرم
• پودر شکر ۲۰۰ گرم
• روغن ۲۵۰ گرم
• گلاب ۱٫۲ پیمانه
• تخم مرغ کوچک ۲ عدد

طرز تهیه :

شکر و روغن و زرده های تخم مرغ را با هم خوب مخلوط می کنیم تا زمانیکه یکدست شوند. سفیده های آنرا جدا در ظرفی می زنیم تا سفت شوند. سپس گلا ب و آرد و سفیده های زده شده را هم به مایه اضافه می کنیم و خوب بهم می زنیم . این مایه را در ظرفی پلاستیکی می ریزیم وبرای ۲۴ ساعت در یخچا ل قرار می دهیم .

 سپس خمیر را در یک ظرف مسطح نچسب به قطر نیم سانتی متر پهن می کنیم و با چاقوی شیرینی پزی آنرا به تکه های کوچک می بریم و می گذاریم در فر با دمای ۳۰۰ درجه فارنهایت برای ۵ تا ۲۰ دقیقه بپزد . رنگ آن نباید زیاد تغییر کند.

قطاب



مواد لازم برای تهیه خمیر :

• ماست چکیده ۱٫۲ پیمانه
• روغن مایع ۱٫۲ پیمانه
• آردسفید ۲٫۵ پیمانه
• پودرخمیرترش ۱٫۲ قاشق چایخوری
مواد لازم برای ۴ نفر:

• بادام خام ۱۰۰ گرم
• گلاب ۴ قاشق غذاخوری
• هل ۱ قاشق چایخوری
• شکر۲ قاشق غذاخوری
• پودرقند به میزان لازم برای غلطاندن قطاب
• پودرپسته برای تزئین
• روغن مایع برای سرخ کردن

طرز تهیه :

ابتدا خمیرآرد را الک کرده همراه ماست چکیده و روغن مایع ترکیب می کنیم و با دست شروع به هم زدن می کنیم و به تدریج آرد را اضافه می کنیم و خمیرترش را با مقداری آب گرم مخلوط می کنیم و میگذاریم ۵ دقیقه بماند و بعد به مواد اضافه می کنیم و سپس ورز می دهیم به طوریکه خمیر به دست نچسبد و همچنین لطیف باشد.

 حدود نیم ساعت خمیر را ورز می دهیم و در نایلون پیچیده و حدود ۲۰ ساعت در یخچال نگهداری می کنیم که خوب به عمل بیاید. خمیر به عمل آمده را برروی صفحه ای می گذاریم و کمی آرد می پاشیم و بعد با وردنه خمیر را صاف می کنیم .

 سپس با دهانه استکان قالب می زنیم مواد داخل قطاب را آماده می کنیم که ابتدا پوست مغزبادام را گرفته و بعد آسیاب می کنیم و گلاب و پودرهل را اضافه می کنیم که بصورت خمیر در می آید .

 و با یک قاشق مرباخوری از مواد به داخل خمیر می ریزیم و با دست دورآن را می پیچیم (به صورت کروی) سپس در روغن مایع فراوان سرخ می کنیم و در توری گذاشته و بعد از خنک شدن در پودرقند می غلطانیم و بعد با پودرپسته تزئین می کنیم.

شیرینی نخودچی



مواد لازم برای ۴ نفر:

• آرد نخود چی خیلی نرم ۵۰۰ گرم
• پودر شکر ۲۵۰ گرم
• روغن ۳۰۰ گرم

طرز تهیه :

خاکه قند و روغن را مخلوط می کنیم و میزنیم تا مایه کاﻤﻸ نرم و لطیف شود. آرد را در مایه میریزیم و خوب مالش می دهیم تا خمیر نرم شود و چسبندگی پیدا کند بطوریکه اگر با دست گلوله ای درست کنیم آن گلوله باز نشود . بهتر است خمیر را در یک کیسه نایلون چند ساعت بگذاریم بماند و در صورت امکان اگر خمیر یکی دو روز بماند شیرینی بهتر و راحتتر تهیه می شود .

خمیر را روی میز بقطر یک سانتی متر باز می کنیم و با قالبهای کوچک مخصوص نان نخود چی قالب می زنیم و نانهای قالب زده را در سینی می چینیم و در فر با حرارت ۳۰۰ درجه بمدت ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت می پزیم نانها باید کمی طلایی شوند ولی رنگ آنها نباید زیادی برگردد ممکن است گلوله های کوچکی باندازه یک فندق از خمیر را در دست گرد کنیم و با دندانه ریز شانه روی آنرا تزیین کنیم و نصف خلا ل پسته وسط آن فرو نماییم .


آجیل متفاوت

همیشه تصور می کردیم آجیل عید باید پر از پسته و بادام و فندوق و خلاصه انواع و اقسام مغزهای خوشمزه و چشم نوازی باشد که برای پذیرایی مناسب و آبرومند باشد. اما گاهی شرایط جوری سخت می شود که شاید تهیه یک کیلو از آن آجیلی که هر سال میخریدیم ممکن نباشد.

هیچ اشکالی ندارد ،میتوانیم به جای ظرف پر از پسته و بادام ابتکاری به خرج دهیم و تنقلات دیگری که هم از نظر ارزش غذایی و هم خوشمزه گی دست کمی از آجیل را ندارند برای پذیرایی آماده کنیم.

*میوه‌های خشك خانگی مثل برگه هلو، زردآلو، سیب خشك شده، نخودچی و كشمش كه یك تركیب پرپروتئین است.



*كشمش تمامی خواص انگور را دارد با این تفاوت كه در طول فرآیند خشك شدن، درصد پتاسیم و قند آن افزایش یافته است، از این رو استفاده از كشمش به افرادی كه مبتلا به دیابت هستند، توصیه نمی‌شود.

*خشكباری مانند توت و انجیر را به آجیلتان اضافه كنید، زیرا توت برای افرادی كه در حال كاهش وزن هستند، مناسب است و قند موجود در آن چاق‌كننده نیست. همچنین برای جذب آن، بدن نیاز به ترشح انسولین ندارد، به این دلیل استفاده از توت به افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می‌شود.

انجیر برای زنان در معرض كم‌خونی بسیار توصیه می‌شود، زیرا هر صد گرم انجیر خشك دارای ۲۵۰ میلی گرم كلسیم و ۴ میلی‌گرم آهن است و به این دلیل استفاده از آن برای رفع كمبود آهن و جلوگیری از پوكی استخوان توصیه می‌شود. ضمن این كه ملین بوده و برای سالمندان مفید است.



*آجیل سویا نیز مجموعه‌ای از مواد شفابخش است و سرشار از هورمون بوده و مقدار استروژن طبیعی را در زنان در دوره یائسگی تعدیل می‌كند، ضدسرطان بوده و بخصوص با سرطان پستان مبارزه می‌كند. به همین دلیل است كه در مردان و زنان ژاپنی كه از سویا در رژیم غذایی خود زیاد استفاده می‌كنند، تعداد مبتلایان به سرطان پروستات و پستان كمتر دیده می‌شود.




سویا از منابع غنی مواد مهاركننده پروتئاز بوده كه ضدسرطان و ضدویروس‌است. در مردان نیز به نظر می‌رسد خوردن دانه‌های سویا و فرآورده‌های غذایی آن اثر منفی هورمون مردانه تستسترون را كاهش می‌دهد.فیبر فراوان موجود در سویا باعث سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش و جلوگیری از یبوست می‌شود.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار