ميرتاج‌الديني: اولين وظيفه رئيس‌جمهور پاسداري از قانون اساسي است

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي با بيان اينكه وظيفه رئيس‌جمهور اجرا و پاسداري از قانون اساسي و صيانت از حقوق مردم در قانون اساسي است، هيچ معيار و محكي براي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي نظام بالاتر از قانون اساسي نيست و اين كار بايد عمومي شده و استمرار داشته باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه اطلاع‌‌رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني در مراسم تقدير از دست‌اندركاران برگزاري اولين نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي با افتخارآميز و غرورانگيز توصيف‌كردن دستاوردهاي ارائه شده در اين نمايشگاه گفت: داده‌هاي مربوط به دستاوردهاي نظام اسلامي که در اين نمايشگاه ارائه شد، نشان داد كه مي‌توانيم كارنامه‌اي قابل قبول در راستاي پياده‌سازي اهداف عاليه قانون اساسي و نظام جمهوري اسلامي در 34 سال سپري شده از عمر اين نظام بويژه در 8 سال گذشته ارائه دهيم.

وي با اشاره به اينكه زمان براي تمهيد مقدمات كافي در برگزاري اين نمايشگاه كم بود و حوزه ارائه دستاوردها نيز محدود به قوه مجريه بود، افزود: اميدوارم بزودي قواي ديگر نيز عملكرد خود در راستاي اجراي قانون اساسي را به مردم ارائه دهند.

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي با بيان اينكه قوه مجريه در زمينه ارائه گزارش عملكرد خود در زمينه اجراي قانون اساسي پيشگام شده و پرچم اين حركت مبارك را برافراشته است، اظهار داشت: دستگاه‌هاي نظام بايد ارائه گزارش عملكرد خود در اجراي قانون اساسي را يك وظيفه ملي محسوب كرده و همه‌ساله و همواره عملكرد خود را بر اساس قانون اساسي بعنوان يك معيار و ميزان ثابت، صريح و روشن به مردم ارائه كنند.

ميرتاج‌الديني اضافه كرد: هيچ معيار و محكي براي ارزيابي عملكرد دستگاه‌هاي نظام بالاتر از قانون اساسي نيست و اين كار بايد عمومي شده و استمرار داشته باشد و تلاش شود تا به يكي از مطالبات مردمي تبديل شود.

وي در ادامه سخنان خود اولين وظيفه رئيس‌جمهور را اجرا و پاسداري از قانون اساسي و صيانت از حقوقي كه قانون اساسي براي مردم شناخته است، دانست و تصريح كرد: همه كارگزاران نظام بايد در اين راستا خود را پاسخگو بدانند.

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي خاطرنشان كرد: ايجاد معاونت اجراي قانون اساسي اگر چه دير هنگام صورت گرفت اما حداقل كاري بود كه بايد براي ايفاي اين وظيفه رياست جمهوري انجام مي‌شد.

ميرتاج‌الديني با اشاره به اظهارات برخي افراد براي ايجاد ترديد درباره ضرورت و جايگاه معاونت اجراي قانون اساسي زير نظر رئيس‌جمهور گفت: شوراي نگهبان در تفسير جديد خود از اصل 113 قانون اساسي اگر چه نسبت به چنين معاونتي اظهار نظر نكرده اما آن را نفي نيز نكرده است، اما برخي فراتر از نظر شوراي نگهبان اظهار نظر و اساساً موضوع را كاملا سياسي كرده و مطالبي براي زير سوال بردن معاونت اجراي قانون اساسي و هيئت نظارت بر ا جراي قانون اساسي مطرح كرده‌اند.

وي با بيان اينكه عده‌اي مباحث را بگونه‌اي مطرح كرده‌اند كه حرف زدن از قانون اساسي و دفاع از آن كاملاً سياسي تفسير شود، ادامه داد: اين افراد فضا را بگونه‌اي پيش برده‌اند كه هر كس وارد عرصه دفاع از قانون اساسي شود، انگار كار اشتباهي كرده است. بالاترين مدافعان قانون اساسي و اصلي‌ترين حاميان آن در طول تاريخ انقلاب اسلامي، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبري بوده‌اند و هر كس بخواهد در خط رهبري باشد بايد همين گونه عمل كند؛ اما برخي رسانه‌ها آنچنان فضاي سنگيني درست كرده‌اند كه نشود اين حرف حق را بيان كرد.

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي با اشاره به اصل 113 قانون اساسي اظهار داشت: اين اصل به 3 حكم و 2 وظيفه براي رئيس‌جمهور تصريح دارد؛ حكم اول اينكه رئيس‌جمهور پس از مقام معظم رهبري عالي ترين مقام رسمي كشور است و حكم دوم رئيس‌جمهور را مسئول اجراي قانون اساسي معرفي مي‌كند و بنا به حكم سوم رئيس‌جمهور رئيس هيئت دولت است.

ميرتاج‌الديني تصريح كرد: بر اين اساس اجراي قانون اساسي پيش از رياست هيئت دولت مطرح شده و اين يعني اين مسئوليت امري جدا از رياست دولت بوده و اجراي قانون اساسي بالاتر از رياست دولت شمرده شده است.

وي تاكيد كرد: اگر هر اصلي از قانون اساسي اجرا نشود بايد از رئيس‌جمهور سوال شود كه چرا اين اصل اجرا نشده و همه آحاد مردم مي توانند اين سوال را از رئيس‌جمهور مطرح كنند.

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي با بيان اينكه رئيس‌جمهور براي اجراي قسمت دوم وظايف خود بعنوان رئيس هيئت دولت 18 وزير و چندين معاون دارد، خاطرنشان كرد: آيا رئيس‌جمهور براي اجراي مسئوليت اول خود يعني اجراي قانون اساسي نمي‌تواند يك معاون داشته باشد.

ميرتاج‌الديني گفت: بنظرم در دولت‌هاي آينده و براي روساي جمهور آينده هم اگر بخواهند به اجراي قانون اساسي اهتمام داشته باشند و اين وظيفه اصلي خود را دست كم نگرفته و آن را محكم و با قوت اجرا كنند، بايد ترتيبي اتخاذ شود تا اين مسئوليت اول رئيس‌جمهور يك متولي داشته باشد. البته مهم نيست كه شكل آن لزوماً معاونت اجرا يا هيئت نظارت باشد؛ اما به هر حال بايد يك مجموعه‌اي براي كمك به رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي وجود داشته باشد و اين حداقل كاري است كه از رئيس‌جمهور براي اجراي قانون اساسي انتظار مي‌رود.

وي تاكيد كرد: نگاه بنده به اين مساله نه از موضع معاون اجراي قانون اساسي رئيس‌جمهور بلكه كلان و فارغ از مسائل سياسي است؛ چرا كه معتقدم هر قدر اجراي اين مسئوليت با قوت بيشتر پيش برود به نفع نظام و مردم خواهد بود.

معاون رئيس‌جمهور در اجراي قانون اساسي در ادامه سخنان خود بازخواني اهداف متعالي جمهوري اسلامي در چارچوب قانون اساسي، ترويج گفتمان قانون اساسي در جامعه، ايجاد تحرك در لايه‌هاي مديريتي در توجه به اصول قانون اساسي و پايش و ارزيابي مستمر عملكرد دستگاه‌ها متناسب با وظايف آنها در قانون اساسي را از جمله اهداف برگزاري اولين نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي عنوان كرد.

ميرتاج‌الديني با انتقاد از عملكرد رسانه‌ها در پوشش اخبار اين نمايشگاه اظهار داشت: متاسفانه خبرگزاري‌ها و روزنامه‌ها به سادگي از كنار اين نمايشگاه عبور كردند و حتي رسانه‌هاي به اصطلاح اصلاح طلب كه بيشترين داعيه دغدغه‌مندي براي اجراي اصول قانون اساسي را داشتند، نسبت به اين نمايشگاه بي‌توجه بودند كه اين نشان‌دهنده سياسي‌بودن ادعاهاي آنها است.

در پايان اين مراسم از نمايندگان دستگاه‌هاي اجرايي و دست‌اندركاران برگزاري اولين نمايشگاه دستاوردهاي نظام اسلامي در پرتو قانون اساسي با اهداء لوح تقدير شد.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار