لاریجانی در همایش دفاع ملی، دفاع همه جانبه:

جمهوري اسلامي ايران الهام بخش كشورهاي منطقه است/ گسترش موج دموکراسی خواهي در كشورهاي اسلامي

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی از عناصر مهم راهبرد الهام‌بخشی انقلاب اسلامي نیروهای مقاومت هستند و باید قرص و محکم گفت از نیروهای مقاومت دفاع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران، "علی لاریجانی" صبح امروز در همایش سراسری دفاع ملی و دفاع همه‌جانبه با بیان اینکه جریان جهانی در حال دور شدن از تک‌قطبی بودن است، اظهارداشت:‌ جمهوری اسلامی ایران از دیکتاتوری بین‌المللی جلوگیری کرد و این مسئله را در کشورهایی مانند لبنان، فلسطین و سوریه می‌توان مشاهده کرد.

**افزايش دموكراسي خواهي در كشورهاي اسلامي


رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود:‌ قدرت‌های منطقه‌ای در حال ظهور هستند و دموکراسی‌خواهی در کشورهای اسلامی در حال افزایش است.

وي تصریح کرد: قدرت‌های اسلامی متعادل در منطقه افزایش پيدا مي‌كند و تنها راه حل رفع مشكلات سوريه افزايش دموکراسی است نه با زور و تفنگ بلکه با گفتگو و راه‌حل‌های دیپلماتیک.

لاريجاني با بیان اینکه غرب و قدرت‌های استکباری در حال توطئه‌سازی برای سرگرم کردن مردم جهان و دور کردن اذهان آنها از واقعیت شکست خود هستند، افزود: مسئله هسته‌ای ایران، مسئله سوریه و اختلاف‌انگیزی‌ها بین اقوام و مذاهب از جمله این اقدامات است.

رئیس مجلس متذکر شد:‌ اصرار آمریکا برای مذاکره با ایران در شرایط کنونی برای لطمه زدن به تصویر ضداستبدادی و ضداستکباری ایران در بین جهانیان به ویژه کشورهای الگو گرفته از انقلاب اسلامی و جنبش‌های بیداری اسلامی است.

**دفاع در همه كشورهاي جهان يكسان نيست

 لاریجانی اظهار داشت: برخی از گرایش‌ها ممکن است فکر کنند ما نگاه افراطی به دفاع داریم و نوعی راهبرد از جنس همراهی با راهبردهای بین‌المللی برای پرهیز از هزینه بیشتر را مصرف کنند اما دفاع همه جانبه امری معقول برای همه کشورها مطرح بوده است.  
 
وی افزود: در تهاجم نظامی اولا دشمن از همه ابزارها و امکانات استفاده می‌کند اما چون استخدام این ابزارها نیاز به برنامه‌ریزی از قبل دارد و باید به این نکته توجه کرد که در هر زمانی نمی‌توان از آن بهره جست، ثانیا در شرایط جهانی امروز تفاوت فرهنگی و اجتماعی بین ملت‌ها ایجاب کرده که دیگران از این زمینه برای فشار به کشورهای دیگر بهره گیرند.  
 
لاریجانی تصریح کرد: چامسکی نظریه‌پردازی است که در این زمینه خوب گفته که قدرت‌های ملی امکان کنترل رفتارهای شرکت‌های چندملیتی را ندارند که این به دلیل به‌هم ریختگی فضای اقتصادی جهان است لذا ابزاری در دست قدرت‌های جهانی بوده و نشان می‌دهد که موضوع دفاع در مقابل این تهاجم لازم است.  
 
رئیس مجلس با اشاره به اینکه دفاع در همه کشورهای جهان یکسان نیست، گفت: به جهات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی همگرایی‌ها و واگرایی‌هایی در این زمینه وجود داشته لذا میزان سرمایه‌گذاری کشورها در این زمینه متفاوت است و کشورهایی که تفاوت‌های اقتصادی، فرهنگی و ارزشی با پارادایم مسلط قدرت‌ها دارند به این مبنای متفاوت باید توجه داشته باشند.  
 
وی افزود: مبنای این پارادایم نوعی انسان‌گرایی و اومانیسم بوده و با ریشه‌های سنت اسلامی و خداگرایی ما تفاوت‌های مهمی دارد لذا دو فلسفه و مکتب مهم اجتماعی و فرهنگی متفاوت شکل گرفته است زیرا پایه مکتب آنها بر مبنای انسان‌مداری است در حالی که در مکتب ما انسان وابسته به خداوند است.  
 
لاریجانی اظهار داشت: به میزان همگرایی و واگرایی با این کشورها قبض و بسطی در حوزه و مولفه‌های دفاع ملی وجود دارد و این دفاع همه‌جانبه باید چند هدف را دنبال کند؛ اول بازدارندگی حریف یعنی آمادگی‌های‌مان را نشان دهیم تا حریف دست به تحرک نزند و دوم در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی و رفتارهای سیاسی باید موضوع تهاجم را امری سیال بدانیم لذا همواره احساس این است که این تهاجمات وجود دارد و باید نوعی واکسینه‌سازی در مقابل عملیات دشمن که آنرا از لحاظ زمانی و مکانی محدود کند شکل گیرد. 

** جريان جهاني مديريت تك قطبي را پس زده است


رئیس مجلس تصریح کرد: هدف سوم پرهزینه کردن عملیات دشمن است تا احساس کند در هر گامی با هزینه‌های بیشتری روبرو می‌شود و هدف چهارم این که با طرح این موضوعات در دفاع همه‌جانبه تحلیل و فهم مشترکی از شرایط و آرایش سیاسی صحنه‌های بین‌المللی وجود دارد یا اینکه با آن تحلیل‌ها متفاوت است لذا داشتن تحلیل واقع‌بینانه از شرایط سیاسی بین‌المللی و فرهنگی و قصد و غرضی که نسبت به کشورهای ما دارند با افق تخمینی قرار می‌گیرد تا خود را برای دفاع  آماده کند.  
 
وی با بیان اینکه باید حداقل‌هایی را در این زمینه ملاک قرار دهیم گفت: اگر تضمین قابل قبولی در صحنه‌های بین‌المللی داشته باشیم باید چند مولفه را در نظر بگیریم، اول اینکه جریان جهانی از مدیریت تک قطبی جهانی در حال دور شدن است و با یک دهه قبل تفاوت جدی دارد؛ در آن موقع می‌گفتند که باید قدرت سیاسی و فرهنگی دنیا را بشناسیم و حتی در دوره بوش برخی از نخبگان و حتی متخصصین گفتند که باید ارزش‌های مسلط آمریکایی را بپذیریم و تئوری پایان جهان را مطرح کردند.  
 
لاریجانی افزود: در اشغال عراق شاهد بودیم کشورهایی مانند روسیه، فرانسه و آلمان علی‌رغم سروصداهای اولیه خود عملا این قضیه را پذیرفتند و گاهی روس‌ها در مذاکرات می‌گفتند که آمریکایی‌ها قدرت مسلط هستند اما شرایط امروز متفاوت است.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: در گذر از این وضعیت و جلوگیری از دیکتاتوری‌های بین‌المللی، جمهوری اسلامی استراتژی دقیق و هوشمندانه‌ای داشت‌ و آمریکایی‌ها به طور ملموس از  افغانستان، عراق، لبنان و غزه این موضوع را دیدند و فعلا شرایط طوری است که نخبگان بین‌المللی قبول دارند در صحنه بین‌المللی شاهد چند قطب قدرتمند هستیم، هر چند هنوز قدرت کافی پیدا نکرده‌اند اما ظهور یافته و در حال تثبیت هستند لذا با دنیای چندقطبی مواجه هستیم. 

لاریجانی اظهار داشت: قدرت رسانه‌ای و اقتصادی در صحنه بین‌المللی افزایش می‌یابد و در شرایط دنیای امروز جلوه‌های بیشتری بر تهاجم و دفاع یافته است. همچنین قدرت‌های تاثیرگذار منطقه‌ای مهم شده‌اند، در آسیا کشورهایی که قبلا قدرت منطقه نبودند امروز از ظرفیت‌های خوبی برای قدرت منطقه‌ای شدن برخوردارند و مثل سابق نیست که جزء اقمار قطب‌ها شوند و در افق بلندمدت از خود استقلال نشان می‌دهند. 

** بيداري اسلامي در ميان جوانان رشد فزاينده‌اي دارد
 
رئیس مجلس تصریح کرد: به دلیل خصوصیات عصری به خصوص در جوانان شاهد بیداری اسلامی هستیم که به طرز رشدیابنده‌ای جلو می‌رود و نشانه حضور فعال مردم در صحنه‌های سیاسی است.
 
وی گفت: برژینسکی در کتاب خود می‌گوید ما هیچ زمانی شاهد این مقدار جمعیت فعال سیاسی در منطقه خاورمیانه نبوده‌ایم در این منطقه به دلیل استعمارزدگی و استبداد این پدیده وجود نداشت اما امروز شاهد نوعی بیداری و حضور فعال ملت‌ها در سرنوشت خود هستیم یعنی دموکراسی‌خواهی در حوزه کشورهای اسلامی افزایش یافته و زمان به حکومت‌های دموکراتیک فرصت نخواهد داد.  
 
لاریجانی اظهار داشت: گرایش اسلامی در منطقه رشد پیدا کرده است و با وجود اینکه طوفان‌های انقلاب گاهی اختلاف‌هایی را به وجود می‌آورند اما این مسیر به پیش می‌رود و رفتارهای تندروانه به رفتارهای معقول و سنجیده اسلامی و اعتدالی تبدیل می‌شود.  
 
رئیس مجلس تصریح کرد: پروژه‌های سرگرم‌سازی منطقه و درگیر کردن آن با مسائل فرعی موضوعی است که دشمن از آن استفاده می‌کند و گاهی مسائل نظامی و گاهی مسائل دینی و اختلافات قومی را ایجاد می‌کند.  
 
وی گفت:‌ مثلا در مسئله سوریه در شرایط فعلی غربی‌ها می‌خواهند صحنه را به هم ریخته و برخی کشورهای منطقه نیز به عنوان پادو و دلال سیاسی در این زمینه فعال شده‌اند؛ آیا آنها واقعا به دنبال دموکراسی در سوریه هستند؟! درست است که برخی شرایط باید در کشور اصلاح شود اما به دلیل اینکه تمرکز بیداری اسلامی به سوی فلسطین می‌رود دشمنان به دنبال این هستند که ذهن‌ها را به سمت دیگری ببرند.  
 
لاریجانی افزود: در مسائل سوریه که کشورهایی که در انقلاب‌های بیداری اسلامی همکاری داشته‌اند در کنار آمریکا قرار گرفته‌اند لذا یک توان اسلامی را دچار فرسایش کرده یا اختلافات قومی و مذهبی ایجاد می‌کنند.
 
رئیس مجلس اظهار داشت: در موضوع هسته‌ای ایران نیز به قول خودشان برای رفع دغدغه‌ها حرکت می‌کنند اما مذاکرات‌شان برای محدودسازی و چالش و سرگرم کردن کشورها است.  
 
وی تصریح کرد: چالش و قدرتی که در حرکت کشورهای اسلامی به سوی دموکراسی وجود دارد وضعی را به وجود آورده که موجب نزول قدرت رژیم صهیونیستی شده که در این قضیه سهم جمهوری اسلامی ایران موثر بوده و حلقه نفوذ رژیم صهیونیستی تنگ تر می‌شود.  
 
لاریجانی گفت: دشمنان به دنبال این هستند که به عادی‌سازی مسیر حضور اسرائیل در منطقه و پیوندهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهای منطقه بپردازند تا انزوای این رژیم را تخفیف دهند.  
 
رئیس مجلس افزود: هر چند تلاش کلی قدرت‌های بزرگ در زمینه تکنولوژی و محدودسازی اقتصاد کشورهای منطقه برای سلطه غیرمسلمانان بر مسلمانان بوده اما به دلیل دموکراتیک شدن صحنه کشورهای اسلامی در کشورهایی که پدیده بیداری اسلامی بوجود آمده همگرایی خاصی را شاهد خواهیم بود.  
 
وی اظهار داشت: اگر تصویری از صحنه بین‌المللی داشته باشیم ارزیابی و تخمین ما از اینکه ایران باید در چه مواردی در دفاع همه‌جانبه تمرکز کند مشخص می‌شود؛ به دلیل استراتژی استقلال واقعی و تئوری نه شرقی و نه غربی در انقلاب اسلامی در وضعیتی نیستیم که هم‌پیمانی واقعی داشته باشیم، ممکن است گاهی اوقات در شرایط تاکتیکی‌ برخی هم‌پیمانی‌ها وجود داشته باشد اما نباید به قدرت‌های نوظهور به طور خوشبینانه نگاه کنیم بلکه باید بر قدرت خود تکیه کرده و از تئوری تعاملات چندجانبه استفاده کنیم.
 
لاریجانی گفت: ویژگی‌ الهام‌بخشی  انقلاب اسلامی و پایداری جمهوری اسلامی به آرمان‌های ضداستکباری علی‌رغم دسیسه‌ها و رفتارهای تفرقه‌انگیز دشمنان به پیش خواهد رفت گاهی در رسانه‌ها می‌گویند که پیمان‌های عربی علیه ایران درست می‌شود که این خوش‌خیالی است و می‌بینید که نگاه آنها نسبت به انقلاب اسلامی تکریم‌آمیز است.

** بسياري از كشورهاي انقلابي موفقيت خود را مديون امام و انقلاب اسلامي مي‌دانند
 

رئیس مجلس اظهار داشت: در دیداری که با برخی از رجال کشورهای انقلاب کرده داشتم آنها انقلاب خود را مدیون امام و انقلاب اسلامی دانستند لذا این ویژگی الهام‌بخشی و پایداری جمهوری اسلامی بر موضع ضداستکباری خود تاثیر بسزایی داشته است.  
 
وی تصریح کرد: گرایش‌های لیبرالی و سکولاری که ادعای نوعی عقلانیت عرفی دارند، دوام زیادی نداشته و در مقابل عنصر الهام‌بخشی پیش‌رونده مقاوم‌ساز انقلاب اسلامی دوامی ندارند به دلیل اینکه اسلام بر استقلال و کرامت انسان تاکید بسیاری دارد.  
 
لاریجانی گفت: برای مسلمانان، جریان‌های سکولار پدیده خوشایندی نیستند زیرا با اسلام سنخیت نداشته و گرایش توده‌ها به نیروهای مسلمان است و در بین روشنفکران جهان اسلام نیز نوعی تلاش برای به دست آوردن هویت اسلامی وجود دارد.  
 
رئیس مجلس افزود: بیش از یک سده جنس ملی‌گرایی و جنس‌های دیگری مانند پان‌عربیسم و پان‌ترکیسم وجود داشته و این چیز جدیدی نیست بلکه آنچه موضوعیت یافته این است که هویت اسلامی خود را بازیابیم لذا در سیاست‌های دولتمردان و نوعی رفتار حکومت نیز استخدام امکانات و سرمایه‌گذاری در این باره مهم است.  

لاریجانی اظهار داشت: شاید اصرار آمریکا به مذاکره در چنین متنی قابل طرح است که خصوصیت الهام‌بخشی پیش‌رونده انقلاب اسلامی که ضداستکباری و اسقتلال‌خواهی بوده این وضعیت را بوجود آورده است لذا به سمت تلاش‌هایی برای کنترل آن می‌روند.
 
رئیس مجلس تصریح کرد: آنها استعداد عملیات نظامی علیه ما را ندارند، مختصر عقلی هم دارند که این کار را نکنند اما باید آمادگی خود را همواره حفظ کنیم و اگر قبول داریم که ویژگی شرایط فعلی این است که آنها به دنبال سد کردن حرکت ملت هستند و قدرت نظامی خود را تقویت کرده و عامل فشار بر ایران باشند لذا توجه به دفاع نظامی در ابعاد مختلف مهم است.

** مردمي بودن دفاع را جدي بگيريم 
 

وی افزود: باید مردمی بودن دفاع را جدی بگیریم، تجربه نشان داده که اگر دفاع مردمی شد موفقیت به دست می‌آید لذا آموزش‌های همگانی و بسیج مردمی لازم است.  
 
لاریجانی گفت: در زمینه تکنولوژی که دشمنان سروصداهایی می‌کنند که چرا ایران موشک‌های میان‌برد و دوربرد تولید می‌کند اما این برای افزایش قدرت نیاز است و عقلانیت در حوزه دفاعی ما وجود دارد، ملت ایران به این تکنولوژی دست یافته و به موقع خود از آن استفاده می‌کند.  
 
وی ادامه داد: دشمنان در بعد اقتصادی نیز به دنبال مقابله با انقلاب اسلامی به دلیل وجهه الهام‌بخشی آن هستند و در تکنولوژی نیز به دنبال نوعی محروم‌سازی بوده‌اند؛ به قول مرحوم سیدجمال اسدآبادی در یکصد سال پیش غربی‌ها با وجود  اینکه می‌گویند دیگر به دنبال جنگ‌های صلیبی نیستیم اما به دنبال قدرت مسلط بر مسلمانان هستند لذا در بعد تکنولوژی در صدد جلوگیری از پیشرفت کشورهایی که به ایران نزدیک بوده، هستند.   

** روحانیت ،‌ پایه قرائت اصیل از دین است

وی با بیان این که این رفتارهای غیراصیل ممکن است ادبیات دینی داشته باشد به سخن دکتر شریعتی مبنی بر مذهب علیه مذهب اشاره کرد و گفت: این حرف درستی است که از لسان و ادبیات دینی علیه دین استفاده می‌شود اما باید هوشیار بود آنچه توسط مارکسیست‌ها یا نگاه متحجرانه دینی ارائه می‌شود، تو خالی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهید مطهری همواره اشاره داشت که اگر می خواهیم قرائت اصیل از دین داشته باشیم باید پایه‌های آن روحانیت باشد و همچنین متناسب با نیازهای زمان تعریف شود.

لاریجانی عرفی‌سازی دینی و ادبیات انسان‌گرایی سطحی را مشکل دیگری دانست و افزود: اگر می‌خواهیم قدرت فرهنگی خود را پیوسته حفظ کنیم باید با متدولوژی دینی و از طریق روحانیت شیعه این کار را انجام دهیم.

رئيس قوه مقننه گفت: دشمن به لاابالی‌گری فرهنگی دامن می‌زند همچنان که این تجربه را در آندلس داشت و توانست توفیق پیدا کند.

وی با انتقاد از ترویج شل دینی در جامعه بیان کرد: گاهی افراد حزب‌اللهی را انسان‌های متعصب خطاب می‌کند در حالی که تعصب در برخی امور درست ایراد ندارد و انسان مسلکی باید تعصب داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که آدم‌های هرهری مسلک دچار مشکل هستند، گفت: جلال آل احمد معتقد بود یکی از مشکلات جریان‌های روز در کشورهای منطقه مانند ایران هرهری مسلکی بودن آنها است در صورتی که اگر در امور متقن تعصب وجود داشته باشد، امر ممدوحی است ولی تعصب در امور بلاوجه مشکل دارد.

لاریجانی ادامه داد: برخی لاابالی‌گری را با شل‌دینی و هرهری مسلکی مساوی می‌کنند و همچنین به دنبال کاهش نقش علما و روحانیت هستند.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب چنین تصوری وجود داشت که باید از علما به صورت ابزاری استفاده کرد و بنی‌صدر نیز در کتاب خود به این نکته اشاره داشت که به دلیل آن که روحانیت نهادمند شده، قدرت تحرک ندارد و باید از او عبور کرد زیرا ساختارمند شده است.

وی با بیان این که از این حرف‌های بی حساب و کتاب زیاد زده می‌شود گفت: گاهی ساختارمندی عامل تحرک و پویایی است و این قدرت به چگونگی ساختار آن بستگی دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امام راحل همواره انذار می‌دادند که مبادا شما را از مراجع و روحانیت جدا کنند؛ مساله لباس نیست بلکه یک واقعیت است و جریان‌هایی که به ایران لطمه زدند همواره به دنبال حذف روحانیت و مرجعیت بودند زیرا این رکن اساسی به عنوان یک قدرت متمرکز دینی، به محل اتکای ملت تبدیل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش دشمن برای تغییر درون حوزه سیاست و دامن زدن به اختلافات سیاسی در داخل تصریح کرد: یک سرمایه بزرگ جمهوری اسلامی این است که ساختار مردم‌سالاری دینی وزینی دارد، ولی دشمن به دنبال از بین بردن وزانت مردم‌سالاری دینی است و می خواهد این تصویر را به هم بریزد.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش روانی در جامعه یادآور شد: جامعه‌ای می‌تواند موفق باشد که دچار یأس نباشد و نیز آرامش روانی داشته باشد و به هم ریختگی در این امر از جمله مسائلی است که دشمن به دلایل مختلف پیگیری می‌کند تا جامعه ما را سرگرم کند .

 **بی‌بی‌سی به دنبال تخريب جايگاه ولايت فقيه است

وی با اشاره به ترفند کاهش محوریت ولایت فقیه در جامعه گفت: رفتارهای بی‌بی‌سی و انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که آنها تقلیل و تخریب جایگاه ولایت فقیه را نشانه‌گیری کرده‌اند.

لاریجانی با بیان این که ولایت فقیه عنصر وحدت‌بخش کشور است افزود: در فراز و فرودهایی که جامعه داشته، ولایت فقیه توانسته کشور را سامان دهد و نیروها را تجمیع کند ولی وقتی آن را تخریب می‌کنند، آراء متعدد می‌شود و کشور دچار اختلاف خواهد شد.

وی با اشاره به رویکرد بی‌بی‌سی مبنی بر این که دیگر کلام رهبری در جامعه ایران خاتمه دهنده نیست، توضیح داد: آنها به دنبال تقلیل این جایگاه هستند و با توجه به این که ولایت فقیه عنصر مهم پایداری کشور ما است، همواره غرب از این شگرد استفاده کرده است.

لاریجانی در ادامه با اشاره به محدودسازی در زمینه های اقتصادی از سوی دشمن گفت: دشمن به دنبال کاهش رشد اقتصادی کشور ماست و البته مدیران استراتژی در داخل باید به این موضوع توجه کند که اگر نرخ رشد کاهش پیدا کرد، بدانیم در این زمینه ضعف داریم و تئوری روشنی در این زمینه دنبال نمی‌شود.

**هرم تخصصی در جامعه وارونه شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی و رونق تولید گفت: باید از خود سوال کنیم که آیا اکنون تولید داخلی رونق دارد؟

وی با بیان این که چنین چیزی در تولید داخلی مشاهده نمی‌شود، دلیل آن را دنبال نشدن تئوری درستی در این زمینه دانست و افزود: اگر به دنبال رشد اقتصادی هستیم باید تولید داخلی رونق داشته باشد و کاهش آن نشان می‌دهد که کشور در مسیر اقتصاد مقاومتی حرکت نمی‌کند و اگر تولید داخلی با سمت‌گیری خودکفایی در محصولات اساسی و رویکرد صادراتی شکل گرفت، مشکلات داخلی حل می‌شود و شاهد رشد اقتصادی و مقابله اقتصادی با ترفند دشمن خواهیم بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ثبات اقتصادی توضیح داد: در شرایط ناپایدار اقتصادی سرمایه‌گذاری رخ نخواهد داد و ثبات در مقررات و تصمیمات خردتر نیاز آن است.

لاریجانی بر ضرورت بالا بردن بهره‌وری و بهبود در شرایط استفاده از انرژی، سرمایه‌گذاری در نفت و گاز به خصوص در میادین مشترک و استفاده از صنایع وابسته ، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های پیشرفته و هایتک، متوازن‌سازی آموزش‌ها در امر اشتغال تاکید کرد.

وی با اشاره به متوازن‌سازی آموزش‌ها در امر اشتغال گفت: هرم تخصصی جامعه وارونه شده است؛ یعنی باید تکنسین در قاعده هرم بیشتر داشته باشیم در حالی که اکنون با تولید تحصیلات بالا در جامعه موجب شده‌ایم که این توازن به هم بخورد و افراد شغل مناسبی پیدا نکنند و در آینده با مشکلات مواجه شویم.

انتهاي پيام/

برچسب ها: لاریجانی ، رئیس ، مجلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار