کرمانشاه/

نوروز درکرمانشاه

نوروز، جشن باستاني ايرانيان در نخستين روز سال است که در سراسر ايران زمين با آداب و رسوم زيبايي هر سال برگزار مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه


در ديار تاريخي کرمانشاهان که گهواره تمدن ايران زمين به شمار مي رود، هر سال جشن نوروز با آداب و رسوم خاص خود برپا مي شود که از آن جمله مي توان به خانه تکاني، آتش افروزي ، چيدن سفره هفت سين ، ديد و بازديد و سيزده به در اشاره کرد که هريک نمادي از جشن هزاران ساله نوروز در تاريخ اين سرزمين است.

عيد نوروز در باور کرمانشاهيان مقدس است زيرا اعتقاد دارند که حضرت علي (ع ) در چنين روزي به امامت رسيد. .
نان برنجي که از شيريني هاي سنتي و سوغات کم نظير کرمانشاه است با عطر و طعم روغن کرمانشاهي، همواره در ميان سفره هاي هفت سين به چشم مي خورد و زيبايي خاصي به سفره هفت سين کرمانشاهي مي بخشد.
شب سال نو معمولا در کرمانشاه سبزي پلو و يا رشته پلو پخت مي شود که برکت و سر سبزي را در سال نو براي خانواده ها به ارمغان بياورد.
دعاي سال نو که خوانده مي شود کرمانشاهيان که با لباسهاي آراسته در کنار سفره هاي هفت سين نشسته اند با روبوسي سال نو را به يکديگر تبريک مي گويند، بزرگان فاميل به کوچکترها عيدي مي دهند و سپس همگي براي ديد و بازديد راهي خانه اقوام و دوستان مي شوند.
در روز عيد نوروز خانواده هايي که به تازگي با هم وصلت کرده اند براي نوعروس هايي که در دوران نامزدي هستند عيدي ويژه اي تدارک مي بينند و در اين روز داماد به همراه پدر و مادرش به خانه عروس رفته و با برگزاري مراسمي به نوعروس عيدي مي دهند.
همچنين در روز نوروز مراسمي با عنوان "نوعيد" در کرمانشاه وجود دارد که در اين روز اقوام و دوستان براي اداي احترام به خانه صاحبان عزا مي روند و براي تازه در گذشته فاتحه مي خوانند.
در گذشته آداب و رسومي از جمله قاشق زني، شال اندازي و يا بوته جمع کردن و روشن کردن آتش بربام خانه ها در کرمانشاه مرسوم بود که امروز اغلب اين مراسم در برخي از روستاها انجام مي شود.
در برخي مناطق روستايي استان کرمانشاه هنوز هم در روزهاي نوروز در پشت بامهاي خود به احترام زرتشت و آئين ايران باستان آتشهاي بسياري را روشن مي کنند و باور دارند آتش مايه پاکي و برکت و نور خداوند است، در شبهاي نوروز شال اندازي تا نيمه هاي شب ادامه دارد و افراد خانواده در شب اول سال پلو مي خورند و براي روز ديگر نگهداري ميکنند، اين کار براي اين است که سال جديد برايشان پربرکت باشد.
در مناطق روستايي هم سفره نوروزي را باشکوه بسيار در کنار نان برنجي، ماست، گندم و تخم مرغ مهيا مي کنند.
مردان با شليک گلوله در ساعت تحويل سال شادماني خود را از آغاز سال جديد ابراز ميکنند.
در روستاها معمولا تخم مرغهايي براي عيدي به افراد خانواده هاي يکديگر مي دهند.
گروهي از مردم نيز دو روز پس از نوروز باستاني به منطقه بابايادگار در 48 کيلومتري شمال شرقي کرند غرب مي روند. مراسمي سنتي و باستاني را در بابايادگار اجرا مي کنند که با نواختن تنبور، ساز باستاني ايران همراه است.
مراسم سيزده به در نيز از ديگر آدابي است که در روز سيزدهم نوروز برگزار مي شود، مردم کرمانشاه در اين روز از خانه بيرون مي زنند چون معتقدند سيزده نحس است و براي فرار از نحسي سيزده بايد از خانه خارج شد و به دامان طبيعت رفت.
کوفته غذايي است که اغلب کرمانشاهيان در روز سيزده به در مي پزند و در طبيعت با صفاي استان به همراه خانواده هاي خود ميل مي کنند.
سبزه هاي نوروزي را در روز سيزده به در مردم با خود مي برند، جوانان دم بخت به اميد باز شدن بخت خود در سال نو سبزه گره مي زنند و سپس سبزه ها را در آب روان مي اندازند تا بلا و ناپاکي را با خود ببرد./س

برچسب ها: کرمانشاه ، نوروز ، در
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.