بازخواني پيام‌هاي نوروزي مقام معظم رهبري/ نوروز 1369

امروزه اقدام ملت در تشكيل جمهوري اسلامي ملتها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ى جهان برانگيخته است

مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال نو در تاريخ 1فروردين 1369 فرمودند: امروز اقدام شما در يازده سال پيش، كه به تشكيل جمهورى اسلامى منتهى شد، ملتها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ى جهان برانگيخته است. امروز شما ملت ايران، نتايج حركت عظيم خود را در سطح جهان مشاهده مى‌كنيد و البته نتايج برتر و بالاتر اين حركت و ادامه‌ى اين راه را، باز هم در زندگى خود و در سطح جهان شاهد خواهيد بود.

به گزارش حوزه سياسي باشگاه خبرنگاران، پيام مقام معظم رهبري به مناسبت حلول سال نو در تاريخ 1فروردين 1369 به شرح زير است:


بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحيم‌

يا مقلّب‌القلوب والابصار، يا مدبّراللّيل والنّهار، يا محوّل‌الحول والاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال‌
عيد سعيد نوروز و تحويل سال جديد هجرى شمسى و نزديك شدن به ايام و ليالى مباركه‌ى ماه رمضان را، به همه‌ى شما برادران و خواهران و آحاد ملت ايران و ايرانيانى كه در نقاط ديگر زندگى مى‌كنند و همچنين به همه‌ى مسلمين عالم، تبريك عرض مى‌كنم.

تحويل هر سال جديد شمسى - كه با نوعى تحول در عالم طبيعت مصادف مى‌باشد - فرصتى است تا انسان به تحول درونى و اصلاح امور روحى و معنوى و فكرى و مادّى خود بپردازد. اين دعاى شريفى كه به ما تعليم داده‌اند، تا در آغاز سال بخوانيم، درس همين تحول است. در اين دعا، از خداى متعال درخواست مى‌كنيم كه در حال و وضعيت روحى و نفسانى ما، تحول و دگرگونى مباركى را ايجاد كند. ايجاد تحول كار خداست؛ اما ما موظفيم كه براى اين تحول در درون و در زندگى خود و در جهان، اقدام و تلاش كنيم و همت بگماريم.

همه‌ى بديها و زشتيها در عالم و در متن زندگى، به بديها و زشتيها در انسانها برمى‌گردد. اگر انسانها خوب باشند، زندگى خوب و شيرين است. اگر هواهاى نفسانى و شيطان درونى بر اعمال انسان حاكم نباشد، امور زندگى با روشى كه مورد رضا و پسند رحمان است، تحقق پيدا خواهد كرد و جريان خواهد يافت. اين انسانها هستند كه متن زندگى و واقعيت جهان و عالم را، تلخ و شيطانى و زشت و همراه با رنج و درد و پريشانى مى‌سازند.

هرجا انسانها خوب شدند، زندگى هم خوب خواهد شد. هرجا انسانها در خود تحولى عميق به وجود آوردند، در زندگى آنها هم تحولى عميق به وجود خواهد آمد. اگر مى‌بينيم كه در اين دنياى بزرگ، زشتى و بى‌عدالتى و تبعيض و فقر و تلخى و نشانه‌ها و خصوصيات شيطانى وجود دارد، بايد رد پاى عامل همه را، در وجود انسانها و شيطان درونى آنها بيابيم.

ما مردم ايران، اين فرصت را پيدا كرديم و خداى متعال اين نعمت بزرگ را به ما داد كه زندگى خويش را تحول بدهيم و خودمان را از اسارت طاغوت و حاكميت شيطان، به حاكميت اللَّه و مديريت دين خدا متحول كنيم. خداى متعال، بنده‌يى از صالحان و برگزيدگان و بهترينها را در ميان ما مأمور كرد و برانگيخت، تا با قدرت الهى و با عزم و اراده‌ى رحمانى، ما را به سمت وادى دين هدايت كند، نيروهاى ما را به كار بگيرد، ملت ما را بيدار نمايد، دشمن را به ما بشناساند و دلهايمان را با هم مهربان كند. ما به مدد الهى و به رهبرى آن مرد صالح و بزرگ و برگزيده، اين راه را طى كرديم و بحمداللَّه توانستيم اسلام را در حد ميسور و معقول و در اين فاصله‌ى زمانى، در جامعه‌ى خودمان حاكميت ببخشيم. اين، نعمت بزرگى است. اين راه تا سرمنزل نهايى هنوز امتداد دارد و ما ملت ايران وظيفه داريم كه اين راه را طى كنيم و اين، جز با اراده‌ى الهى و رحمانى و با تحول درونى و دور ريختن رذايل اخلاقى از نفوس خودمان، امكان‌پذير نيست.

چه‌قدر مناسب و بجاست كه با تحول سال و با ورود در آستانه‌ى ماه مبارك رمضان - كه ماه رحمت و مغفرت الهى است - ما هم از كاستيها و كجيها و زشتيها و بديها در درون و وجود خودمان روبرگردانيم؛ يعنى استغفار كنيم. استغفار و توبه، يعنى برگشتن به خدا، يعنى پشت كردن به بديها، يعنى همين ايجاد تحول. «و ان استغفروا ربّكم ثمّ توبوا اليه يمتّعكم متاعا حسنا الى اجل مسمّى و يؤت كلّ ذى فضل فضله»(1). استغفار و برگشتن به خدا و اصلاح درونى در وجود خود ما، موجب خواهد شد كه خداى متعال فضل و رحمت و بركت و قوّت و عزت خود را بيش از پيش بر ما نازل كند. همه‌ى قشرها، چه امثال من و كسانى كه مسؤوليتى دارند - كه ما بيش از ديگران بايد به خودمان برگرديم و در خود تجديدنظر كنيم و حاكميت هوى‌ و هوس را در وجود خويش از بين ببريم - و چه آحاد مردم، به اين برگشت و اصلاح نياز دارند.

آن كسانى كه بايد براى خدا و انقلاب كارى مى‌كردند و نكردند، آن كسانى كه در جهت مخالف راه خدا و راه انقلاب كارى انجام دادند كه بايد انجام نمى‌دادند، بايد آنچه را كه گذشته است، اصلاح كنند و از آنچه كه صادر شده، استغفار نمايند. حتّى كسانى كه در مقابل انقلاب قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه اقليت كوچكى هستند، اما آنها هم بندگان خدايند؛ چنانچه هنوز در آنها مايه و بقيه‌يى از وجدان الهى و انسانى باقى است - كه ان‌شاءاللَّه باقى است - در رفتار خود تجديدنظر كنند و راه خدا و اين نظام الهى و قرآنى را با همه‌ى وجود تقويت نمايند.

امروز بركات حركت شما ملت ايران، در دنيا خود را آشكار مى‌كند. امروز اقدام شما در يازده سال پيش، كه به تشكيل جمهورى اسلامى منتهى شد، ملتها را بيدار كرده و موج اسلام و معنويت را در همه‌ى جهان برانگيخته است. امروز شما ملت ايران، نتايج حركت عظيم خود را در سطح جهان مشاهده مى‌كنيد و البته نتايج برتر و بالاتر اين حركت و ادامه‌ى اين راه را، باز هم در زندگى خود و در سطح جهان شاهد خواهيد بود.

ما امسال عيد نوروز را در حالى برگزار مى‌كنيم كه خداى متعال با فقدان بزرگ رهبر عظيم‌الشأنمان، امتحان سختى از ما كرد و دوران سختى را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگى بود. اميدواريم كه خداى متعال، روح آن بزرگمرد را با ارواح مقدسه‌ى انبيا و اوليا محشور كند و او را از ما راضى نمايد و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. اميدواريم كه خداوند، نظر لطف و محبت خود را كه در طول اين يازده سال همواره بر اين ملت و بر اين نظام داشته است، باز هم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانيم به كمك خدا و با حركت در راه او و با استغفار و توبه‌ى الى‌اللَّه، متاع حَسَن و قدرت و قوّت و عزت الهى را براى خودمان و براى اين ملت بزرگ و فداكار تأمين كنيم.

در پايان، لازم مى‌دانم كه بار ديگر تبريك صميمانه‌ى خودم را به همه‌ى ملت عزيزمان، مخصوصاً به رزمندگان گرانقدر - كه مرزبانان كشور و ملت ما هستند و حفظ و حراست از عظمت و استقلال ما را برعهده دارند - و همچنين به خانواده‌هاى معظّم شهدا و جانبازان و اسراى عزيزمان عرض بكنم و فضل و رحمت ويژه‌ى الهى را براى آنها طلب نمايم.
والسّلام عليكم و رحمةاللَّه و بركاته

انتهاي پيام/
برچسب ها: نوروزی ، حلول ، سال ، نو ، پیام ، رهبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار