اخلاق انتخاباتي در بيانات مقام معظم رهبري/5

در انتخابات همه با كرامت رفتار كنند؛ چه آنهائى كه نامزد مي‌شوند و چه آنهائى كه طرفدار هستند

در این ایام منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.

 به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران؛ هر روز که به زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري نزديکتر مي‌شويم با بالا گرفتن تحرکات انتخاباتي نامزد‌ها، شاهد هستيم، در پاره‌اي از موارد خصوصا طرفداران نامزد‌ها مطالبي را مطرح می‌کنند و فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که گاهي موجب تنش در جو سياسي کشور مي‌شود و بعضا فضاي سياسي را ملتهب و چالش‌هاي ناخواسته‌اي را دامن مي‌زنند که برازنده نظام سياسي کشور ما و شخص گوينده و يا نامزد مورد نظر وي نیست.

در این ایام رعایت اصول و ارزش‌ها دینی و اخلاقی در عرصه سیاسی کشور از سوی کسانی که در عرصه انتخابات فعال هستند، به ویژه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، بیش از همیشه انتظار می‌رود.

با نزدیک شدن به ایام منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری باشگاه خبرنگاران به بازخواني رهنمودهاي مقام معظم رهبري درباره اخلاق سیاسی، چگونگي انجام تبليغات، مناظرات و فعاليت‌هاي انتخاباتي پرداخته است که ضرورت دارد کانديداهاي انتخابات رياست‌جمهوري اين بيانات را که به منزله منشور اخلاقي انتخابات است سرلوحه اعمال و برنامه‌هاي خود قرار دهند.


*** هيچ چيزى از قانون بالاتر و عزيزتر نيست

حضرت آیت الله خامنه‌ای 19 دی ماه 1390 درباره اهمیت قانون‌پذیری می‌فرمایند: بايد مراقبت كنند. هيچ چيزى از قانون بالاتر و عزيزتر نيست. در دنيا معروف است، مي‌گويند قانون بد هم از بى‌قانونى بهتر است. بعيد نيست آدم اين را قبول داشته باشد؛ چون بى‌قانونى، هرج و مرج است؛ قانون بد لااقل يك ضابطه‌اى است؛ خب، انسان اصلاحش مي‌كند. خوشبختانه قوانين انتخاباتى ما قوانين خوبى است؛ ممكن است بعدها كاملتر و بهتر هم بشود.


***به شعار قانونگرایی تمسک کنید

رهبر معظم انقلاب دوم شهریور ماه 1376 تاکید می‌کنند: مسأله «قانونگرايى»؛‌ تا لحظه آخر، به اين شعار تمسّك كنيد و بدانيد كه قانونگرايى كار سختى هم هست؛ اما با وجود سختي‌هايش، در كوتاه مدّت و بلند مدّت، فوايدش از بى قانونى بهتر است.

البته اين حرف هم - همان طور كه عرض كردم - حرفى آسان است كه در مقام عمل دشواري‌هايى دارد. بعضى قانون را طورى عمل مى كنند كه اصحاب سبت عمل كردند!


***محيط جامعه‌ اسلامى بايد مثل يك مدرسه، محيط تعليم و تعلم باشد

ایشان 11 آذر ماه 1383 می‌فرمایند: هويت حقيقى جامعه، هويت اخلاقى آنهاست؛ يعنى در واقع سازه ى اصلى براى يك اجتماع، شاكله  اخلاقى آن جامعه است و همه چيز بر محور آن شكل مى گيرد. ما بايد به اخلاق خيلى اهميت بدهيم.

معظم له همچنین تاکید می‌کنند: محيط جامعه‌ى اسلامى بايد مثل يك مدرسه، محيط تعليم و تعلم باشد(9 اردیبهشت 1271)


***مایه آبروی اسلام باشیم

حضرت آیت الله خامنه‌ای 30 مرداد 1370 درباره الگو بودن جمهوری اسلامی برای سایر ملت‌ها عنوان می‌کنند: ما امروز به عنوان پاسداران و پرچمداران اسلام در دنيا معرفى شده‌ايم. ملت ما به عنوان كسانى كه به نام قرآن و به نام اسلام حركت كرده‌اند، در دنيا شناخته شده‌اند. بايد زندگى اين ملت، وضع معنوى و مادّى اين ملت، مايه‌ى آبروى اسلام بشود. دنيا بايد نگاه كند كه اسلام زندگى يك ملت را چه‌طور اداره مى‌كند؛ اسلام را از اين طريق بشناسد.


*** اگر شما توانستيد از اين گردنه عبور كنيد براى ملت‌هاى ديگر تجربه خواهد شد

رهبر معظم انقلاب همچنین 25 خرداد 1374 تصریح می‌کنند: اين نظام، نظام الهى است. ملت مؤمن ما، ملتى است كهن؛ اما جوان. امروز جوان، چهره‌ى اصلى اين ملت را تشكيل مى‌دهد. اين ملت جوان و پُرشور ايستاده است تا راه سعادتى را كه شروع كرده است به پايان ببرد و براى ملت‌هاى ديگر سرمشق باشد. اگر شما توانستيد از اين گردنه عبور كنيد كه بيشتر از نصف آن را تا به حال عبور كرده‌ايد براى ملت‌هاى ديگر تجربه خواهد شد.


***در انتخابات همه با كرامت رفتار كنند؛ چه آنهائى كه نامزد مي‌شوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند

مقام معظم رهبری 19 دی ماه 1386 درباره ضرورت حفظ کرامت در انتخابات می‌فرمایند: در انتخابات با كرامت رفتار كنند همه؛ چه آنهائى كه نامزد مي‌شوند، چه آنهائى كه طرفدار آنهايند، چه آنهائى كه مخالف با بعضى از نامزدها هستند. جناح‌هاى مختلف كشور، بداخلاقى و بدگوئى و اهانت و تهمت و اين حرف‌ها را مطلقاً راه ندهند. اين از آن چيزهائى است كه اگر پيش بيايد، دشمن از او خوشحال مي‌شود.


*** رقابت مثبت و پرشور باید باشد اما با رعایت موازین اخلاقی

ایشان 15 دی‌ماه 1386 نیز می‌فرمایند: همه ى مردم از همه ى قشرها در اين مسئوليت بزرگ شركت كنند و در اين ميدان رقابت كه يك عرصه ى رقابت مثبت است - رقابت انتخاباتى، جزو رقابت‌هاى مثبت و داراى فايده و نفع است براى مردم؛ ميدان رقابت انتخاباتى است - همانطور كه من در يزد هم توصيه كردم، الان هم تكرار مي‌كنم، از بداخلاقي هاى انتخاباتى بايد بشدت پرهيز كنند؛ بدگويى كردن، اهانت كردن، تهمت زدن، براى عزيز كردن خود و يا نامزد مورد نظر خود، ديگران را و رقبا را در چشم مردم خوار كردن، اينها راه‌ها و روش‌هاى صحيح و اسلامى نيست. رقابت بايد باشد؛ رقابت مثبت و پرشور، اما با رعايت موازين اخلاقى.


***مسابقه انتخاباتی را با کارهای زشت و نامناسب همراه نکنید

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 31 اردیبهشت 1376 تاکید می‌کنند: مسابقه انتخاباتي، ضمن اين که يکي از جديترين کارهاي يک ملت است و به هيچ وجه جنبه شوخي و بازي در آن نيست و بسيار جدّي است؛ اما شبيه مسابقات ورزشي است. در مسابقات ورزشي همه تلاش مي‌کنند؛ اما کساني که اهل اخلاق و اهل فهمند، اين تلاش را با کارهاي زشت و نامناسب همراه نمي‌کنند.



***استفاده از "روش"  سالم و اخلاقی برای پیشبرد کارها و اهداف

ایشان 26 اسفندماه 1379 درباره اهمیت "روش" رسیدن به اهداف می‌فرمایند: در اسلام، روش‌ها بسيار مهمّند؛ روش‌ها مثل ارزش‌ها هستند. در اسلام همچنان که ارزش‌ها بسيار اهميت دارند، روش‌ها هم اهميت دارند و ارزش‌ها بايد در روش‌ها هم خودشان را نشان دهند. امروز اگر مي‌خواهيم حکومت ما به معناي حقيقي کلمه اسلامي باشد، بدون ملاحظه بايد در همين راه حرکت کنيم. مسؤولان بخش‌هاي مختلف، قواي سه گانه، مديران مياني، همه و همه بايد سعي شان اين باشد که براي کارها و پيشبرد اهدافشان، از روش سالم و اخلاقي استفاده کنند. استفاده از اين روش ممکن است در جايي ناکامي‌ها و دردسرهايي را هم به لحاظ کسب قدرت به وجود آورد؛ اما درعين حال اين متعيّن است که از نظر اسلام و از نظر اميرالمؤمنين، تشبّث به روش‌هاي غير اخلاقي به هيچ وجه صحيح نيست.


ادامه دارد...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.