محمد جواد لاريجاني در مصاحبه با يورو نيوز؛

وضعيت حقوق بشر ايران از اتهام‌زنندگان بهتر است/حکومت بشار اسد جزيي از سياست منطقه‌اي ايران است

شبکه خبري يورونيوز در گفتگويي با محمد جواد لاريجاني، دبير کل شوراي حقوق بشر ايران، ديدگاههاي وي را درباره ايران و اوضاع منطقه جويا شد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از يورو نيوز، وي در ابتداي اين مصاحبه، اتهامات کشورهاي غربي را مبني براينکه ايران حقوق بشر را نقض مي کند رد کرد و گفت: عملکرد ما در زمينه حقوق بشر از عملکرد کشورهايي که در  اين خصوص به ما  اتهام مي زنند بهتر است.

اين مسئول حقوقي ايران در بخش ديگري از سخنان خود به مورد تعيين صلاحت نامزدهها در انتخابات رياست جمهوري ايران در شوراي نگهبان پرداخت.

دبير کل شوراي حقوق بشر ايران به موضوع برنامه هسته اي کشورش نيز اشاره کرد و ادامه آن را بر اساس موزاين آژانس بين المللي انرژي اتمي دانست.

محمد جواد لاريجاني در ادامه  به سئوالي درباره علت حمايت کشورش از بشار اسد پاسخ داد و گفت حکومت بشار اسد جزيي از سياست منطقه اي ايران است. سياستي که بخشي از آن شامل مقابله با سيطره طلبي اسرائيل بر منطقه است. 

وي همچنين با انتقاد از فرافكني هاي كشورهاي غربي در مورد وضعيت حقوق بشر در ايران با بيان مواضع خويش در اين باره حقايق بيشتري در مورد وضعيت مطلوب حقوق بشر در ايران را ذكر كرد و پيرامون بحران سوريه نيز به تبيين مواضع جمهوري اسلامي ايران پرداخت. 

دبير ستاد حقوق بشر كشورمان در پاسخ به فرافكني هاي مطرح شده از سوي رسانه هاي غربي كه مجري شبكه خبري يورو نيوز به آنها اشاره كرد با اشاره به عملكرد مطلوب جمهوري اسلامي ايران در زمينه حقوق بشر افزود "وضعيت ايران از بسياري از كشورهاي جهان در زمينه رعايت موازين حقوق بشر بهتر است. بسياري از اعضاي اتحاديه اروپا كه شايعاتي را در مورد كشور ما و وضعيت حقوق بشر در ايران مطرح مي كنند بايستي به دليل نقض حقوق بشر در كشورهايشان مورد انتقاد و نكوهش قرار گيرند." 

وي در ادامه با اشاره به موهن و بي اساس بودن ادعاهاي مطرح شده توسط احمد شهيد گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد در زمينه حقوق بشر در ايران مي افزايد "اعتبار گزارش وي و منابعي كه از آن در تهيه گزارش استفاده كرده است بطور جدي مورد مناقشه است." 

محمد جواد لاريجاني در ادامه به پرسش مجري "يورو نيوز" در مورد فيلتر شدن سايت هاي غير اخلاقي و ضد انقلاب در ايران پاسخ داد و افزود "اين موضوعي بين المللي است. در هر كشوري سايت هايي كه مخالف با منافع ملي عمل نمايند و عليه جان مردم آن كشور اقداماتي را انجام دهند مسدود مي شوند. در تمامي كشورهاي جهان براي مثال اگر سايت هاي مرتبط با آزار و اذيت جنسي و سوء استفاده از كودكان وجود داشته باشند مسدود خواهند شد." 

وي در ادامه با دفاع از عملكرد مثبت شوراي نگهبان در زمينه گزينش نامزدهاي انتخاباتي افزود "كار شوراي نگهبان بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخاباتي است. فردي كه ضد نظام جمهوري اسلامي ايران اقدامي انجام داده و يا آنكه به اسلام اعتقادي ندارد در ايران نمي تواند نامزد رياست جمهوري شود. اين امري بسيار طبيعي است همانگونه كه در فرانسه نيز فردي كه به اصل لائيسيته (جدايي دين از سياست) اعتقادي نداشته باشد نمي تواند نامزد رياست جمهوري شود." 

محمد جواد لاريجاني در ادامه با اشاره به بي تاثير بودن تحريم ها مي افزايد "وضعيت در ايران آن گونه كه شما مي گوييد نيست. تحريم هاي ضد ايراني باعث مختل شدن زندگي ايرانيان نشده است. ايران غني سازي 20 درصدي اورانيوم را ادامه مي دهد و همچون كشورهاي ديگر عضوي از جامعه بين الملل است. رژيم صهيونيستي ايران را يك تهديد مي داند. اين مشكل آنهاست، آنها به بيماري رواني مبتلا هستند." 
وي در ادامه افزود "وضعيت ما از بسياري از كشورهاي جنوب اروپا نيز بهتر است. حمله نظامي عليه ايران نيز امكان پذير نيست زيرا پاسخ جمهوري اسلامي ايران شديد و قاطعانه خواهد بود و اين ايران است كه پايان دهنده جنگي پرهزينه براي كشورهاي متجاوز خواهد بود. جامعه بين المللي بايستي ايران را بعنوان كشوري داراي توانايي هسته اي برسميت شناسد. ما عضو پيمان منع گسترش سلاحهاي كشتار جمعي (ان پي تي) هستيم و چيزي بيش از اين نمي خواهيم." 

وي در بخش پاياني مصاحبه خود در مورد بحران سوريه نيز اظهارنظر نمود و گفت "حمايت از "بشار اسد" رييس جمهور سوريه بخشي از سياست منطقه اي ايران است. ما از سوريه حمايت مي كنيم چون خواهان مقابله با سلطه رژيم صهيونيستي در منطقه هستيم. آمريكا و اروپا مي خواهند اسد را به بركناري از قدرت مجبور سازند و ديكتاتوري را به اسم دفاع از مردم سالاري در سوريه در قدرت قرار دهند تا در راستاي منافع رژيم صهيونيستي گام بردارد. بهترين راه براي حل بحران سوريه زمين گذاشتن سلاح توسط تروريست هاي سوري و برگزاري انتخابات در آن كشور است. هر كسي مي بايستي در انتخابات سوريه شركت كند و بشار اسد نيز با اين مسئله موافق است. ايران از خواست و اراده مردم سوريه حمايت مي كند." 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار