محکوميت نقض حقوق بشر در زندان گوانتانامو از سوي فعالان حقوق بشر

مقامات آمريکايي همچنان انکار مي کنند که زندانيان زندان گوانتانامو به صورت دسته جمعي اعتصاب غذا کرده اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني راشاتودي ، گفته مي شود بيش از يکصد نفر از زندانيان گوانتانامو در اعتراض به بدرفتاري زندانبانها اين حرکت را شروع کرده اند. گفته مي شود حال اين زندانيان به علت اعتصاب غذا به شدت رو به وخامت گذاشته است. اين درحالي است که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا دوره اول حضورش در کاخ سفيد را با طرح اين وعده شروع کرد که قصد دارد زندان گوانتانامو را تعطيل کند. اما اين زندان همچنان فعال است و در ح اليکه اوباما دوره دوم رياست جمهوري اش را نيز آغاز کرده است، حدود دوازده سال از فعاليت اين زندان سپري مي شود. يکصد و شصت وشش زنداني در اين زندان پشت ميله هاي زندان قرار دارند. يکصد وسي نفر از اين تعداد به اعتصاب غذا مبادرت کرده اند.
سارا فلاندرز  فعال ضدجنگ در آمريکا در اين خصوص گفت:« شايد اين زندانيان گوانتانامو به اين نتيجه رسيده باشند که اعتصاب غذا، تنها راه بيان اعتراضشان و رساندن صداي خود به گوش جهانيان است. اين افراد سالهاي طولاني در اين مکان بوده اند بدون آنکه گشايشي در کار آنها ايجاد شود و اتهاماتي عليه آنها مطرح شود.
در کنار انکار ماجراي اعتصاب زندانيان گوانتانامو ازجانب واشنگتن، بايد به اين نکته نيز توجه داشت که رسانه هاي اصلي خبري جهان از کنار اين مسئله گذشته و به آن توجهي نکرده اند. به گفته وکلاي زندانيان گوانتانامو، آنها از ششم فوريه اعتصاب خود را آغاز کرده اند. آنها به توقيف وسايل شخصي ازقبيل عکسها و نامه ها و اهانت به قران در هنگام بازرسي بدني از زندانيان اعتراض دارند. مرکز حقوق قانون اساسي در آمريکا اعلام کرده گزارشهايي دريافت کرده است مبني بر اينکه شماري از اين زندانيان خون سرفه مي کنند، بيهوش مي شوند و دهها کيلوگرم وزنشان کم شده است و شماري از آنها بستري شده اند. کارشناسان مي گويند باتوجه به اينکه اين اعتصاب غذا وارد روز چهل و پنج شده است، اعتصاب کنندگان در معرض خطر از دست دادن شنوايي و بينايي خود قرار دارند. افزون بر اين، بايد به رنج و آلام روحي و رواني اين افراد نيز توجه داشت که در دوازده سال گذشته متحمل شده اند.
دکتر مارک ميسون مردم شناس آمريکايي در دانشگاه کاليفرنيا در اين خصوص گفت:« وقتي فردي براي مدت طولاني زنداني باشد و از ديگر زندانيان جدا باشد و نداند که چه  زماني آزاد خواهد شد و يا اينکه اصلا اين آزادي اتفاق نخواهد افتاد، به شدت دچار فشارهاي روحي و رواني مي شود.»
اريک مونتالوو وکيل شماري از زندانيان گوانتانامو در اين باره گفت:« وضع حاکم در زندان گوانتانامو بسيار دهشتناک و غيرانساني است. اين افراد بدون آنکه هيچ پايه و اساس معتبري درباره اتهاماتشان وجود داشته باشد از حق آزادي و زندگي محروم شده اند.»
کاپيتان رابرت دوراند  مدير روابط عمومي نيروي عمل مشترک گوانتانامو که کنترل اين زندان را برعهده دارد با انتشار بيانيه اي ، اعتصاب غذاي زندانيان گوانتانامو يا بدرفتاري با آنها و يا اهانت به قرآن را رد کرده است. 
پرديس کبريايي يکي ديگر از وکلاي زندانيان گوانتانامو در اين باره گفت: به نظرما، باتوجه به اينکه استانداردهاي مدنظر مسئولان زندان گوانتانامو درباره اعتصاب غذا و تعريف آنها از اين مسئله مشخص نيست، نمي توان اطلاعات مشخصي درباره زندانيان گوانتانامو داشت. بايد از مسئولان اين زندان پرسيد که تعريف آنها از اعتصاب غذا چيست؟ وقتي آنها تعريف خاص خودشان را از اعتصاب غذا داشته باشند، طبيعي است که بگويند تعداد اعتصاب کنندگان بسيار کم است!»
وکلاي زندانيان گوانتانامو نامه اي به چاک هيگل وزير دفاع آمريکا نوشته و در آن خواستار شده اند که وي براي پايان دادن به اين اعتصاب ، اقدام کند. در اين ميان،سازمانهايي ازقبيل کميته بين المللي صليب سرخ تلاش کرده اند به وضع جسمي زندانيان رسيدگي کنند و به آنها سربزنند.  
سايمون شورنو از مسئولان کميته بين المللي صليب سرخ در اين باره گفت:« تاآنجا که ما مي دانيم وضع کنوني زندانيان گوانتانامو ناشي از مبهم بودن وضع آنها است. آنها نمي دانند چه سرنوشتي در انتظارشان است. چارچوب حقوقي و قانوني مشخصي درباره بسياري از زندانيان وجود ندارد. بسياري از زندانيان گوانتانامو نمي دانند که قرار است چه اتفاقي رخ بدهد. بايد چارچوب قضائي و حقوقي مشخصي براي رسيدگي به وضع اين افراد وجود داشته باشد. اين چارچوب بايد شفاف و روشن و عادلانه باشد تا اينکه از رنج و آلام روحي و رواني اين افراد بکاهد و مشکلاتشان را کاهش بدهد.
از يکصد و شصت وشش زنداني گوانتانامو، هشتاد و شش نفر تبرئه شده اند و بايد آزاد شوند. سازمان ملل متحد اخيرا اعلام کرده است که آمريکا با نگهداشتن زندانيان در زندان گوانتانامو بدون طرح اتهام آنهم براي مدت نامحدود، قوانين بين المللي را درباره حقوق بشر نقض مي کند. شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد از واشنگتن خواسته است به اين رويه غيرقانوني پايان بدهد ويا اين زندانيان را در زندانهاي غيرنظامي محاکمه و يا آزاد کند.
براندون نيلي از نگهبانان سابق زندان گوانتانامو در اين خصوص گفت:« وضع فيزيکي اين زندان در مقايسه با گذشته بسيار بهتر شده است. اما درباره بدرفتاري با زندانيان و هتک حرمت به قرآن و امثال آن، تغيير چنداني در زندان گوانتانامو رخ نداده است. ظاهر اين زندان تغيير کرده اما داخل آن تغييرچنداني نداشته است. شماري از اين افراد مدتها قبل از دوران باراک اوباما يعني در دوران جرج بوش رئيس جمهور سابق آمريکا تبرئه شدند اما اين افراد هنوز هم آزاد نشده اند. اين افراد نمي دانند که قرار است چه زماني آزاد شوند و آيا اصلا چنين اتفاقي رخ خواهد داد يا خير. مشخص نبودن سرنوشت اين افراد سبب شده است آنها به اين صورت اعتراض کنند و به اعتصاب غذا روي بياورند. تنهاراه اعتراض آنها، اعتصاب غذا است. افتتاح زندان گوانتانامو اشتباه و نقض حقوق بشر بوده است. بايد اين زندان تعطيل شود. اين افراد محاکمه نمي شوند زيرا بخش زيادي از اطلاعات اخذ شده از اين افراد سنديت ندارد زيرا تحت شکنجه به دست آمده است. آمريکا با باز نگاه داشتن اين زندان، سبب بوجود آمدن شمار بيشتري از تروريستها شده است.








اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار