"پرويز پرستويي" با نقش آفريني‌هاي بي مانند خود يکي از لحظه سازترين‌هاي سينماي ايران است.

به گزارش گروه فرهنگي باشگاه خبرنگاران؛ "بيد مجنون" تداعي‌گر نام هنرمندي است که در سال 1382 سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد بيست و سومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر بر دستان او بوسه زد.










"پرويز پرستويي" بازيگر سينما تئاتر و تلويزيون در تيرماه 1334 ديده به جهان گشود و تاکنون براي هنرنمايي در فيلم‌هايي چون"بيدمجنون"، "ليلي با من است"، "مارمولک" و"آژانس شيشه‌اي" اعتبار قابل ملاحظه‌اي را از آن خود ساخته است.
اين هنرمند با سابقه تاکنون کارهاي متفاوت با موضوعات متنوعي از خود با يادگار گذاشته که مجموعه اين آثار را مي‌توان به جعبه‌اي جادويي و ماندگار تشبيه کرد.


"پرويز پرستويي" همراهي‌هاي متعددي با کارگردانان باتجربه سينما و تلويزيون داشته که در ذيل نگاهي اجمالي به آن‌ها خواهيم داشت:  
"ابراهيم حاتمي کيا" و "پرستويي"؛ "به نام پدر" 1384، "موج مرده" 1379، "روبان قرمز" 1377، "آژانس شيشه‌اي" 1376
"کمال تبريزي" و "پرستويي"؛ "مارمولک" 1382، "مهر مادري" 1376، "ليلي با من است" 1374


"محمدرضا هنرمند" و"پرستويي"؛ "مرد عوضي" 1377، "عزيزم من کوک نيستم" 1380،‌ "موميايي "3، 1378
"رضا حيدرنژاد" و "پرستويي"؛ "حکايت آن مرد خوشبخت" 1369، "عشق شيشه‌اي" 1379




"مازيار ميري" و "پرستويي"؛ "پاداش سکوت" 1385، "کتاب قانون" 1378
"مجيد جوانمرد" و "پرستويي"؛ "شکار" 1366،‌ "مار" 1370


"داوود ميرباقري" و "پرستويي"؛ "آدم برفي" 1373
او علاوه بر درخشش سينمايي، در عرصه تلويزيوني با همراهي کارگرداناني با سابقه چون "ابراهيم حتمي کيا"، "داوود ميرباقري"، "محمدرضا هنرمند" و "بهمن زرين‌پور" آثار متفاوتي به يادگار گذاشته است.


"آشپزباشي" 1387، "زير تيغ" 1385 به کارگرداني "محمدرضا هنرمند"
"خاک سرخ" 1379 به کارگرداني "ابراهيم حاتمي کيا"
"امام علي(ع)" 1370، "رعنا" 1368، ساخته‌هاي "داوود ميرباقري"
"زير چتر خورشيد" 1376، "آواي فاخته" 1375، به کارگرداني "بهمن زرين‌پور".
از ديگر فيلم هاي که حضور "پرستويي"، مخاطب را با دنياي جديدي رو به رو ساخته است مي‌توان به موارد زير اشاره کرد: "سيزده 59" سامان سالور، "بيست" عبدالرضا کاهاني، "صد سال به اين سالها" سامان مقدم، "بيد مجنون" مجيد مجيدي، "کافه ترانزيت" کامپوزيا پرتوي، "دوئل" احمدرضا درويش، "بانوي من" يدالله صمدي، "ديوانه‌اي از قفس پريد" احمدرضا معتمدي،‌"آب و آتش" فريدون جيراني، "شوخي" همايون اسعديان، "رواني" داريوش فرهنگ، "ديار عاشقان" حسن کاربخش، اشاره کرد.
همچنين در سي‌ و يكمين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در دو فيلم "خرس" ساخته "خسرو معصومي" و "من و زيبا" به کارگرداني "فريدون حسن‌پور" شاهد ايفاي نقش او بوديم.
کارنامه هنري درخشان او سه سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را در خود جاي داده است که اولين سيمرغ براي بازي در فيلم آژانس شيشه‌اي در شانزدهمين جشنواره فيلم فجر به او اهدا شد.
او در بيست و سومين جشنواره فيلم فجر براي بازي در بيد مجنون سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد را از آن خود ساخت و در نهايت در بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد به او اهدا شد.
"مارمولک" در ميان طرفداران او به قدري چشمگير بود که در سال 1383 به عنوان بازيگر نقش اول مرد سال به انتخاب نويسندگان و منتقدان سينمايي انتخاب شد.
"پرستويي" براي بازي درخشان خود در "موميايي 3 "کانديداي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش اول مرد از هجدهمين جشنواره فيلم فجر شد.
"ليلي با من است" ديپلم افتخار بهترين بازيگر نقش اول مرد را در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر از آن پرويز پرستويي ساخت.
او که براي بازي در فيلم "ديوانه‌اي از قفس پريد" کانديداي سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد از بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر شد با بازي در نمايش به يادماندني "ميلاد" نام خود را در کارنامه هنري تئاتر ثبت کرد.
نمايش‌هاي "سلام عزيزم"، "من و تو زير باران" يادگارهايي است از هنرمندي که ديپلم افتخار بازيگر نقش دوم مرد را در دومين جشنواره فيلم فجر براي نخستين فيلمش ديار عاشقان از آن خود ساخت./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار