یک راهنمای کاربردی برای بهترین شیوه های خرید و نگهداری از میوه های نوروزی؛

13 روز با یک سبد میوه؛ بدون لک و کپک!

عید که می آید، به جای آنکه همه خوشحال باشند که فصل دیگر و سالی نو آغاز می شود، همه استرس می گیرند که چه زمانی میوه تهیه کنند که در تعطیلات نوروز یک موقع بدون میوه نمانند! برای همین از چند روز قبل کلی میوه در خانه ها انبار شده و در نهایت هم بیشتر میوه ها فاسد و یک راست از یخچال وارد سطل زباله می شود!

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران؛ اصلا نیازی به نگرانی نیست! امسال هم مثل همه سال های دیگر تا آخرین روزهای سال 91 میوه به وفور پیدا می شود؛ طبق اخبار اعلام شده تمام تمهیدات لازم برای تامین میوه شب عید صورت گرفته و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد. پس حالا با خیال راحت، 2، 3 روز مانده به پایان سال، میوه های عیدانه تان ار تهیه کنید. فقط یادتان باشد میوه های سالم، غیر از اینکه باید بدون لک باشند، حتما باید در جای مناسبی نگهداری شوند که دوام شان بیشتر شود. در ادامه به برخی نکات مهم در انتخاب و نگهداری از میوه ها می پردازیم تا شما مطمئن شوید امسال میوه هایتان بیشتر از همیشه عمر می کنند.

1. میوه و سبزیجات را در قسمت صاف روی پیشخوان یا داخل یخچال قرار دهید.

2. میوه های وارداتی با هورمون هایی مثل اکسین دشت تر می شوند اما می تواند باعث بیماری های خونی، گوارشی و جهش ژنتیک شوند.

3. میوه های وارداتی با موادی مثل واکس میوه براق تر و ماندگارتر می شوند اما این میوه ها را نباید با پوست میل کنید.

4. میوه هایی که شکستگی و بریدگی دارند، نخرید چون احتمال انتقال آلودگی های محیطی و سم ها به داخل میوه های شکسته وجود دارد.

5. میوه ها را در فصل خودشان بخرید چون به صورت طبیعی و بدون استفاده از انواع کودهای شیمیایی و خارج از شرایط گلخانه ای تولید شده و طعم بهتری دارند.

6. در روزهای نوروز بهتر است میوه های بادوامی مثل سیب، گلابی، خیار یا مرکبات بخرید و بقیه میوه ها را به اندازه مصرف 2 تا 3 روز تهیه کنید و در یخچال یا زیرزمین خانه نگه دارید.

7. میوه ها را جدا از هم بگذارید چون یکی از مسائلی که معمولا باعث رسیده تر و فاسد شدن سریع میوه ها می شود، نگهداری شان در کنار هم است.

8. ایده آل ترین مکان برای نگهداری کیوی می تواند کنار سیب زمینی باشد.

9. پس از خرید، ابتدا میوه ها را بر حسب درجه رسیدگی و سفتی یا نرمی دست چین کنید و بعد آنها را به کمک برگه های کاغذ، در ظرفی جدا از هم بچینید.

10. میوه های مناطق گرمسیری مثل موز، آناناس، انبه، خربزه و برخی مرکبات به سرما حساسند و به جای یخچال بهتر است در ظرفی دراتاق نشیمن یا آشپزخانه نگهداری شوند.
توت فرهنگی های ریزتر یا متوسط طمع بسیار مطبوع تری نسبت به این توت فرنگی های پرتقالی شکل (!) دارند.

توت فرنگی های پرتقالی نخرید!

این روزها ممکن است توت فرنگی هایی را ببینید که از دور شبیه پرتقال ای توسرخ کوچک باشند اما وقتی نزدیک تر بروید، متوجه توت فرنگی بودنشان می شوید؛ آن هم توت فرنگی هایی غول آسا! البته در برابر وسوسه خریدشان معمولا کسی تاب نمی آورد اما یادتان باشد درشت تر بودن میوه، به معنی پر خاصیت تر و سلامت تر بود آن نیست و حتی ممکن است قضیه کاملا برعکس باشد! این توت فرنگی ها بیشتر با افراط در مصرف کودهای شیمیایی به این اندازه می رسند، بنابراین گزینه های چندان مناسبی برای خرید نیستند. توت فرنگی های ریزتر یا متوسط طعم بسیار مطبوع تری نسبت به این توت فرنگی های پرتقالی شکل (!) دارند.

توت فرنگی های تازه و سالم کاملا قرمز، سفت و حداکثر به ارتفاع 2 بند انگشت ( البته انگشت خانم ها!) هستند.

در نتیجه توت فرنگی های سبز رنگ، خیلی درست یا کمی نرم اصلا گزینه های خوبی برای خرید نیستند، همچنین کلاه سبزشان نباید کنده شده باشد. وجود لکه های زرد و سبز هم نشان می دهد، توت فرنگی ها نه تنها ارزش تغذیه ای ندارند، بلکه ترش مزه هم هستند.

موز را در صورتی که نرسیده باشد، در روزنامه بپیچید و ابتدا 2، 3 روز خارج از یخچال نگه دارید.
یک کف دست موز!

موزهای سالم، رسیده، شیرین و حداکثر به اندازه یک کف دست هستند و پوستی کاملا زرد رنگ دارند. اگر دانه های کوچک و کمی زبر و تیره رنگی روی پوست موز مشاهده کردید، نگران نشوید؛ این دانه های ریز نشان دهنده بیش از حد رسیدن موز هستند.

نگهداری موز برای مدت طولانی امکان پذیر نیست و این میوه در مدت زمان کوتاهی از بین می رود. برای اینکه مدت زمان بیشتری بتوانید این میوه را نگهداری کنید باید آن را درون کاغذ آلومینیومی بپیچید و در یخچال قرار دهید. موز را در صورتی که نرسیده باشد، در روزنامه بپیچید و ابتدا 2، 3 روز خارج از یخچال نگه دارید. این کار باعث شیرین شن موز می شود. بعد از زرد شدن پوست موز می توانید آن را 2، 3 روزی در یخچال نگهداری کنید.

گلابی نرم نخرید

پوست گلابی به رنگ های زرد، قهوه ای یا ترکیب این رنگ ها با هم است و گوشت آن از رنگ سفید تا کرم نوسان رنگ دارد و از لحاظ ظاهر، قسمت انتهای آن پهن است و همانطور که به قسمت سر می رسد باریک می شود. البته انواع زرد آن با خال های بسیار ریز متداول تر است. برای خریدن گلابی بهتر است اول آن را بین انگشتان خود فشار دهید. گلابی رسیده نرم تر از بقیه گلابی هاست. گلابی نه باید خیلی سفت باشد و نه خیلی نرم چون اگر نرم باشد از درون خراب شده است.

کیوی نارس را همنشین سیب ها کنید!

هنگام خرید این میوه، نوع نیمه سفت و سالم را تهیه کنید. کیوی از جمله میوه هایی است که حالت نارس آ« در دمای اتاق و به مرور زمان رسیده و قابل خوردن می شود؛ این روند در صورت مجاورت با سیب خوراکی با سرعت بیشتری انجام می گیرد. بنابراین اگر مقدار زیادی کیوی نارس خریده اید و می خواهید تا چند روز آینده برای پذیرایی از مهمانان تان برسد، حتما در پلاستیک آن یکی، دو عدد سیب خوراکی قرار دهید.

سیب با طعم واکس!
پوست سیب های تازه یا کاملا زرد یا کاملا قرمز است. سیب هایی که پوست زرد مایل به سبز یا صورتی دارند، بی مزه هستند. پوست سیب های زرد و شیرین باید کمی هم زبر باشد و انگشتان دست به راحتی روی آن کشیده نشود. ضمن اینکه سیب های سالم، وزن بیشتری نسبت به سیب هایی که داخلشان پوک و خراب است، دارند. در این میان سیب های قرمز ماندگاری و عمر طولانی تری دارند و معمولا سفت و خوشمزه هستند. البته باید حتما قبل از خوردنشان، پوست آنها را جدا کنید، زیرا پوست این نوع سیب، معمولا با واکس میوه پوشانده میوه پوشانده می شود تا براق تر جلوه کند! برای اثبات شدن این موضوع می توانید به یک چاقو را حتما خواهید دید. معمولا این واکس با شستن سیب از بین نمی رود و از آنجا که خوردنش برای سلامت شما مضر است، بهتر است پوست میوه را جدا کنید. البته اگر واکسی روی پوست سیب پیدا نکردید، دیگر نیازی به نگرانی نیست؛ شما یک سیب قرمز بدون واکس دارید که می توانید بعد از شستن گازش بزنید و لذت ببرید!

دکتر علیرضا سالک مقدم، متخصص ایمنی شناسی
در بهار که آلرژی شدت می گیرد، شستشوی هفتگی و مخصوصا اتو زدن ملافه و روبالشی، باعث از بین رفتن موجودات میکروسکوپی می شود که در گرد و خاک و حتی روبالشی و ملافه وجود دارند. این موجودات شب ها برای فعالیت در دستگاه تنفسی و تشدید علائم آلرژی در فرد فرصت کافی دارند.

گول ظاهر خیار را نخوردید!

خیارهای سالم، خوشمزه، آبدار، کاملا سبز رنگ و اندازه ای متوسط دارند. خیارهای شکسته اصلا مناسب نیستند. بهتر است از خریدن خیارهای درختی یا گلخانه ای هم خودداری کنید. معمولا وقتی خیارها تحت تاثیر استرس های محیطی مثل باد، باران و ... قرار می گیرند، هورمونی در آنها ترشح می شود که طعم شان را دلپذیر و مطلوب می کند، بنابراین خیارهای گلخانه های یا درختی که معمولا تحت تاثیر هیچ نوع استرسی قرار نمی گیرند و در شرایط ایده آل رشد می کنند، بی مزه می شوند و فقط ظاهر خوبی دارند.
خیار بسیار حساس است و بعد از چند روز تازگی و طعم خود را از دست می دهد. برای نگهداری خیار آن را از داخل کیسه پلاستیکی خارج کرده، شسته و بعد از خشک شدن در یک قابلمه تفلون یا ظرف پلاستیکی یا چینی دردار بریزید و در یخچال بگذارید.

آناناس را بو کنید؛ بعد بخرید!
پوست یک آناناس رسیده زمخت و دارای برش هایی سالم است. مهم ترین فاکتور در انتخاب یک آناناس رسیده بوی آن است. آناناس نرسیده هیچ بوی خاصی ندارد و بیشتر شبیه به یک ماکت است تا میوه. زیادرس ها هم بویی ترش دارند اما رسیده ها بویشان شیرین است.
با یک آزمایش ساده هم می توانید آناناس رسیده را انتخاب کنید؛ برگی از مرکز برگ های آناناس منتخب تان جدا کنید، اگر برگ به آسانی جدا شد، رسیده است و اگر با سختی جدا شد، هنوز کال است!

پوست نارنگی رسیده باید کاملا نارنجی و بدون لکه های سبز رنگ باشد.
یافا یا بندری؟!
نارنگی های تازه و شیرین، پوستی پفکی و سبک دارند که به سادگی از گوشت آنها جدا می شود. معمولا تکه ای از ساقه و برگ نارنگی هم به سر آن چسبیده است که این موضوع، تازگی این میوه را نشان می دهد. پوست نارنگی رسیده باید کاملا نارنجی و بدون لکه های سبز رنگ باشد. البته امسال شاهد انواع نارنگی در بازار بودیم که از آن میان می توان به نارنگی در بازار بودیم که از آن میان می توان به نارنگی بندری، نارنگی یافا، نارنگی انشو و نارنگی کینو اشاره کرد که طعم متفاوت هر کدام از این نارنگی ها می تواند لذت بخش باشد.
انتقال ترکیب های باقیمانده کودهای شیمیایی به بدن با خوردن میوه، می تواند باعث ابتلا به انواع بیماری ها در افراد مختلف شود.

پرتقال یا دستنبو؟!

پوست پرتقال های شیرین و آبدار معمولا نازک و وزن پرتقال های پوک و تلخ کمتر از آنهاست. ضمن اینکه اگر پرتقالی تازه و آبدار باشد، نباید پوست آن با فشار انگشتان دست به سادگی فرو رود. البته مدتی است با پرتقال هایی مواجه می شویم که بیش از حد درشت هستند و تفاوت چندانی با دستنبو ندارند! با این حال همانطور که گفته شد، این پرتقال ها هم دست مثل توت فرنگی ها تحت تاثیر کودهای شیمیایی استاندارد و غیر معمول به این اندازه رسیده اند و انتقال ترکیب های باقیمانده این کودهای شیمیایی به بدن با خوردن میوه، می تواند باعث ابتلا به انواع بیماری ها در افراد مختلف به خصوص بچه ها، سالمندان و زنان باردار شود. از آنجا که نمی توان به سلامت و حتی طعم و مزه و میوه های خیلی درشت دلخوش بود، بهتر است پرتقال هایی بخرید که درشتی معقولی دارند.

به ساقه های انگور دقت کنید
چوب خوشه انگورهای تازه باید کاملا قهوه ای و خشک باشد. خوشه های خیس نشان دهنده وجود حبه های انگور له و خراب لابه لای انگورهای سالم سطحی است. مزه انگوری هم که چوب خوشه آن سبز است، انگور را برای نگهداری بیشتر نشسته درون کیسه نگه دارید. شستن انگور قبل از گذاشتن در یخچال موجب ترک خوردن دانه های آن می شود.
خوشه های خیس نشان دهنده وجود حبه های انگور له و خراب لابه لای انگورهای سالم سطحی است./س
 
                                                                                          منبع: سيب سبز
برچسب ها: میوه ، ژرتقال ، موز ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار