ساخت توربین ملی در مرکز پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران گفت: ساخت توربین ملی در مرحله داخلی شدن است و با افزایش تدریجی این مرحله در سال جاري انتظار می رود رونمایی از توربین ملی در سال ١٣٩٣ آغاز شود.

سعید پاک سرشت در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این که طرح پژوهشی ساخت آسفالت گوگردی از جمله طرح های به نتیجه رسیده  شرکت  پژوهش و فناوری شرکت گاز ایران است، گفت: این طرح هم اکنون به مرحله کاربردی رسیده و آزمایش میدانی آن نیز انجام شده است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که گوگرد کالایی استراتژیک در صنایع مختلف به شمار می آید، گفت: استفاده از گوگرد به جای قیر برای آسفالت، قیمت این محصول را تا ٣٠ درصد کاهش خواهد داد.

پاک سرشت گوگرد را کالایی استراتژیک خواند و گفت: باتوجه به مزیت های مهم گوگرد (کاهش قیمت آسفالت به دلیل استفاده ازگوگرد به جای قیر و اثبات مرغوبیت آن در آزمایش ها)، همکاری با وزارت راه وشهرسازی برای تولید این نوع گوگرد در کارخانه های آسفالت سازی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی کیفیت، استحکام آسفالت و قیمت پایین آسفالت گوگردی را ویژگی های مهم این محصول خواند و بر آمادگی شرکت ملی گاز برای استفاده از این نوع آسفالت در مسافتی طولانی (جاده بین شهری) تاکید کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران همچنین استفاده از گوگرد در کشاورزی را از دیگر کاربردهای این کالای استراتژیک برشمرد و گفت: استفاده از گوگرد می تواند در اصلاح کیفیت خاک به ویژه خاک‌هایی قلیایی تاثیر بسزایی داشته باشد و با ترکیب شدن با مواد ریز مغذی موجب تقویت خاک شود.
پاک سرشت تصریح کرد: انتظار می رود بتوان این محصول را با کمک وزارت جهاد کشاورزی تجاری سازی کرد.
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که در زمینه استفاده از گوگرد در بخش کشاورزی، تفاهم‌ نامه‌ای با مرکز تحقیقات خاک و آب این وزارتخانه  امضا شده است، از انجام آزمایش های میدانی روی چند محصول با استفاده از ترکیبات گوگردی خبر داد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران درباره طرح ساخت توپک هوشمند (پیگ هوشمند) برای پیگ رانی در خطوط لوله ٣٠ اینچ پایان یافته و آزمایش شده است.

به گفته وی برای ادامه این طرح نیز نقشه راه تدوین شده است که در صورت تصویب در پژوهش و فناوری وزارت نفت، ملی گازاین طرح را به عنوان هسته مرکزی پیگیری و با توجه به اولویت های شرکت های تابعه درباره آن اقدام خواهد کرد.

پاک سرشت طرح ساخت توربین ملی را ازدیگر طرح های پژوهشی در دست اقدام برشمرد و گفت: ساخت این توربین در مرحله خوبی برای داخلی شدن است و با افزایش تدریجی این مرحله در سال جاري انتظارمی رود رونمایی از توربین ملی و در سال ١٣٩٣ آغاز شود.

*** احداث کارخانه های کوچک ال ان جی با هدف گازرسانی به نقاط دور دست کشور
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با تاکید برضرورت ایجاد واحدهای مایع سازی گاز طبیعی در مقایس کوچک(مینی ال ان جی) برای گازرسانی به نقاط دور دست،از تعیین سه موقعیت مکانی برای ایجاد این واحدها در سه استان کشورخبر داد.

پاک سرشت تصریح کرد: ایجاد واحدهای مینی ال ان جی در نزدیکی خطوط انتقال گاز این امکان را ایجاد می کند که بتوان بدون احداث شبکه، نقاط دور دست کشور را نیز از گاز طبیعی بهره مند ساخت.

وی زمینه لازم برای نیل به این هدف را دستیابی به دانش فنی طراحی، ساخت و احداث واحدهای مینی ال ان جی در کشور اعلام کرد و گفت: با توجه به مطالعات پایه و کاربردی انجام شده در این زمینه و ضرروت وجود آنها برای تامین انرژی نقاط دور دست، همچنین تصویب آن در هیئت مدیره شرکت ملی گاز ایران، استان های کرمانشاه، ایلام و مازندران (منطقه چالوس) به عنوان گزینه های پیشنهادی برای ایجاد یک واحد مینی ال ان جی در نظر گرفته شده اند.

پاک سرشت تصریح کرد: با توجه به جمیع شرایط، استان ایلام به عنوان گزینه نهایی برای احداث یک واحد مینی ال ان جی انتخاب خواهد شد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران با بیان این که پیش بنی می شود طراحی، ساخت و نصب این واحد مینی ال ان جی از زمان عقد قرارداد با شرکت پیمانکار ٢٤ ماه زمان را به خود اختصاص دهد، ظرفیت این واحد مایع سازی گازطبیعی ١٥٠ تن در روز اعلام کرد.

پاک سرشت تاکید کرد: ایجاد واحدهای مینی ال ان جی با جلوگیری از هزینه های احداث شبکه و انشعاب در نقاط دور افتاد کشور، ارزش اقتصادی قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران مایع سازی گازطبیعی (ال ان جی) را از یکی از موارد کلیدی صنعت گاز کشور برشمرد و گفت: دست یابی به دانش فنی طراحی و ساخت واحدهای ال ان جی در کشور ازجمله برنامه های کلان و زمان برای است که شرکت ملی گاز ایران برای نیل به آن گام های را برداشته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت دستیابی به دانش فنی مایع سازی گازطبیعی، ایجاد یک واحد تولید ال ان جی در مقیاس بزرگ در منطقه پارس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی گاز ایران طراحی ایجاد واحد مایع سازی گاز طبیعی از جمله مراحل مهم و زمان بر است،از این رو پیش بینی می شود از زمان عقد قرارداد با با پیمانکار، دست کم سه سال زمان برای احداث این واحد بزرگ زمان صرف شود./عب
برچسب ها: گاز ، تولید ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار