از تصاوير نصرالله در "زینبیه" تا جانفشاني رزمندگان تیپ اباالفضل العباس(ع)+ تصاویر

در منطقه "زینبیه" همه چیز برای زائران حضرت "زینب"(س) با یکدیگر در آمیخته است. کوی "الدمشقی" از جمله مناطقی است که توانسته است، امنیت و استقرار خود را باز یابد و مملو از زائران و گردشگران و کمیته‌ها و گروه‌های امنیتی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، هرکس که وارد دمشق شود، حتی اگر برای نخستين بار هم وارد کوی "زینبیه" شده باشد، جایی که بارگاه مطهر حضرت "زینب"(س) قرار دارد، درمی‌یابد که اینجا "زینبیه" است، چون یکی از مهم‌ترین وجوه مشخصه این منطقه تابلوهایی است که بر سردر مغازه‌ها و اماکن تجاری آن در داخل بازار منطقه به زبان فارسی نوشته شده و یکی از مهم‌ترین مراکز سیاحتی و گردشگری مذهبی در سوریه به شمار می‌آید.

برای رسیدن به منطقه "زینبیه" در مرکز شهر دمشق باید از بزرگراه فرودگاه بین‌المللی دمشق بگذرید.
در گذشته نه‌چندان دور، این راه، چندان امن و قابل استفاده نبود. در جای‌جای این بزرگراه می‌شد، موانع ایست و بازرسی افراد مسلح و شلیک متفرق خمپاره از سوي گروهک‌های تروریستی را مشاهده کرد اما امروز با پیشروی ارتش سوریه در مناطق پیرامونی دمشق، رسیدن به منطقه "زینبیه" امکان‌پذیر شده است.
در راه رسیدن به این منطقه نقاط و مراکز ایست و بازرسی بسیاری وجود دارد. یکی از این نقاط ایست و بازرسی، کارت شناسایی افراد و مسافران را به‌دقت بررسی و از مقصد آنها پرس‌وجو می کند.
 پرسش بسیاری از مسافران از عناصری که در این نقاط حضور دارند، امن‌بودن منطقه "زینبیه" و حصول اطمینان در این خصوص است. دلیل این سؤال را باید در صحنه‌‌هایی جست که زائران هنگام سفر خود به منطقه "زینبیه" با آن مواجه می‌شوند؛ مناطقی است که تخریب شده‌اند، مانند منطقه "بیت سحم" که در نزدیکی منطقه "زینبیه" قرار دارد.

منطقه "بیت سحم" از جمله مناطق شهر دمشق است که شاهد درگیری‌های سخت و شدید ارتش سوریه با افراد مسلح و گروهک‌های تروریستی پیش از تسلط کامل ارتش سوریه بر آن بود، اما هم‌اکنون این منطقه به طور کامل تحت کنترل ارتش سوریه قرار دارد.



در ورودیه منطقه "زینبیه" و در ابتدای بازار منطقه که از لحاظ اداری وابسته به استان ریف دمشق در جنوب سوریه است، یکی از نقاط ایست و بازرسی تشکیل شده توسط کمیته‌های مردمی که در این اواخر تشکیل شده است، شما را متوقف می‌کند؛ وظیفه و مأموریت این کمیته‌ها تأمین امنیت و نظم در منطقه است، به‌ویژه پس از حوادثی که منطقه شاهد آن بود و به‌طور مشخص منفجر شدن یک خودرو بمب‌گذاری‌شده که بر اثر آن ده‌ها نفر از اهالی منطقه جان خود را از دست دادند.

در نزدیکی این نقطه ایست و بازرسی می‌‌توانید، بچه‌های ساکنان منطقه را مشاهده کنید که در حال بازی فوتبال هستند. صدای آنها را برخی مواقع صدای گلوله‌هايی مقطعی در هم می‌شکند که از مناطق همجوار منطقه "زینبیه" به گوش می‌رسد زيرا برخی از مناطق ریف دمشق همچنان شاهد عملیات نظامی ارتش سوریه آن هم به شکل وسیع و گسترده هستند.

در منطقه "زینبیه" دیدن سلاح و افرادی که آن را به دست گرفته‌اند، دیگر به امری عادی و رایج تبدیل شده است. به گفته "ابو علی" از فرماندهان این کمیته‌ها، چون در سراسر این منطقه کمیته‌های مردمی تشکیل شده است که وظیفه تأمین امنیت و حمایت از منطقه "زینبیه" از حملات افراد مسلح و گروه‌های تروریستی را بر عهده دارد.


يک عضو مسلح کميته مردمي دفاع از زينبيه در حرم مطهر حضرت زينب سلام‌الله عليها

"ابو علی" توضیح می‌دهد که تمام عناصر این کمیته‌ها از امنیت و نظم منطقه "زینبیه" محافظت به عمل می‌آورند و از آن در برابر حملات گروه‌های مسلح دفاع می‌کنند،‌ افزون بر اینکه در صورت در محاصره قرار گرفتن منطقه تلاش می‌کنند، تمام مایحتاج اهالی منطقه را تأمین کنند.

البته وقتی وارد بازار منطقه "زینبیه" می‌شوی به‌خوبی می توانی دریابی که اوضاع آن‌گونه که باید بر وفق مراد نیست. روند خرید و فروش در بازار و حضور گردشگران و زائرین همچون گذشته و مانند قبل از عملیات ربوده‌شدن زائران عتبات مقدسه نیست که در ابتدای بحران سوریه رخ داد. کالاها روی هم انباشته شده است. تنها رستوران‌ها و غذاخوری‌ها هستند که در تمام طول بازار و کوچه پس‌کوچه‌های منطقه همچنان به فعالیت و کار خود ادامه می‌دهند.

تصاویر "سید حسن نصرالله"، دبیرکل حزب‌الله لبنان و "بشار اسد"، رئیس‌جمهوری سوریه را می‌توانید در همه مغازه‌ها و دکان‌های منطقه ببنید. شعارهای حسینی و شعارهایی که شما را به دفاع از بارگاه حضرت "زینب"(س) تا سرحد مرگ دعوت می‌کند همه جا را پوشانده است.
شعار "زینب دو بار به اسارت گرفته نخواهد شد" از جمله این شعارهاست که دیوارها را پوشانده و پاسخی است به بیانیه یکی از گروه‌های مسلح تروریستی که خواستار تخریب بارگاه مطهر آن بانوی بزرگوار شده است.

رسیدن به حرم مطهر و ورود به آن، نیازمند بازرسی دقیق از سوی تیپ "ابا الفضل العباس"عليه‌السلام است که مأمور تأمین امنیت و حمایت از آن بارگاه مطهر شده است. جوانانی که به زائران لبخند می‌زنند روی سینه‌های خود کارت زردزنگی آویزان کرده‌اند که تیپ نظامی آنها را معرفی می‌کند. با پایان یافتن عملیات بازرسی از زائران عذرخواهی کرده و دلیل این اقدامات را دلایل امنیتی عنوان می‌کنند.



آرامش و سکوت اطراف ضریح را فراگرفته است، زنان و مردان و کودکان و پیران همه از حضور در حرم مطهر بهره می‌برند. غیر از عرب‌ها و ایرانی‌ها می‌توانی بلوچ‌ها را هم ببینی که از پاکستان برای زیارت اين بارگاه مطهر آمده‌اند. صدای کودکان، حرم را فراگرفته است، زنی که چهره‌اش را با نقاب پوشانده از سخن گفتن امتناع می‌کند اما همسرش به زبان عربی که به‌سختی می‌توانی آن را دریابی، می‌گوید که "آمده‌اند نذر خود را ادا کنند."

در گوشه دیگر حرم مرد 60ساله‌ای را می‌توانی ببینی که از اهالی بنت‌جبیل لبنان است. پنجره مشبک نقره ای حرم را گرفته است. می‌گوید که برای فرزندان و خانواده‌اش و خروج سوریه از این بحران دعا می‌کند.



در غرب بارگاه مطهر حضرت "زینب"(س) و به طور مشخص در 500 متری این بارگاه مطهر، منطقه "الجیره" قرار دارد که از جمله کانون‌‌های حضور گروه‌های تروریستی و افراد مسلح به شمار می‌آید و در برابر آنها عناصر تیپ "ابا الفضل العباس" قرار دارد تا با هرگونه حمله آنها مقابله کند.
 برخی مواقع می‌‌توان رد و بدل شدن آتش بین دو طرف را به خصوص طی ساعات شبانگاه مشاهده کرد اما در این اواخر تیپ "ابا الفضل العباس" موفق شد تا از میزان عملیات این افراد و گروه‌های مسلح بکاهد و امنیت منطقه را اگرچه نه به صورت کامل، اما بر بیشتر آن تأمین کند.

هنگامی که صدای اذان به گوش برسد، یکباره حرم مملو از نمازگزاران می‌شود. اهالی منطقه از همه جا روی به حرم می‌آورند تا نماز خود را در آنجا ادا کنند و هنگامی که تاریکی بر منطقه سایه بیفکند، بارگاه بسته می شود و نگهبانی و مراقبت از آن افزایش می‌یابد و خیابان‌های اطراف آن به مناطق نظامی تبدیل می‌شود که عناصر آن موظف به تأمین امنیت بارگاه مطهر هستند. در حالی که صدای تیراندازی منقطع به گوش می‌رسد.

یکی از این عناصر نظامی می‌گوید که گروهک‌های تروریستی و افراد مسلح از تراکم جمعیت موجود در این منطقه تو در تو بودن مناطق و قدیمی‌بودن کوچه پس‌کوچه‌های آن برای انجام حملات سریع و گذرا و شلیک گلوله‌های خمپاره استفاده می‌کنند اما به‌سرعت از انظار مخفی و پنهان می‌شوند و بالطبع در این میان نمی‌توان نقش تک‌تیراندازان این گروهک‌های تروریستی را نادیده گرفت. با این حال و به رغم تمام تلاش‌های مکرر انجام شده، این گروهک‌ها و عناصر وابسته به آنها چندان موفق نمی‌شوند که به بارگاه مطهر نزدیک شوند؛ البته آنها یک بار توانستند با شلیک چند گلوله خمپاره به اطراف بارگاه مطهر آسیب برسانند، با این حال بنا به گفته یکی از عناصر این کمیته‌های مردمی، ورود این گروه‌ها و افراد به بارگاه مطهر امری محال است.
 او می‌گوید: هر قدر هم که برای‌مان گران تمام شود و نیاز به از خود گذشتگی باشد، اجازه نمی‌دهیم آنها به این بارگاه مطهر دست پیدا کنند.

در منطقه "زینبیه" شمار زیادی عراقی را می‌توان مشاهده کرد که در دوره زمامداری "صدام" دیکتاتور معدوم عراق از این کشور مهاجرت کرده و روی به سوریه آورده‌اند تا در این منطقه اقامت کنند.

هتل‌‌ها و مسافرخانه‌ها که زمانی پذیرای مسافران و زائران بود، سراسر منطقه را فراگرفته است اما هم اکنون دیگر خبری از مسافران و زائران در آنها نیست. برخی از آنها درهای خود را قفل کرده و تعطیل شده‌اند و برخی دیگر همچنان از اندک زائرینی که در این شرایط هم به زیارت بارگاه مطهر حضرت "زینب"(س) می‌آیند، استقبال می‌کنند و توجهی به اوضاع امنیتی منطقه ندارند اما بسیاری از هتل‌داران تأکید می‌کنند که اوضاع به‌زودی به شکل عادی و طبیعی خود باز خواهد گشت و این نکته‌ای است که "محمد" یکی از کارگران این هتل‌های مشرف به بارگاه مطهر بر آن تأکید می‌کند.
برچسب ها: دمشق ، زینبیه ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
-
اکبر
۱۰:۱۷ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۲
بی بی جان به فریادشون برس بی بی جان یاحضرت زینب سلام اللله علیها قربان مظلومیتت