فوت و فن لذت سبزی کاری در آپارتمان

همه سبزی‌ها را می‌توان در فصل بهار کاشت چرا که بسیار خوب رشد می‌کنند. اما گاهی نحوه نگهداری و تغذیه خاک آنها با هم متفاوت است. مثلا گوجه‌فرنگی برای رسیدن (در مقایسه با گیاهان دیگر) به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و اگر ما دو هفته یک بار به خیار کود می‌دهیم،باید هفته‌ای دو بار به گوجه‌فرنگی کود بدهیم.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران آیا تا به حال لذت کاشتن سبزیجات را در منزل تجربه کرده اید؟ لذت زمانی که وقت صرف می کنید تا آنها را آبیاری کنید (حتی اگر محصولتان فقط به قدر یک گلدان باشد! )و هر روز با دیدن رشد چند میلی متری جوانه ها، انقدر ذوق می کنید که انگار خودتان رشد کرده اید،



فصل بهار  بهترین فرصت برای کسانی است که می خواهند این لذت را تجربه کنند.در این گزارش با ما همراه شوید تا خیلی ساده سبزی کاری در آپارتمان را یاد بگیرید.

در بهار چه نوع سبزی‌هایی بکاریم

همه سبزی‌ها را می‌توان در این فصل کاشت و بسیار خوب هم رشد می‌کنند اما گاهی نحوه نگهداری و تغذیه خاک آنها با هم متفاوت است. مثلا گوجه‌فرنگی برای رسیدن (در مقایسه با گیاهان دیگر) به مواد غذایی بیشتری نیاز دارد و اگر ما دو هفته یک بار به خیار کود می‌دهیم، باید هفته‌ای دو بار به گوجه‌فرنگی کود بدهیم  و هنگامی که گوجه‌ها نشاء شدند و چهار تا پنج سانتی‌متر رشد کردند باید به گلدان بزرگی منتقل شوند زیرا ریشه آنها قوی می‌شود و هر چه گلدان بزرگ‌تر باشد، بیشتر هم میوه می‌دهد. در مورد فلفل‌ هم دقیقا همین‌طور است.

ابزاری مورد نیاز

 بذر، خاک استاندارد، گلدان مناسب، دستکش، آبپاش کوچک، بیلچه و الک تنها ابزارهای کاشت سبزی در آپارتمان هستند. نکته مهم این است که در انتخاب بذر مناسب و خاک استاندارد از راهنمایی فروشندگان محصولات کشاورزی استفاده کنید تا با مرور زمان قدرت تشخیص آنها را به دست آورید و در واقع خودتان باغبان خبره‌ای شوید.





تهیه خاک

بذر هر نوع سبزی (تره، شاهی، شنبلیله، ریحان، جعفری، گوجه‌فرنگی، فلفل رنگی، حتی کدو و بادمجان) را در هر زمان و هر فصلی می‌توان در آپارتمان (چه در بسترهای خاکی و چه غیرخاکی) کاشت و از خوردن آن لذت برد؛ مثلا پرلیت یک بستر غیرخاکی است که برای کاشت سبزیجات می‌توان از آن استفاده کرد اما رشد سالم آنها به کود مخصوصی نیاز دارد که در بازار چندان در دسترس نیست. بنابراین سبزی‌کاری در خاک، آن هم در فضای آپارتمانی، سهل و لذت‌بخش است.

نور خورشید


می‌توان گلدان آماده شده را دور از نور و در جای تاریک نگه داشت تا سبزی‌ها دو تا سه میلی‌متر رشد کنند و روزنامه آرام‌آرام بالا بیاید. در این مرحله، روزنامه را برمی‌داریم و مستقیما به گیاه آب می‌دهیم و در این مرحله گلدان را در معرض نور قرار می‌دهیم. هر چه نور بیشتری به سبزی‌ها برسد بهتر است اما اگر چنین فضایی در آپارتمان نداشتیم، می‌توانیم از لامپ‌های فلورسنت استفاده کنیم.

بعد از گذشت حدود دو هفته به گیاه کود می‌دهیم و ترجیحا از کود طبیعی استفاده می‌کنیم اما اگر این کود در دسترس نبود، سراغ کودهای شیمیایی استاندارد می‌رویم. البته دوز مورد نیاز روی بسته این کودها نوشته شده است و جای نگرانی نیست. اگر تمام این مراحل به درستی انجام شود بعد از گذشت حدود دو هفته سبزی‌ها آماده خوردن می‌شوند اما توصیه من این است که تا یکی دو بار این سبزی‌ها (به ویژه تره) را نخورید و با قیچی آنها را بچینید تا پایه آنها قوی‌تر شود.



جلوگیری از آفت زدن سبزی‌ها


 برای جلوگیری از آفت زدن گیاهان هر از چند گاهی باید مقداری آب را با الکل مخلوط کنیم و به جای سم، روی سبزی‌ها بپاشیم. حتی اگر این سبزی‌های ما مورد حمله شته‌ها هم قرار گرفته باشند با این کار، آنها از بین می‌روند. از طرف دیگر، چون طی مراحل رشد از هیچ سمی هم استفاده نمی‌کنیم، سبزیجات کاملا ارگانیک (طبیعی) هستند.

 البته راه‌های زیادی برای پیشگیری از آفت‌زدگی گیاهان وجود دارد؛ مثلا می‌توانیم یک گلدان گیاه جعفری یا همیشه‌بهار را کنار گلدان سبزیجات خود بگذاریم. با این روش تا ۶۰ درصد از بیمار شدن گیاه و حمله شته‌ها کاسته می‌شود. حتی پژوهش‌های علمی نشان می‌دهد که موزیک هم می‌تواند تاثیر به سزایی بر سلامت گیاهان و جلوگیری از برخی آفت‌های آنها داشته باشد.

سبزی کاری را شروع کنید

-برای کاشت سبزی در خانه روش‌های مختلفی وجود دارد. قدم اول انتخاب بذر مناسب و استاندارد است؛‌ بذر اصلاح‌شده‌ای که روی پایه مادری رسیده باشد. ابتدا بذرها را روز قبل از کاشت در آب ولرم می‌ریزیم و بین ۸ ساعت تا سه روز مجازیم آنها را در آب نگه داریم تا متورم شوند.

-سپس خاک مناسبی را انتخاب و الک می‌کنیم و به ارتفاع حداقل ۱۵ سانتی‌متر در یک گلدان که زهکش داشته باشد می‌ریزیم. بذرها را از آب خارج و به روی یک پارچه یا روزنامه قدیمی منتقل می‌کنیم تا نم آنها گرفته شود.

-اگر در حیاط منزل باغچه داشته باشید  که چه بهتر ولی اگر نبود داخل یک گلدان را پر از خاک کنید از خاک برگ و کمی خاک باغچه می توانید استفاده کنید .

-باید روی تمام بذرهائی که کاشته می شوند  فقط دو برابر اندازه خودشان خاک ریخته شود اگر بیشتر از اندازه خاک بریزید بذرها خفه می شوند و نمی توانند رشد کنند .البته ممکن است عده ای در این قسمت به مشکل برخورد کنند که ما یک راه خوب رابه شما پیشنهاد می کنیم. .

-قبل از هر چیز خاک را چه در باغچه و چه داخل گلدان با بیلچه یا هر چیزی که در دست دارید زیر و رو کنید .بهتراست که خاک کمی نم داشته باشد ولی خیس نباشد که کار را برایتان سخت کند .

-بذرهای سبزیجات را در دست گرفته و روی خاک بپاشید . بعد باآبپاش به آنها آب بدهید. برای آنکه اذیت نشوید بعد از اینکه بذرها پاشید شد یک پارچه یا گونی روی گلدان پهن کنید  طوری که روی سطح خاک را بگیرد بعد با آبپاش شروع به آبیاری کنید.این کار را ادامه دهید  تا زمانیکه بذرها جوانه بزنند .

-این بذرها خود به خود در خاک جابجا شده و به اصطلاح  جا می افتند .تا قبل از جوانه زدن بذرها گلدانی که در خانه دارید احتیاجی به نور ندارد ولی بعد از جوانه زدن حتما باید نور را تامین کنید .

-هر وقت که خاک باغچه یا گلدان رو به خشکی رفت دوباره با آبپاش آب بدهید.البته دقت کنید  وقتی خاک خیس باشد اگر دوباره آب بدهید ریشه جوانه ها نمی توانند اکسیژن لازم را گرفته و از بین میروند .

-وقتی که جوانه ها رشد کردن و 8 تا برگ دادن دو تا برگ کوچولوئی که تازه در امده و در سر ساقه قرار دارد را به آرامی بکنید این کار باعث می شود که از پائین ،ساقه فرعی شروع به رشد کند  و محصول  چندین برابر شود .مثل ریحان و جعفری و گشنیز و...
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۳:۳۲ ۰۷ تير ۱۴۰۱
من داخل گلدان ریحان و گشنیز کاشتم ولی زیا رشد نکردن و گشنیز کوتاه است و‌گل داده و ریحان هم کوتاه است و‌رشد نمیکنه علت چیه در مسیر تابش مستقیم آفتاب هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۷ خرداد ۱۴۰۰
ریهون کاشتم زبره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۰
سلام من شمبیله در سبد میوه کاشتم ولی نمیدونم چرا وقتی ۵ سانت شد کمرشان خم میشود مال چیچه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۴ ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰
سلام من سبزی داخل گلدان کاشتم سبز شده و در طول یکماه ونیم فقط دو سانت رشد کرده علت چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
سلام بسیار عالی بود
Netherlands
عاشق طبیعت
۱۵:۳۱ ۱۲ تير ۱۳۹۹
مرسی از راهنماییتون
من کلی گلدون سبزی کاشتم , از تره, ریحون , نعنا, گشنیز ,... مشکل اولم پشه ریزه های سیاه دو بال هستن که کل خونه رو گرفتن .
دوم برگهاشون خیلی ریز و کوچیک در میاد
خاک ام عالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۳ خرداد ۱۳۹۹
خوبه خدا کنه جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام من هر سری تربچه میکارم اصلا رشد نمیکنه فقط برگاش بزرگ میشه ولی سال قبل اینطوری نبود میشه راهنمای کنین ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۰ ۰۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام من خیلی دوست دارم توی آپارتمان سبزی بکارم دوست
دارم راه نمای کنید
Germany
اسرا
۰۲:۵۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من سه هفته هست گوجه و فلفل کاشتم سبزی ها جوانه زدن دو برگ شدن ولی هیچ نمو ندارند فقد یکی از گوجه ها بلند شده میشه بگید چکار کنم و هم تره کاشتم تره ها رو چی کار کنم قوی بشن ممنون
Iran (Islamic Republic of)
امیررضا
۱۹:۵۰ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹
تره ها رو باید کوتاه کنید تا قوی بشه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر خلیلی
۲۲:۳۰ ۲۵ فروردين ۱۳۹۹
من تازه کاشتن ریحان تره گشنیز جعفری حالا چند روز به چند روز آب بدم
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۲:۱۵ ۲۰ فروردين ۱۳۹۹
با سلام
سوال داشتم من باغچه خودم را بیل زدم کود حیوانی هم ریختم فردا میخواهم بذر سبزیجات را بکارم مشکل اینه چند روزه بارون می باره و زمین خیلی خیس است آیا می تونم بذرها را بکارم
تمام دستورات در سایت شما را انجام دادم فقط این مشکل دارم ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمائید
از مطالب بسئار زیبای شما ممنونم خیلی برام آموزنده می باشد واقعا چیزی نمیدونستم با توجه به اینکه خودم بچه کشاورز هستم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۳۰ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
سلام کاسنی هم بکارید جز بهترین سبزیهاست به قول امام صادق طبیعتها را به اعتدال می آورد یعنی همه اخلاط چهار گانه بدن را تنظیم میکند وکسی نمیخورد مگر اینکه همه بیماریها را از بیخ میکند متاسفانه فقط خارجیها میخورنند ویک تجربه شخصی موقع کاشتن بذرها را در آب بریزید اونهایه که روی آب می ایسدد را نکارید چون مغز ندارنند موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
علیپور
۱۳:۰۹ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
باسلام و عرض ادب. من ریحان تو گلدون چند بار کاشتم تا چند سانت که رشد میکنه روی خاک میخوابه و از بین میره. شاهی هم که کاشتم رو برگهاش سفیدک میزنه که میگن قارچ نمیدونم چیکار باید بکنم ممنون میشم راهنماییم کنید.باتشکر
France
ریحانه
۰۶:۴۵ ۰۱ تير ۱۳۹۸
سلام میشه کمک کنین من تو آپارتمانم یه تراس حدودا30 متری دارم زاهدان زندگی میکنم خیلی گرمه دختر 4 ساله دارم جدیدا عاشق سبزی شده میترسم از بیرون براش سبزی بگیرم چند بار مسموم شده باهاشون 6تا سبذ میوه آوردم خاک باغچه رفتم گرفتم از گلخونه ها آورد پر کردم کیسه گزاشتم کفشون توشون شاهی ریحان تره ومرزه کاشتم ریحان وشاهی وتره هام خیلی کم در اومدن ولی خیلی بی حال روشون تو روز موکت می زاشتم تا نسوزه آخه آفتاب خیلی داغه بعد چند وقت تره ها 4.5 سانتی ریحانام3سانتی آمدن بالا بقیه گفتن روشون دیگه چیزی نزار یه روز نزاشتم کامل سوختن انگار اصلا چیزی نبود دیشب دوباره رفتم 80تومن یه گلدون بزرگ گرفتم توش ریحان کاشتم این بار خاک بسته بندی هم گرفتم لای خاک ها ریختم ولی بذرمو خیس نکردم من یه گلخونه دارم که نسبتا نورس خوبه میتونم بزارم تو خونه گلدونمو حالا که کاشتم فقط زود بگین بهم همسرم بیاد ببینه ما دوباره کلی هزینه گلدون کردیم دعوامون میکنه ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام ،و وقتتون بخیر ،من سبزی ریحون و شاهی رو طبق دستور کاشتم و الان ۵ روز میگذره هیچ خبری از جوونه و سیبز شدن نیست. راه حلی دارید دوستان عزیز
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۵۵ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز ابتداچندتاسبداماده میکنیدباارتفاع مناسب بعد داخلش یه نایلون زباله مشکی نازک پهن میکنید وتهش روحداقل ده تاسوراخ میکنیدبرای جابه جاشدن هوا داخل خاک ک نپوسه.وکثیف کاری هم نشه.بعدخاک مناسب روداخل سبدیواش ازچهارگوشه شروع میکنید به ریختن.خاک که ب ارتفاع مناسب هربذررسید بذرهارومیپاشید.بعدروی بذرها یک لایه نازک خاک ی لایه نازک کودحیوانی میریزید فرقی نمیکنه هردوتاش میشه من خودم خاک ریختم.بعدباآب پاش ک بذرها هی جابه جانشن آب میدین.نبایدیکسره آب بدید ک بذرهامیره پایین اگرمیخوایدکه زودتر جواب بگیرید یه پلاستیک روی سبدبکشیدمن ریحان هام بعدسه روزجوانه زدن.هم میتونیم پلاستیک روتاقدکشیدنشون نگه دارید هم میتوانید بردارید.تمام خیلی راحت و واقعا عالیه
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۳:۱۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام ببخشید ، ایا میشه سبزی خوردن رو تو خاک نسبتا صفت کاشت؟
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۳:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید ممنون از اطاطلاعاتتان میخواستم بپرسم من در جنوب زندگی میکنم اول پاییز میتونم سبزی بکارم
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۳:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید ممنون از اطاطلاعاتتان میخواستم بپرسم من در جنوب زندگی میکنم اول پاییز میتونم سبزی بکارم
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۱۳:۰۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۷
سلام خسته نباشید ممنون از اطاطلاعاتتان میخواستم بپرسم من در جنوب زندگی میکنم اول پاییز میتونم سبزی بکارم
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۵:۳۴ ۱۶ تير ۱۳۹۷
اقا من ریحون از طرق قلمه زدن گزاشتم تو اب ریشه زد بعد گزاشتم تو خاک کلا پژمرده شد چیکار کنم
Iran (Islamic Republic of)
نیمادرویش
۰۲:۱۰ ۱۵ تير ۱۳۹۷
دوستان توجه داشته باشید درکاشت گیاهان به خصوص سبزی جات حتما باید خاک غنی باشه زهکشی رعایت شده باشه هوا آماده ی کاشت باشه مثلا در مناطقی که هوا دیر گرم میشه وکوهستانی بهتر در اوخر خردادواوایل تیر اقدام به کاشت سبزی بشه تا خاک خشک نشده آبیاری مجدد انجام نگیره واز همه مهمتر بذر رو از جای معتبر دریافت کنید نه عطاری ها،... بذر های شرکتی برای من عالی جواب داده
Iran (Islamic Republic of)
نیمادرویش
۰۲:۱۰ ۱۵ تير ۱۳۹۷
دوستان توجه داشته باشید درکاشت گیاهان به خصوص سبزی جات حتما باید خاک غنی باشه زهکشی رعایت شده باشه هوا آماده ی کاشت باشه مثلا در مناطقی که هوا دیر گرم میشه وکوهستانی بهتر در اوخر خردادواوایل تیر اقدام به کاشت سبزی بشه تا خاک خشک نشده آبیاری مجدد انجام نگیره واز همه مهمتر بذر رو از جای معتبر دریافت کنید نه عطاری ها،... بذر های شرکتی برای من عالی جواب داده
Iran (Islamic Republic of)
سالار
۰۰:۲۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
یکم فوت و فن میخام .کمکم کنید
Iran (Islamic Republic of)
Mehdi
۲۳:۱۱ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷
بعاز جوانه زدن چی .مراحل اب دادن چطوره
Iran (Islamic Republic of)
آمنه
۰۹:۵۶ ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
بعداز جوانه زدن دو برگ اول چ طور اب بدیم سبزی های من بهد سه چهار روز پژمرده میشن به برگ سوم نمیرسن علت چیه
Iran (Islamic Republic of)
soheila
۱۸:۵۸ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
سلام من چند تا سوال داشتم .ممنون میشم پاسخ بدین
من بذر گوجه کاشتم الان نشا داده میخوام تو سبد میوه بکارم ولی بلد نیستم چون باغچه ندارم و یه تراس دارم که انواع سبزی خوردن را تو گلدون کاشتم
سوال بعدی این که فرموده بودید برای سم پاشی اب و الکل بریزیم لطفا مقدلر اب و الکل را بفرمایین و چه نوع الکلی سفید یا صنعتی بریزیم ممنون میشم پاسخ بدین
Iran (Islamic Republic of)
نیمادرویش
۰۲:۰۳ ۱۵ تير ۱۳۹۷
نشات ده سانت که آمد بالا صبح زود یا بعد غروب آفتاب قشنگ آب بهش بده که جدا شه راحت از بقییه بعد تو هر جا میخوای بکار تا دوسانت مونده به برگ البته بهتر جایی که میکاری یه پهلو باشه یه طرف خاک یه طرف ب سمت آب Vشکل باشه وبه سمت بغله ها بکار بعدم قشنگ آب ببند بهش اگه خواستی دوسه روز روش نایلون بکش البته اگر تو جای باز میکاری در ضمن حشرات به بو حساسن
Iran (Islamic Republic of)
مهدو
۱۲:۴۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۷
سلام
من ۴ یا ۵ روزی هست که ریحان و تره کاشتم با همین روش
گلدون رو هم توی بالکن گذاشتم‌ روش یه پارچه ی مرطوب هم هست و روزانه هم بهش اب میدم طوری که همیشه خاکش مرطوبه. آفتاب خوبی هم بهش میخوره ولی خبری از ریحان ها نیست. تره ها هم یکم ریشه دادن. البته همزمان هم چندتا دونه از بذرها رو توی پارچه مرطوب گذاشتم. اونجا هم ریحون ها فقط متورم شدن و خبر دیگه ای نیست. بذر هام مشکل دارن؟؟
Netherlands
Hstiw
۱۱:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۳۹۷
فقط روز اول روش روزنامه بزار و روزی یکبار اب بده من بااین روش روز سوم ریحونام جوانه و از روز بعد شروع به رشد کرد
Germany
ناشناس
۰۳:۵۲ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
ریحان رو فقط باید روی خاک بپاشی و روزی دو بار بمدت یک هفته تا ده روز اسپره پاشی خوب بکنیم تا سبز بشه. ریحان افتاب و نور رو دوست داره در تاریکی رشد نمیکنه برعکس شروع به زدن قارچ و میمره.
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۱ فروردين ۱۳۹۷
ممنون
France
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۶ مرداد ۱۳۹۷
من تره کاشتم یه چیزایی نازک وتقریبا خشک دراومد وحس میکنم موی خشک وتو هم رفته ی کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۱۳ اسفند ۱۳۹۶
زمان مناسب کاشتن دقیقا چه موقع است
Germany
ناشناس
۰۳:۴۹ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
از اوایل بهار تا اواسط تابستان سبزیجات رو بشرط ابیاری منطم میتونید بکارید. بعضی سیفی جات مثل پیاز و سیر رو پائیز هم میکارند.
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۱۹:۰۲ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
سلام دوستان علت زرد شدن آب زیاد هست
Germany
ناشناس
۰۳:۴۷ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
بخش های زرد رو از روی گیاه دور کنید و به ابیاری منظم و قوت خاک توجه بفرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
ممنون از توضیحات.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۷ آبان ۱۳۹۶
سپاس
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۵۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
سلام بله میتونید بکارید ولی بعد از جوانه زدن باید شبها که هوا سرد میشه گلدونا رو به داخل خونه منتقل کنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۷:۵۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۶
سلام بله میتونید بکارید ولی بعد از جوانه زدن باید شبها که هوا سرد میشه گلدونا رو به داخل خونه منتقل کنید
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۲۳:۰۴ ۱۴ شهريور ۱۳۹۶
سلام من تازه الان میخوام سبزی بکارم ب نظرتون چی میتونم بکارم و آیا الان میشه کاشت :؟
تو گلدون میخوام بکارم روی تراس با نور ملایم
Germany
ناشناس
۰۳:۴۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
تا اواسط تابستون بشرط ابیاری منظم میشه سبزی کاشت.
Iran (Islamic Republic of)
فرزاد
۲۰:۴۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۶
سلام
ممنون بابت توضیحاتتون هم کامل هم خوب من تو اپارتمانم نعناع و ریحان کاشتم و تا الانم خوب بودن اما چند روری هست که بعد جوری پشه زدن و زیر تمام برگ ها لارو شده ممنون میشم راهنمایم کنین که از شر پشه ها و لارو هاشون خلاص شم
Germany
ناشناس
۰۳:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸
از اب و سرکه و چند قطره مایع ظرف شویی با اسپره پاش استفاده بفرمائید.
Iran (Islamic Republic of)
Feriiiiii
۲۲:۴۸ ۲۵ تير ۱۳۹۶
بسیارعالی
Iran (Islamic Republic of)
ویان
۱۹:۴۶ ۲۱ تير ۱۳۹۶
سلام من هفته پیش بذر ریحان رو تو گلدون کاشتم به روشی که گفته شده
روی اون رو نایلکس کشیدم و بعد از 3 روز دیدم جوانه ها بیرون اومدن اما روز چهارم دیدم که نصف جوانه ها سبز هستن و بقیه جوانه ها یا فقط ریشه هستن و برگ ندارن و یا برگشون زرد هست وقتی نگاشون میکنم حس میکنم گندیدن
البته از امروز که روز 7 هست تو تراس گذاشتمشون بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه ز آب زیاد یا سرما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۲ ۱۶ تير ۱۳۹۶
سلام من جعفری کاشتم نازکن
Iran (Islamic Republic of)
من بدری
۱۷:۵۶ ۰۹ تير ۱۳۹۶
من هم چندین بار تره ریحان کاشتم
جوانه میزند ولی کم کم پلاسیده میشد
Iran (Islamic Republic of)
هنگامه
۰۵:۳۱ ۰۳ تير ۱۳۹۶
با سلام. من ریحان کاشتم و جوانه زد حتی حدود یک سانت هم رشد کرد ولی بعد چند روز خشک شدن و از بین رفتن. خواهش میکنم جواب بدید خیلی ناراحتم. میخوام دوباره بکارم.
Germany
مهنا
۱۶:۳۵ ۲۳ خرداد ۱۳۹۶
وقت بخیر. من سبزی هام رو کاشتم و فقط به نوشته های پشتش اکتفا کردم و اونارو خیس نکردم. یعنی موفق نمیشم که سبز بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۰۱ خرداد ۱۳۹۶
سلام من هم از راه و روشهای فوق و تجربه های شما دوستان استفاده کردم میکنم به امید روزهایی بهترباتشکر از یزد
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۱۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام .من در پشت بام منزل انواع سبزی ها را کاشتم . ولی شاهی ها در اوایل رشد {2 سانتی } زرد میشوند لطفا راهنمایی بفر مایید
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶
مرسی
Iran (Islamic Republic of)
دختر بهااااار
۱۱:۰۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶
سلام ممنون از سایت خوبتون،من 5روزی میشه بذر مرزه و ریحان بنفش کاشتم،خیلی خوب جوانه زدن،یعنی بعد از دوروز یکدست جوانه ها دراومد،،من خاک اماده گرفتم ریختم تو گلدون بذرها رو پاشیدم روی خاک وبا اسپری بهش اب پاشیدم بذرها فورا پف کردن،بعد با الک خاک رو الک کردم روشون تقریبا دو سانت،
Iran (Islamic Republic of)
سبزیجات
۱۵:۵۳ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶
ممنون از باشگاه خبرگزاری جوان
تو همه عرصه ها اطلاع رسانی خوبی دارید .
از آموزش خوبتون هم سپاسگذاریم.
http://sabzijat.blog.ir
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۸:۱۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۶
سلام دو روز پیش بذر سبزی کاشتم و توی بالکن گذاشتم اما امروز دیدم خاکش پر از مورچه شده باید چیکار کنم؟
Iran (Islamic Republic of)
سودابه
۱۶:۱۳ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام من تره كاشتم و هر روز بهشون آب ميدم تقريبا ١٠ تا ١٢ سانت رشد كردن ولي تووي گلدون پشه هست بايد چيكار كنم ؟
United States of America
زهرا عندلیب
۰۵:۳۵ ۲۸ فروردين ۱۳۹۶
سلام

من اول فروردین در یک گلدان ریحان و شاهی کاشتم و جوانه نزد. چند روزی است مجدد با وجود هوای گرم بزم این دو را کاشته و هنوز خبری نیست. من هر روز اینها را آب میدهم. ممنون میشوم اگر مم رو راهنمایی کنید که چگونه این چالش ا برطرف کنم.
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۳:۱۷ ۲۷ فروردين ۱۳۹۶
خوب بود ولی هنوز تخم ندار
م که بکارم
Iran (Islamic Republic of)
اشرف
۱۳:۳۰ ۲۶ فروردين ۱۳۹۶
خیلی خوب وعالی ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۶
ممنون از راهنمایی و سادگی بیان جون من هیچ تجربه ای تو کاشت سبزی نداشتم.
Iran (Islamic Republic of)
مژگان
۰۶:۴۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
من تخم خرفه کاشتم اما کمی که سبز شد خراب شد علتش چی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۵
سلام واقعاً عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
خیلی عالی بود سپاس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۳ ۲۶ آذر ۱۳۹۵
خیلی عالی بود سپاس
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
باسلام من در گلدان نه چندان بزرگ ریحان کاشتم کل زمستان را سبزی ریحان سر سفره داشتم عالیه کلی هم لذت داشت به شما هم پیشنهاد میکنم
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
باسلام من در گلدان نه چندان بزرگ ریحان کاشتم کل زمستان را سبزی ریحان سر سفره داشتم عالیه کلی هم لذت داشت به شما هم پیشنهاد میکنم
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا جوادی نیا
۲۰:۳۸ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
سلام ه چندروزاب میدید ریحان هارو؟
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۱۰:۱۸ ۲۲ آذر ۱۳۹۵
باسلام من در گلدان نه چندان بزرگ ریحان کاشتم کل زمستان را سبزی ریحان سر سفره داشتم عالیه کلی هم لذت داشت به شما هم پیشنهاد میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۳۰ مهر ۱۳۹۵
سلام حیاط ما آفتاب اصلا نداریم آیا میتوانم سبزی خوردنی بکارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۴ مهر ۱۳۹۵
سلام من طبق راهنمایی شما کار کردم سریع هم سبزی ها. بالا می آیند بعد دو سه روز سه تا چهار سانت بالا می ایند بعدثابت می مانند بعد ان هم یکی یکی ازبین میروند یکی دوتا هم که می مانند رشد نمی کنند اگه راهنمایی کنید ممنون می شوم.
Germany
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
سلام من بذر ریحان و شاهی کاشتم الان دوهفته س خوب رشد کردند ولی الان دیگه دارن پلاسیده میشن و شاداب نیستن؟ مشکلش چیه؟
United States of America
ناشناس
۰۷:۴۳ ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
عزیزانی که بذری را میکارید در نمیاد بیشتر علت این است که زیاد روش خاک میریزید من روی بذرم خاک اصلا نمیریزم خوب هم در میاد نباید بزر زیر خاک خفه بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۶ ۰۹ تير ۱۳۹۵
سلام من ريحون كاشتم سريع در اومد ولي بعد از ده روز ديگه از اون شادابي اوليه خبري نيست كسي مي دونه دليلش چيه؟
Pakistan
ناشناس
۱۲:۱۵ ۰۵ تير ۱۳۹۵
من هر چی سبزی میکارم در نمیاد نه تو باغچه نه تو گلدون فقط چند تاش جوونه میزنه و بعد یه مدت خشک میشه همه کارهایی رو هم که گفتید رعایت میکنم
-
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با سلام. من درتایر ماشین بذرریحان کاشتم. وحالابعدازسه ماه قابل برداشت شده اما متاسفانه روی بعضی برگها لکه های سفیدرنگی دیده میشه.. علت چیست و چه بایدکرد؟ متشکرم.
-
ناشناس
۰۹:۰۳ ۰۱ تير ۱۳۹۵
با سلام. من درتایر ماشین بذرریحان کاشتم. وحالابعدازسه ماه قابل برداشت شده اما متاسفانه روی بعضی برگها لکه های سفیدرنگی دیده میشه.. علت چیست و چه بایدکرد؟ متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
با سلام تشكر از راهنمايي هاتون،ده روز پيش بذر گشنيز و مرزه ريختم الان چند سانتي دراومدن ولي بيحال و ضعيف ,افتاب خوبي دارن و روزي دوبار هم اب ميدم ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
سلام ميشه بگين چه جوري توي سبد هاي ميوه ميشه سبزي كاشت
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۲:۵۳ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸
سلام دوست عزیز ابتداچندتاسبداماده میکنیدباارتفاع مناسب بعد داخلش یه نایلون زباله مشکی نازک پهن میکنید وتهش روحداقل ده تاسوراخ میکنیدبرای جابه جاشدن هوا داخل خاک ک نپوسه.وکثیف کاری هم نشه.بعدخاک مناسب روداخل سبدیواش ازچهارگوشه شروع میکنید به ریختن.خاک که ب ارتفاع مناسب هربذررسید بذرهارومیپاشید.بعدروی بذرها یک لایه نازک خاک ی لایه نازک کودحیوانی میریزید فرقی نمیکنه هردوتاش میشه من خودم خاک ریختم.بعدباآب پاش ک بذرها هی جابه جانشن آب میدین.نبایدیکسره آب بدید ک بذرهامیره پایین اگرمیخوایدکه زودتر جواب بگیرید یه پلاستیک روی سبدبکشیدمن ریحان هام بعدسه روزجوانه زدن.هم میتونیم پلاستیک روتاقدکشیدنشون نگه دارید هم میتوانید بردارید.تمام خیلی راحت و واقعا عالیه
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۵
مرسي از راهنمايي هاي مفيدتان خوب بود استفاده كردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام من هم بذر كاشتم و هم نهال حدود ١ماه و نيم پيش همه ي بذر هام در اومدن اما يه دفعه حدود ٣هفته ست ك پشه سياه افتادن و همه شون پژمرده شدن و افتادن روي خاك چيكار كنم ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام.واقعا عالی و کامل بود مرسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
از اینکه به دیگران آگاهی می دهید.ممنون
www.asiavacuumpumps.com
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۲۸ فروردين ۱۳۹۵
سلام ریحان کاشتم ولی بذر ها را فاصله دار نریختم بعد از یک هفته سبز وخیلی توهم دراومد. وهنوز خیلی کوچک هستند. روزی چند بار باید اب بدم؟ ایا پشت پنجره افتا ب گیر مناسب است؟ ممنون میشم جواب بدید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۱۷ فروردين ۱۳۹۵
سلام واقعا عالی بود ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
سلام خیلی خوب بود دستتون دردنکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۱۱ فروردين ۱۳۹۵
عالی بود ولی من ریحان در گلدان کاشتم خوب سبز شد ولی هروز که میگذرد کمکم محو میشود علت چیست‌‌متشکرم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۸ اسفند ۱۳۹۴
سلام.وای فقط جعفری نکارید.جیگرم له شدتابعدازدوهفته یه ذره تاجه زد.اگرصبرایوب داریدجعفری بکارید.ولطفابقیه تجربیاتسونوبگن که چه سبزی زودزوددرمیاد?میگن شاهی وتربچه زودمیان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۴ دی ۱۳۹۴
مرسی از توضیحاتتون...من عاشق گل و گلدونم...یه بالکن کوچولو داریم که توش پر از گلدونه.امروزم قصد کاشت جعفری و فلفل دلمه ای رو داشتم که با یه سرچ تو گوگل به سایت شما برخوردم که از اطلاعاتتون استفاده کامل رو کردم.الانم میرم سراغ کاشت سبزیای خوشگل و خوشمزم:)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۲ دی ۱۳۹۴
هیچ احتیاجی ب خیس کردن بذر سبزی نیست تنها بذر هایی که نیاز ب خیس کردن داره خیارکدو لوبیا نخود عدس و بزرگ بذر ها میباشد (تا وقتی ک خیار جوانه اش پیدا شد) این بذر ها هم میتونه خشک کاشته بشه .من خودم در گلدان کاشتم روز دوم بذر هام رشد کردن و سراز خاک در اوردن شما بذرهاتون خشک بکارید سعی کنید فقط دما خوبی داشته باشه روی خاک هم یک پارچه نم دار بیندازید .این توضیح هم باید بدم ک بذر ریحان یکم بد قلق میباشه و بگیر نگیر داره ربطی ب خفگی و .. نداره کلا بذرش بد رشد میکنه
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۲ ۳۰ مهر ۱۳۹۴
سایت بسیار مفیدی بود .ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۳ مهر ۱۳۹۴
با سلام ممونم از سایتی که فعال نمودید در صورت امکان کلیه سبزیهایی که نام بر.ده شد . از ابتدای کاشت وچگونگی نگهداری تا زمان برداشت راهنمایی کاملتری معرفی نمایید منشکرم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۱۹ مهر ۱۳۹۴
عالی بود ، بذر امید رو در دل ما آپارتمان نشین ها کاشتید!!!
Iran (Islamic Republic of)
شهنا ز
۰۱:۳۷ ۱۲ مهر ۱۳۹۴
خیلی خوب بود من همیشه دنبال چنین چیزی بودم ممنون از راهنمایی شما امیدوارم که بتونم سبزی کاری رو انجام بدم.
Iran (Islamic Republic of)
علی اکرادلو
۱۴:۴۳ ۳۱ تير ۱۳۹۴
سلام خیلی ممنون از راهنمایی خوبتون من هر روز از سایت شما دیدن میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
مهسا
۱۱:۵۲ ۱۹ تير ۱۳۹۴
خیلی دقیق وواضح توضیح دادید متشکریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۷ تير ۱۳۹۴
مرسی از سایت خوبتون.منم سبزیجاتم ک کاشتم بعد از اینکه جوانه میزنن ویکم رشد میکنن خراب میشن علتش رومیشه بدونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۰۵ تير ۱۳۹۴
ممنون خیلی کاربردی بود
Iran (Islamic Republic of)
فريبا بن
۱۶:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۴
با سلام من يك تراس بزرك رو به افتاب دارم كه چندبار در گلدان سبزي كاشته ام و حتي باغبان هم يكبار انجام داد ولي متاسفانه هنوز نتونستم موفق شوم در ضمن گلهاي خوبي در همين تراس دارم نميدونم علتش چيست
Iran (Islamic Republic of)
سمانه
۱۵:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴
سلام..خسته نباشید ..ممنون ازسایت خوبتون...
ممنون میشم کمک کنید و به سوال هام پاسخ بدین...من توی خونمون یه فضاییی داریم که تقریبا بهشنور نمیرسه ...تو پارکینگ خونمون ....البته درب ورودی میتونه نور رو وارد فضا کنه اما به اون اندازه نیست..آیا لامپ های فلوروسنت که بالا بهش اشاره کردین واقعا میتونه جایگزین نور خورشید باشه ؟؟...
Iran (Islamic Republic of)
باران
۲۰:۳۴ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴
ممنونم از راهنما ییتون من توی گلدان جعفری گشنیز شاهی سیر و اسفناج کاشتم خیلی خوب رشد کردن والانم ریحان مرزه پیازچه گوجه بادمجون انواع فلفل کاشتم حالا نمیدونم خوب بشه یا نه میخوام خیار رو هم امتحان کنم آیا توی گلدون اونم در تهران روی بالکن خیار گوجه فلفل بادمجون محصول میده بازم ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ترنم
۱۴:۲۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
hasan
۱۷:۰۶ ۱۱ فروردين ۱۳۹۴
با سلام لطفا بگویید که تره را از کجا باید ببریم تا دوباره با برگهای پهن تر رشد کند با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۸:۱۵ ۱۶ اسفند ۱۳۹۳
ممنون از این روشی که توضیح دادین سبز وپاینده باشید
Iran (Islamic Republic of)
نرگس زارع زاده
۱۷:۳۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۳
lممنون از اطلاعات مفیدتون لطفا درمورد کاشت کاهو در آپارتمان وخانه نیز راهنمایی کنید تشکر
United Arab Emirates
حسام
۰۹:۰۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۳
در جواب اوني از سبزي توي ك گلدون 200گرم سبزي خشك گرفته شايد ظرفت 200گرم جا بگيره براي پر كردنش بايد موهات سفيد بشه تا پرش كني مگه توي يك گلدون كوچك چقدر سبزي ميشه كاشت
Iran (Islamic Republic of)
شهلا دارابي
۱۸:۲۹ ۱۷ مرداد ۱۳۹۳
مطالب شما بسيارخوبه ممنونم ولي ايكاش ميشد پاسخها را كه پاسخ بسياري ازافراد من جمله من است را در سايت قرار دهيد/متشكرم
۱۲
آخرین اخبار