تبریز/

افزایش ۷ سانتیمتری ارتفاع آب دریاچه ارومیه

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی گفت: بررسی های انجام شده تا اواخر اسفندماه ۹۱ نشان می دهد ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل آن ۷ سانت افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، هاشمی، با بیان این که حجم آب دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال ۹۰ حدود ۱۳ میلیارد و ۶۰ میلیون متر مکعب بود، تصریح کرد: در حال حاضر حجم آب موجود دریاچه با ۲۳۰ میلیون مترمکعب افزایش به ۱۳ میلیارد و ۲۹۰ میلیون مترمکعب رسیده است.

وی تراز نرمال آب دریاچه ارومیه را ۱۲۷۵.۳۰ متر و تراز اکولوژیک آن را ۱۲۷۴.۱۰ متر عنوان کرد و گفت: طی سالهای آبی ۴۵ تا ۹۱ کمترین تراز این دریاچه در آبان ماه سال ۹۰ با ۱۲۷۰.۶۰ متر گزارش شده است.

هاشمی با اشاره به اینکه، طی سال گذشته در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بر اثر بارورسازی ابرها حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش بارش داشته ایم، اذعان داشت: عملیات بارور سازی ابرها، برای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه تجربه موفقی بوده که در راستای سیاستهای وزارت نیرو، در سالهای آتی نیز به اجرا در خواهد آمد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: از ۲۴ طرح وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و محیط زیست برای احیای دریاچه ارومیه ۹ طرح مربوط به آذربایجان شرقی بوده که حدود ۶ مورد از جمله بارورسازی ابرها، مسیرگشایی روخانه های حوضه دریاچه در محدوده استان آذربایجان شرقی ازجمله آجی چای، بخش هیدرومتری دریاچه ارومیه و طرحهای مشترکی با جهاد کشاورزی چون آبیاری تحت فشاردر شبکه های پایاب صوفی چای قلعه چای و ...، انسداد چاه های غیر مجاز حوضه آبریز دریاچه ارومیه، اصلاح الگوی مصرف و آبیاری تحت فشار، با وجود اینکه هیچگونه مبلغی از اعتبارات تعیین شده بخصوص در بخش ساماندهی اختصاص نیافته، اجرایی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت بارشهای سال گذشته گفت: در کل استان در سال آبی ۹۱ – ۹۲ از اول مهر ماه تا آخر اسفند ماه تقریبا ۱۷۶.۷ میلی متر بارش داشته ایم که نسبت به سال ۹۰ حدود ۶ درصد و نسبت به میانگین بلندمدت نزدیک ۲۰ درصد افزایش نشان می دهد.

هاشمی با اشاره به پراکندگی بارندگی های استان اضافه کرد: در سال گذشته کمترین بارش ها با ۳.۷ درصد مربوط به شهرهای سراب، اهر، هریس ، کلیبر و میانه بوده و بیشترین بارندگی ها نیز از شهرستانهای مرند و جلفا به ترتیب با ۷۷.۵ و ۵۵ درصد گزارش شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی به آخرین وضعیت مخازن آبی استان اشاره کرد و اظهار داشت: وضعیت مخازن سدها در حال حاضر از میانگین محاسبه شده نیز بیشتر است اما با این وجود به دلیل کم بودن پوشش برفی در ارتفاعات استان واستان های مجاور و افزایش دما، انتظار می رود تبخیر در فصل گرما شدت یابدکه موجب بخار شدن آبها شود./س

برچسب ها: افزایش ، ارتفاع ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.