کواکبیان در دانشگاه علم و صنعت:

اصلا به قیافه من براندازی می‌خورد؟/ما باید بر لغو تحریم‌ها تمرکز کرده و امتیازاتی را واگذار کنیم

مصطفی کواکبيان در نشست پرسش و پاسخ در بین دانشجویان گفت: ما اتفاقا برای حفظ و حراست از انقلاب آمدیم؛ اصلاحات ما طبق منافع ملی و ارزش‌های دینی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "مصطفی کواکبیان" کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در نشست پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشگاه علم و صنعت با اشاره به هدف حضور در انتخابات و تشکیل دولت اخلاقی اظهار داشت: ما باید دولت‌ اخلاق‌مداری بسازیم که مطالبات اقتصادی مردم و حراست از معنویات جامعه از ویژگی‌های بارز آن است.  
 
وی افزود: دولت و جامعه‌ای که تنها بر امور اقتصادی توجه داشته باشد دیگر فرقی با کشورهای اروپایی و غربی ندارد.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: اقتصاد پیشرفته، خدمت بی‌شائبه، لغو تحریم‌های بین‌المللی، اصلاحات همه‌جانبه و قانون‌مداری مقتدرانه از اهدافم برای مدیریت کشور در آینده خواهد بود.  
 
کواکبيان در پاسخ به این سوال که آیا شما در دولت خود قصد براندازی نظام را دارید و طیف اصلاحات شما در چه زمینه‌ای است، گفت: اصلا به قیافه من براندازی می‌خورد؟ ما اتفاقا برای حفظ و حراست از انقلاب آمدیم؛ اصلاحات ما طبق منافع ملی و ارزش‌های دینی و در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است.  
 
وی تصریح کرد: امام حسین(ع) بزرگ‌ترین اصلاح‌طلب است. در واقع اصلاحات امر مثبت، ارزشمند و سازنده‌ای در مقابل فساد یا زمینه‌های دین‌ستیزی و عناد با نظام جمهوری اسلام بوده؛ اصلاحات در یک کلمه یعنی امر به معروف و نهی از منکر که مانند نماز صبح واجب است.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر این واجب جمعی "اصلاحات" در دولت نهم و دهم وجود داشت هرگز ماجرای سه هزار میلیارد دلار اختلاس به وقوع نمی‌پیوست.
 
نماینده سمنان در مجلس هشتم به تشریح برطرف کردن مشکلات دانشجویان پرداخت و ادامه داد: باید تشکلات دانشجویی را تقویت کرد و افتخار من این است که مدرس دانشگاه هستم و در هیچ ترمی کمتر از 10 واحد برنداشتم؛ لذا به مشکلات دانشگاه‌ها به خوبی واقفم و برنامه‌های کارآمدی در دست دارم که در زمان مناسب حتما اعلام خواهم کرد.  
 
کواکبیان ادامه داد: ما باید جوان‌محور باشیم؛ تندگویان، وزیر نفت وقت 28 ساله بود و این یعنی ارزش‌محوری.
 
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در دولت نهم و دهم بیان داشت: واردات بی‌رویه دولت نیز بی‌حساب و کتاب بود. در صورت بالا رفتن قیمت واردات بیشتری صورت می‌گرفت و بازار اینگونه تامین می‌شد و این بزرگترین اشتباه در عرصه اقتصادی به شمار می‌آید.
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ در بحث کشاورزی با هزینه 25 میلیارد دلاری ضربه مهلکی بر بدنه صنعت کشاورزی وارد شد.  
 
نماینده سمنان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی با اشاره به قانون انتخابات و جهت‌گیری آن در سمت و سوی حزبی تصریح کرد:‌ حزب یعنی تصمیم‌گیری براساس خردمندی‌های جمعی؛ اما در احزاب مارکسیستی لیدر اصلی در راس و فرمانده گروه به حساب آمده و گردش استفاده از تفکرات نخبگان در آن حاکم نخواهد بود.  
 
وی ادامه داد: متاسفانه با وجود چنین گستره‌ای در معنای احزاب، دولت فعلی از احزاب به عنوان سم مهلک جامعه نام برده است.  
 
کواکبیان در پاسخ به این سوال که چگونه قصد برطرف کردن تحریم‌ها را دارید، گفت: تصور اینکه قصد داریم 6 ماهه مشکلات تحریم را برطرف کنیم به  این معنا نیست که در برابر خواسته‌های غرب می‌خواهیم تسلیم شویم، چرا که برنامه‌ریزی کارشناسانه و تخصصی و فن چانه‌زنی را می‌طلبد.
 
وی افزود: بی‌برنامگی در دولت نهم و دهم باعث شد شاهد بی‌نتیجه ماندن نشست‌ها با گروه 1+5 باشیم، چرا ایشان باید در طی مدت کوتاهی دو بار به دیدار دولت چاوز(ونزوئلا) برود؟! دلیل منطقی برای این سفرها وجود ندارد، به این رایزنی‌ها برنامه‌ مدون سیاست خارجی گفته نمی‌شود.
 
وی بیان داشت: 7 قطعنامه در شورای حکام صادر شد که 5 تای آن مربوط به تحریم‌ها است؛ در این شرایط باید به دنبال طراحی برنامه‌ها و دیپلماسی اثرگذارتری در سطح سیاست خارجی باشیم.  
 
وی افزود:  برنامه‌هایی با مذاکرات برد- برد با 1+5 بهترین راهکار رهایی از فشار تحریم‌ها است؛ باید در نظر داشت فقط برد هم ملاک شرکت در یک مذاکره نیست. ما باید بر لغو تحریم‌ها تمرکز کرده و امتیازاتی را واگذار کنیم، زیرا براساس حکمت و مصلحت بوده و این، سرافکندگی نظام جمهوری اسلامی ایران و  دست برداشتن از اصول آرمانی انقلاب  را در پی نخواهد داشت.
 
 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: دولت نیاز به شخصی در راس اجرایی کشور دارد که متخصص و کارشناس و هم اهل نظر در این امر مهم باشد؛ من دارای مدرک کارشناسی مسائل سیاسی هستم؛ این نظام در سیاست نیازی به مدرک کارشناسی ریخته‌گری ندارد.  
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این تصور که اصلاحات در فتنه 88 در صدد براندازی نظام جمهوری اسلامی بود، تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است، اظهار داشت: اصلاح‌طلبی یعنی ما اساس و چارچوب نظام را قبول داریم، اما توصیه‌هایی نیز برای برطرف کردن نقطه‌ضعف‌های آن وجود دارد، در صورتی که موافق نظام نبودیم راه‌حلی در جهت اعتلا و ارتقای آن ارائه نمی‌کردیم.
 
کواکبیان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شما گفتید اگر خاتمی کاندیدا شود از او حمایت خواهید کرد در صورتی که ایشان در فتنه خوب عمل نکرد و حمایت شما از ایشان که خائن به نظام است با اصلاح‌طلبی اسلامی "امر به معروف و نهی از منکری" که از آن گفتید، منافات دارد و اگر خاتمی قصد حضور در عرصه سیاست داشته باشد باید اول توبه و عذرخواهی کند بعد تصمیم به ورود مجدد به عرصه سیاست داشته باشد، گفت: چرا سر قبری گریه کنیم که در آن مرده نیست، اصلا خاتمی نمی‌آید، به قاطعیت می‌گویم هاشمی هم نمی‌آید؛ در ادامه باید بگویم بعضی از مواردی هم که به آن در سوال و سخنان فوق اشاره شد باید ثابت شود، چرا حرف صهیونیست‌ها را قبول می‌کنید، اما حرف رئیس‌جمهور وقت خود را نمی‌پذیرید.
 
وی ادامه داد: اگر خاتمی باید توبه کند احمدی‌نژاد بیشتر نیاز به توبه دارد رئیس جمهور حتی اعلام کرده قصد عذرخواهی از بعضی افشاگری‌ها را دارد.
 
کواکبیان در پاسخ به سوالی مبنی بر ارائه برنامه‌ای برای کاهش وابستگی به نفت گفت: اگر در کشورهای اروپایی اعتراضات و تجمعات مردمی را می‌بینیم بحث بر سر افزایش یک درصدی مالیات است. در کشور ما 20 درصد بودجه نفتی به صندوق ذخایر ارزی ملی می‌رود و روزبه روز ذخایر ما بیشتر به نفت وابسته می‌شود.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید عدالت اجتماعی را در بحث مالیات ترویج دهیم و برنامه‌ریزی در مالیات 8 درصدی بر ارزش افزوده در نظر گرفته شود.  
 
نماینده سمنان در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی گفت: باید در نظر داشت طبقات فرودست را بالا کشیده و از بالادست‌ها مالیات بیشتری گرفته شود تا عدالت به معنای واقعی خود برسد و باید طوری برنامه‌ریزی کرد که دود آن به چشم مردم نرود.  
 
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا پول‌ها هدفمند‌تر ذخیره نمی‌شود تا به مشکل در چگونگی مصرف آن برنخوریم، بیان داشت: ما اگر در صندوق توسعه ملی پول داشتیم می‌دانستیم با آن چه کنیم، مشکل این است که نقدینگی نیست؛ ما در تحریم به سر می‌بریم و متأسفانه این صندوق خود را وابسته به ذخایر ارزی کرده است.  
 
کواکبیان افزود: دولت به بانک مرکزی و بخش‌های خصوص بسیار بدهکار است و دولت جدید باید زمانی تامل کند تا راهی برای پرداخت قرض‌ها بیابد.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا آزادی به معنی اروپایی در زمان اصلاح‌طلبان به فرهنگ اسلامی ایرانی رسوخ کرده است یا خیر، اظهار داشت: نمی‌توان به صراحت گفت شخص خاصی دخیل در تغییرات فرهنگی و ساختار اجتماع فعلی بوده است؛ اگر بنا بر این باشد که به فردی چنین اتهامی زد باید به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره کنم که فرمودند؛ «در دوره دولت نهم و دهم بیشتر شاهد نفوذ فرهنگ اروپایی در گرایش افکار و پوشش جوانان هستیم».
 
وی در پاسخ به این سوال که ورود شما به عرصه انتخابات با ارزیابی خودتان چقدر امکان‌ دارد، گفت: در انتخابات نمی‌توان نتیجه را حدس زد اما امیدوارم با رای شما دانشجویان پیروز شوم.  
 
کواکبیان در پاسخ به این سوال که چرا در سمت‌های قبلی‌تان در عرصه سیاست بیشتر فعالیت سازنده نداشتید، بیان کرد: من در بحث حل حساب ذخیره ارزی و جریان کهریزک و ... نقش بسزایی داشتم؛ اگر شما معتقدید که کاری نکردم نظر منصفانه‌ای نیست من به اندازه توانم تلاش کردم، در حدی که رای آوردم پشتیبان داشته و فعالیت انجام دادم ،چرا که در عرصه اجرایی قدرتی بیشتر از این در دست نداشتم.  
 
کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان خاطرنشان کرد:‌در تمام دولت‌های پیشین مشکلاتی در تعامل و برقراری ارتباطی مناسب با سیاست خارجه وجود داشت؛ اما مانند دوره نهم و دهم به این شدت نبود که اوباما نامه‌های دولت را بی‌جواب گذاشته و این گونه بی‌اعتنایی نشان‌دهنده ضعف در تعامل در عرصه سیاست خارجی است.  

انتهای پیام/
برچسب ها: نظام ، دانشگاه ، کواکبیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار